לצד ההלם, העצב, הכעס ושאר התחושות הקשות שמלוות את היומיים הנוראים שחווה ישראל מאז תחילתה של מתקפת חמאס, הצד היפה והמרגש של החברה הישראלית מתגלה במלוא הדרו. יוזמות רבות למען תושבי עוטף עזה והדרום והפצועים המאושפזים בבתי החולים הושקו בתוך זמן קצר.
מתגייסים ברחבי הארץ עבור חיילי צה"ל, תושבי הדרום ומשפחות הנעדרים
(צילום: אדם קוטב, רועי רובינשטיין)
כך למשל הבוקר (א') קיבוץ משמר העמק שבמועצה האזורית מגידו קלט מעל ל-300 תושבי נחל עוז, שעזבו במהלך הלילה האחרון את הקיבוץ.
גיל לין, תושב משמר העמק ומנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית סיפר: "יצרנו קשר עם חברי קיבוץ נחל עוז והצענו להם להגיע אלינו ללא הגבלת זמן. פתחנו את כל הבתים ואת הלבבות עבורם, פינינו את כל בני הנוער מהבתים שלהם ונתנו אותם לאנשי העוטף. כל הקיבוץ התגייס למבצע הקליטה הזה ובסך הכול קלטנו יותר מ-300 איש, מגיל 85 ועד לתינוקות צעירים מאוד".
לין אף הוסיף כי "הם יאכלו איתנו בחדר האוכל ודאגנו להם להכול - החל מבגדים, דרך ציוד לתינוקות וקלנועיות לקשישים ועד אוכל לכלבים. כל המתקנים של הקיבוץ פתוחים בפניהם, והם מוזמנים לשהות אצלנו כמה זמן שיצטרכו".
בין המפונות נמצאות גם בנות הזוג מיטל ויעל פרייבך לאונר (בנות 37 ו-38 בהתאמה) ובנן נועם (בן שנה וחודשיים), שהתפנו יחד עם מאות אנשי נחל עוז למשמר העמק. בנות הזוג מתגוררות בקיבוץ מלכיה שבגליל העליון, והגיעו לנחל עוז כדי לחגוג את חג המשק שהיה אמור להיערך במוצאי שבת.
"בשעה שש וחצי בבוקר שמענו 'צבע אדום'. טסנו מהמיטה עם נועם ובלי להתארגן רצנו לממ"ד, שם שהינו במשך עשר שעות לפחות יחד עם עוד שבעה אנשים, בלי אוכל ומים ובלי יכולת לצאת לשירותים", שחזרה יעל. "רוב הזמן אחד מהאנשים החזיק את הדלת כדי שהיא לא תפתח. בהמשך היו דפיקות חזקות על הדלת, שמענו רעש של מחבלים שנכנסו לבית והסתובבו בו. זה ממש נס שאנחנו בחיים. בלילה היה פינוי, העבירו אותנו לבסיס צבאי, פינקו אותנו באוכל ובארבע בבוקר יצאנו באוטובוסים למשמר העמק".
"לדבריה, נועם היה הגיבור האמיתי. הוא היה בשקט כל הזמן, כמעט ולא בכה למרות שהיה ללא אוכל ומים. החלק המלחיץ ביותר היה כשמהחבלים היו בבית, ופחדנו שנועם יבכה אבל הוא היה בשקט".
בת זוגה, מיטל, מבקשת לציין כי האירוח במשמר העמק נפלא. "כל הקיבוץ מגויס עבורנו והתחושה שלנו כאן ממש מעולה".
4 צפייה בגלריה
האחיות יעל ומטל
האחיות יעל ומטל
בנות הזוג יעל ומיטל פרייבך לאונר. ''נס שנשארנו בחיים''
(צילום: שרון צור)
גם בקיבוץ ניר דוד שבעמק בית שאן קלטו היום מפונים מקיבוצי העוטף, וכן מכפר גלעדי ומקיבוץ ברעם שבגליל העליון בשל המצב המתוח באזור הצפון. מחר (ב') צפויים להצטרף אליהם 90 מפונים נוספים מאשדוד ומאשקלון. "זה המעט שאנחנו יכולים לעשות עבור אחינו מעוטף עזה שעברו אירוע כה קשה רק אתמול", אמרו המארחים מניר דוד.
יותר מ-40 קיבוצים ברחבי הארץ מארחים כעת מפונים מיישובי העוטף, ומשתתפים בסיוע למשפחות שנפגעו במתקפה על הדרום.
4 צפייה בגלריה
מפונים מעוטף עזה בחדר האוכל בקיבוץ ניר דוד
מפונים מעוטף עזה בחדר האוכל בקיבוץ ניר דוד
מפונים מקיבוצי העוטף בחדר האוכל בניר דוד
לצד האירוח הקיבוצי, בשעות האחרונות נערכות יוזמות ספונטניות ברחבי הארץ. כך למשל בכיכר דיזנגוף ובכיכר רבין, בהן נערכו בשעות האחרונות פעילויות שכללו אריזה ושליחה של מוצרים לתושבי העוטף ולחיילים המשרתים בגזרת הדרום. בין המוצרים שנתרמו על ידי אזרחים ישנם מוצרי מזון, טואלטיקה, צעצועים לילדים, הלבשה תחתונה ועוד. המוצרים יועברו לחיילים ולתושבי הדרום באמצעות מתנדבים שישנעו אותם דרומה.
4 צפייה בגלריה
איסוף ציוד לתושבי הדרום ולחיילים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
איסוף ציוד לתושבי הדרום ולחיילים בכיכר דיזנגוף, תל אביב
יוזמה ספונטנית ומרגשת. כיכר דיזנגוף
( צילום: גל גנות)
"בשעות האחרונות התאספנו אנשים בכיכר דיזנגוף, באופן ספונטני. פשוט באנו להתנדב. אנשים הביאו איתם אוכל, ציוד, שתייה, תחתונים וגרביים. התחלקנו לצוותים של מיון ואריזה. אלפי אנשים עברו כאן במהלך היום ועשו הכול כדי לאסוף ולשלוח כמה שיותר ציוד שנדרש לחיילים ולתושבי הדרום", אמרה מור בן כליפא, אחת מהמתנדבות במקום. "עדיין חסרים מוצרים נוספים כמו דיאורדורנט, קפה, שתייה מתוקה, מברשות ומשחות שיניים. אנחנו קוראים למי שיכול לבוא ולקחת חלק - שיגיע".
גם בכיכר רבין פעלו במרץ. "עברנו במקרה באזור וראינו התגודדות של אנשים שהכניסו מוצרים לתוך ארגזים - חיתולים, מוצרי פארם, צעצועים לילדים ועוד. התחלנו לעזור להם למיין את המוצרים בארגזים ובשקיות והעלינו על רכבים של מתנדבים שיוצאים דרומה עם הציוד", סיפרה יעל ליבוביץ. "אנשים מהפיצרייה ליד הביאו פיצות ומים למתנדבים, וכולם דאגו אחד לשנייה. לא הפסיקו להגיע אנשים וזה היה סופר מרגש לראות את ההירתמות למאמץ המשותף".
4 צפייה בגלריה
איסוף מזון וציוד לדרום
איסוף מזון וציוד לדרום
איסוף מזון וציוד בכיכר דיזנגוף
(צילום: מוטי קמחי)
גם תנועת "אחים לנשק" הקימה חמ"ל אזרחי לאיסוף תרומות לחיילים ולתושבי הדרום. במשך כמה שעות הפך מתחם גני התערוכה למחסן לוגיסטי ענק ובו מאות מתנדבים שהביאו ציוד וארזו אלפי חבילות. לדברי המארגנים יצאו ארבע משאיות עם ציוד לכיוון הדרום ומשאיות נוספות ייצאו גם הן בקרוב.
אירוע מרגש לא פחות נרשם היום ברחוב תל גיבורים בתל אביב, כשעשרות רבות של מבקשי מקלט סייעו באיסוף ובהובלת תרומות לחיילים שנאספו במקום. גם מחוץ למרכז המשפחות בלוד הוקמו דוכני אוכל שנתרמו על ידי מתנדבים תושבי העיר.

רוצים לארח את תושבי הדרום?

במהלך השעות האחרונות נפתח מוקד מיוחד לאירוח תושבי הדרום, שמרכז מענה לתושבים ומקשר בינם לבין מקומות אירוח בצפון הארץ. יש לכם אפשרות לארח? צרו קשר עם המוקד בנייד שמספרו: 052-3482171. תושבי הדרום שמעוניינים להתארח מוזמנים ליצור קשר עם המוקד בנייד שמספרו: 055-9319310
המכינה הקדם-צבאית "חמש אצבעות" שבזכרון יעקב פותחת את שעריה לתושבי הדרום, ומציעה חדרי שינה המותאמים גם למשפחות. טלפון לתיאום: ערד ישי - 0542086591; אדווה גורן - 0533359183.