כלי התקשורת בארה"ב מפרסמים הבוקר (יום ג') פרטים חדשים ודרמטיים על המבצע שבו חוסל מנהיג ארגון הטרור אל-קאעידה בעשור האחרון, איימן א-זוואהירי, במרפסת של בית פרטי בשכונה יוקרתית במרכז קאבול, בירת אפגניסטן. החיסול – לפי הדיווחים באמצעות שני טילי הלפייר שנורו ממל"ט ושלפי הערכות היו חמושים ב"פצצות סכינים" במטרה למנוע פגיעה בחפים מפשע או במשפחתו של א-זוואהירי שהתחבאה עמו – יצא לפועל רק בתום חודשים ארוכים של מעקב ועבודת פרך מודיעינית במטרה להסיר כל ספק בנוגע לזהותם של יושבי הבית.
6 צפייה בגלריה
מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי. ניסה להמשיך לשכנע את אנשי ארגון הטרור: "ארה"ב היא האויב הראשי"
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
תמונות שבהן נראה לכאורה ה בית ב קאבול אפגניסטן שבו חוסל מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
תמונות שבהן נראה לכאורה ה בית ב קאבול אפגניסטן שבו חוסל מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
תמונה שהופצה ברשתות החברתיות ושבה נראה לכאורה הבית שבו חוסל א-זוואהירי. "פצצות נינג'ה" פגעו בו?
ביידן על חיסול מנהיג אל-קעידה א-זוואהירי: "הצדק נעשה"
(מתוך יוטיוב)

א-זוואהירי, נזכיר, היה במשך שנים סגנו של מייסד אל-קאעידה אוסמה בן לאדן ונחשב באותה עת לאסטרטג הראשי של ארגון הטרור. הוא היה מבין מתכנניה הראשיים של מתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה – פיגועי 11 בספטמבר שבהם רצחו מחבלי אל-קאעידה 2,977 בני אדם על אדמת ארה"ב. בן לאדן עצמו חוסל כבר בפשיטת קומנדו על הבית שבו הסתתר בפקיסטן במאי 2011, אך א-זוואהירי המשיך לחמוק מהזרוע הארוכה של ארה"ב ב-11 השנים שחלפו מאז ולהנהיג – אם כי בצורה מבוזרת ולקויה הרבה יותר מקודמו – את ארגון הטרור האיסלאמיסטי.
ההערכות בשנים האחרונות היו שכמו בן לאדן גם א-זוואהירי הסתתר באזור כלשהו בפקיסטן, ייתכן שבגבול ההררי שלה עם אפגניסטן, אך הלילה חשפו גורמים אמריקנים כי מוקדם יותר השנה עבר עם משפחתו לקאבול – ככל הנראה לאחר שחש ביטחון רב יותר לפעול שם עם עלייתו לשלטון של הטליבאן באוגוסט אשתקד, בעקבות נסיגת הצבא האמריקני מהמדינה. גורם בכיר בטליבאן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לקאבול עבר א-זוואהירי ממקום מסתור שבו שהה במחוז הלמנד שבדרום אפגניסטן.

הטליבאן ידע

עצם הימצאותו של א-זוואהירי בקאבול מעלה את השאלה אם ארגון הטליבאן נתן לו ביודעין מחסה מאז שכבש את אפגניסטן, ולפי גורם בכיר בוושינגטון שתדרך הלילה את התקשורת האמריקנית, התשובה לכך חיובית: לדבריו גורמים בכירים בטליבאן ידעו שא-זוואהירי מסתתר בחודשים האחרונים בקאבול.
6 צפייה בגלריה
איימן א-זוואהירי עם אוסאמה בין לאדן
איימן א-זוואהירי עם אוסאמה בין לאדן
א-זוואהירי עם בן לאדן. ירש אותו בהנהגת אל-קאעידה אך ניהל את הארגון בצורה לקויה ומבוזרת הרבה יותר
(צילום: gettyimages)
הטליבאן, יצוין, הבטיח במסגרת הסכם השלום שחתם מול ארה"ב ב-2020, בתקופת הנשיא דונלד טראמפ, לא לאפשר לאל-קאעידה להתבסס מחדש באפגניסטן כפי שעשה בתקופת שלטונו הקודמת בין השנים 1996 ו-2001 – שלטון שממנו הופל במלחמה ארוכת השנים באפגניסטן, שאליה יצאה ארה"ב בתגובה לפיגועי 11 בספטמבר. עם עלייתו המחודשת לשלטון אשתקד ניסה הטליבאן להציג לעולם פנים מתונות יותר, בין השאר כדי לזכות בהכרה בינלאומית ובסיוע כספי הנחוץ לו כל-כך, אך מאז הפר את הבטחותיו השונות ובין היתר חידש את מדיניותו הנוקשה והאכזרית לדיכוי נשים.
לפי גורם מודיעיני בכיר ששוחח עם סוכנות הידיעות AP, הבית שבו הסתתר א-זוואהירי ושבו חוסל ביום ראשון בבוקר היה שייך לעוזר בכיר של סיראהודין חקאני, אחד מבכירי הטליבאן. הבית הזה שוכן באזור שכונת שרפור במרכז קאבול, אזור עשיר למדי שבו שכנו בעבר השגרירויות של מדינות המערב, לפני שאנשיהן נמלטו משם אשתקד. כעת משתכנים רבים מפקידיו הבכירים של הארגון בשכונה היוקרתית הזו. הבוקר כבר חסם הטליבאן את הגישה לבית, ובתמונות שהופצו ברשתות החברתיות נראה שכמה מחלונותיו כוסו בבדים ירוקים.
לפי הדיווחים, את החיסול הובילה סוכנות הביון האמריקנית (CIA). א-זוואהירי, כך דווח, נפגע ביום ראשון בבוקר, בשעה 6:18 בדיוק לפי השעון המקמי, משני טילי הלפייר שירה לעברו מל"ט אמריקני כששהה במרפסת של הווילה. ב"ניו יורק טיימס" ציטטו פרשן שאמר לעיתון כי בתמונות שהופצו ברשתות לא ניתן לראות נזק משמעותי לבית, ולפיכך הדבר מצביע על כך שהטילים שפגעו בא-זוואהירי לא היו חמושים בחומר נפיץ רגיל, אלא היו טילי הלפייר מגרסת R9X, כזו שחמושה בסכינים ארוכות שמטרתן להביא למותו של היעד מבלי לגרום נזק משני רב או למותם של חפים מפשע. הגרסה הזו של הטיל זכתה בעבר לכינוי "פצצת נינג'ה". הגורם הבכיר שתדרך את התקשורת על החיסול ציין כי משפחתו של א-זוואהירי שהתה בחלק אחר של הבית באותו זמן, ולדבריו איש מלבדו לא נהרג.
6 צפייה בגלריה
תמונות שבהן נראה לכאורה ה בית ב קאבול אפגניסטן שבו חוסל מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
תמונות שבהן נראה לכאורה ה בית ב קאבול אפגניסטן שבו חוסל מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
הטליבאן ניסה לפי הערכות להסתיר לאחר החיסול את העובדה שהעניק לא-זוואהירי מחסה. הבית מכוסה בבדים, בתמונות שהופצו ברשתות
הגורם ציין, מבלי לפרט כיצד, כי מוקדם יותר השנה גילתה ארה"ב כי אשתו של א-זוואהירי, בתו וילדיה, עברו להתגורר באותו בית בקאבול, ובהמשך התברר כי גם א-זוואהירי עצמו נמצא שם. גורמים בכירים בממשלו של הנשיא ג'ו ביידן עודכנו על המידע הזה כבר בתחילת אפריל, אך לאישור החיסול על ידי הנשיא נדרשו כמעט ארבעה חודשים של מבצע מודיעיני שמטרתו הייתה לוודא מעל לכל ספק שאכן מדובר במנהיג אל-קאעידה. בתקשורת האמריקנית ציינו הבוקר כי הממשל האמריקני פועל כעת בזהירות יתרה בכל הנוגע לחיסולים אוויריים, אחרי הפצצת המל"ט באוגוסט אשתקד באפגניסטן, במהלך הנסיגה הכאוטית משם, שבוצעה בעקבות מידע מודיעיני שגוי ושבה נהרגו עשרה אזרחים בני משפחה אחת, בהם שבעה ילדים.

ביידן בחן דגם מוקטן של הבית: "הצדק נעשה"

הגורם הביטחוני הבכיר ששוחח עם התקשורת הלילה אמר כי במהלך החודשים שחלפו מאז זיהויו הראשוני, א-זוואהירי זוהה בכמה וכמה מקרים על אותה מרפסת שבה חוסל, לתקופות ממושכות. לדברי האמריקנים, נראה היה שהוא מחבב במיוחד את השהות באותה מרפסת. הגורם ציין כי "כמה זרמים של מידע מודיעיני" שכנעו אנליסטים אמריקנים שבחנו את המידע הזה כי אכן מדובר במנהיג אל-קאעידה. ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי אותם אנליסטים פעלו במסגרת כמה קבוצות שהיו נפרדות זו מזו. לפי הדיווחים, כל שאר האפשרויות שנבחנו נשללו.
תכנון המבצע נשמר בסוד בקרב מעגל מצומצם של בכירים בבית הלבן בין מאי ליוני, וב-1 ביולי נערך דיון נוסף בחדר המצב בבית הלבן, שבו ביידן בחן דגם מוקטן של הווילה שבה התחבא א-זוואהירי, ושאל שורה ארוכה של שאלות בניסיון להבין אם אותם בכירים – בהם ראש ה-CIA וויליאם ברנס – בטוחים שמדובר בטרוריסט הבכיר. ביידן, כך אמר הגורם, ניסה גם לבדוק באותו דיון מהם הסיכונים הנלווים הכרוכים במבצע החיסול שהוצע, במיוחד עבור האמריקני מארק פרריקס, שנמצא בשבי הטליבאן כבר יותר משנתיים.
6 צפייה בגלריה
מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
מנהיג אל-קאעידה איימן א-זוואהירי
א-זוואהירי באחד מסרטוני הטרור שנהג לפרסם. עוד סרטונים כאלו צפויים להתפרסם גם לאחר החיסול
(צילום: AFP)
גם לאחר הדיון הזה לא התקבל אישור סופי למבצע, ורק ב-25 ביולי, יום שני בשבוע שעבר, העניק ביידן את האור הירוק לפתוח במתקפה בהזדמנות המתאימה. הוא עשה זאת מהבידוד במעונו הפרטי בבית הלבן, לאחר שאובחן כחולה קורונה. באותו דיון שבו אישר ביידן את המבצע הייתה תמיכה מוחלטת בקרב יועציו בהחלטה, וב-AP הזכירו כי הקונצנזוס הזה עומד בניגוד גמור לדיונים שקדמו לחיסול בן לאדן ב-2011: אז היה זה ביידן עצמו, כסגן הנשיא, שייעץ לנשיא דאז ברק אובמה שלא לאשר את מבצע החיסול. אובמה לא נשמע לאותה עצה.
ההזדמנות לחיסול א-זוואהירי הגיעה כאמור ביום ראשון בבוקר – או שבת בערב לפי שעון ארה"ב – שעות אחדות לאחר שביידן התגלה שוב כחולה קורונה, אחרי שכבר אובחן בבדיקות כשלילי לנגיף. לפי התדרוך הלילה של הגורם הביטחוני הבכיר, צוות קרקעי מטעם ה-CIA לצד צילומים אוויריים אישרו את מותו של א-זוואהירי, שהיה בן 71.
בתקשורת האמריקנית ציטטו גורם בכיר נוסף שהדגיש כי בשטח בקאבול לא השתתף במבצע אף כוח אמריקני. למרות זאת נדרשו עוד 36 שעות על מנת לקבוע באופן סופי שא-זוואהירי חוסל, ובאותן שעות רשת חקאני שפועלת במסגרת הטליבאן הגבילה את הגישה לבית והעבירה משם למקום אחר את בני משפחתו של א-זוואהירי. בארה"ב מפרשים זאת כניסיון מצד הטליבאן להסתיר את העובדה שהעניק לו מחסה.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על חיסולו של מנהיג אל-קאעידה איימן א-זווהירי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על חיסולו של מנהיג אל-קאעידה איימן א-זווהירי
ביידן, הלילה. "הצדק נעשה"
(צילום: AP)
הלילה, כשהוא עדיין חיובי לקורונה, נשא ביידן נאום קצר לאומה שבו הכריז על החיסול. "הצדק נעשה, מנהיג הטרור הזה כבר לא איתנו. אנחנו אף פעם לא נכנעים", אמר. לדבריו החיסול מוכיח כי "לא משנה כמה זמן זה ייקח, לא משנה איפה תתחבא, אם אתה מהווה איום על אנשינו – ארה"ב תמצא אותך ותחסל אותך".
כשברקע השאלות על המחסה שהעניק הטליבאן לא-זוואהירי, ביידן הוסיף כי "לעולם לא נאפשר לאפגניסטן להפוך למקלט לטרוריסטים, אנחנו נדאג שדבר כזה לא יקרה יותר". עם זאת, הוא הבהיר כי ממשלו מעוניין להמשיך בדיאלוג מול הטליבאן. מנגד, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מתח ביקורת קשה על הארגון, ואמר כי "הפר בגסות" את אותו הסכם שלום שנחתם עמו ב-2020. דובר הטליבאן, זביהוללה מוג'היד, כינה הלילה את התקיפה האמריקנית בקאבול "הפרה של העקרונות הבינלאומיים", מבלי להתייחס לזהותו של יעד התקיפה.
בארה"ב מדגישים כי א-זוואהירי, שבעשור האחרון היה ידוע בעיקר בסרטונים שפרסם ובהם קרא להמשיך לבצע "ג'יהאד" אלים נגד האמריקנים והיהודים, המשיך להוות איום משמעותי כלפי ארה"ב ובעלות בריתה. בתדרוך לתקשורת ציין הגורם הביטחוני הבכיר בוושינגטון כי א-זוואהירי המשיך "לספק הכוונה אסטרטגית" עבור אנשי אל-קאעידה, ודחק בהם לבצע מתקפות נוספות נגד ארה"ב וניסה לשכנעם כי היא עדיין האויב הראשי שלהם. ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי מאז עלייתו לשלטון של הטליבאן באפגניסטן, פרסם א-זוואהירי יותר ויותר סרטונים, אחד מהם רק במאי האחרון ובו קרא לבצע ג'יהאד במחוז קשמיר בהודו. בממשל האמריקני סבורים שסרטונים נוספים שצילם בבית בקאבול יתפרסמו לאחר מותו.