הרצוג בקריאת המגילה
(צילום: אבי קנר, אורי בוזגלו)

יומיים כבר חלפו מתחילת השבוע שנחשב לקריטי בניסיונות ההגעה לפשרה, אבל לפחות בינתיים פריצת דרך לא נראית באופק: בבוקר כינס נשיא המדינה יצחק הרצוג כ-100 ראשי ערים ומועצות מקומיות על מנת לקדם מתווה להידברות בנוגע למהפכה המשפטית, בצהריים יו"ר יש עתיד ויו"ר המחנה הממלכתי הדגישו כי "הידברות כנה תיתכן רק עם עצירת החקיקה" - והערב אומרים במערכת הפוליטית שלהרצוג יש "משימה בלתי אפשרית".
הערב, במהלך קריאת מגילה בבית כנסת בהרצליה, אמר הנשיא: "אני מאחל לכולנו פורים של שמחה ובשורות טובות. אולי נראה שלפי אירועי השבועות האחרונים יתברר שזה 'ונהפוך הוא'. נקווה שזה באמת יהיה 'נהפוך הוא'".
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בקריאת מגילה בהרצליה
יצחק הרצוג בקריאת מגילה בהרצליה
(צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש המועצה האיזורית מטה אשר מדבר במפגש הנשיא עם ראשי הרשויות

מצד אחד, יש אמנם התקדמות במגעים שהנשיא מקיים עם הצדדים והרצוג, שנמצא בקשר עם שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, סבור שהפערים מאוד קטנים ויש הסכמות על כמעט 90 אחוז מהנושאים. מנגד, באופוזיציה מסרבים לרדת לפרטים עד לעצירה בחקיקה.
והקושי אינו רק עם האופוזיציה. בתוך הליכוד שרים לוחצים על ראש הממשלה בנימין נתניהו להסכים לפשרה גם במחיר התפטרות של שר המשפטים לוין. נתניהו עצמו מעוניין להגיע לפשרה, אך הבעיה הייתה ונותרה סירובו של לוין להתגמש.
הנשיא, שמבין שהוא עומד בפני מבוי סתום, שוקל לעשות מעשה ולהציג בזמן הקרוב מתווה משלו שכולל במילותיו "גיוון של הרשות השופטת תוך שמירה על הדמוקרטיה". עד כה הרצוג לא הציג ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד וליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ את המתווה שלו, כך שבינתיים לפחות השיח מתמקד מול הקואליציה ומול מכוני המחקר שאותם זימן אליו הרצוג.
3 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
"כל הושטת יד נתקלה בדריסה וסירוב". לפיד וגנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט שמחה רוטמן
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט שמחה רוטמן
סמוטריץ': "לפיד וגנץ מוכיחים שאין להם עניין בהידברות"
(צילום: רפי קוץ)
גורמים באופוזיציה אומרים כי "אין להם מתווה אחיד. יש ניירות של כמה גופים ודיאלוג בין מכונים שלא הגיע לסיכום. זה לא משנה מבחינתנו. עד שהם לא יעצרו את החקיקה לא יהיה דיאלוג".
במפגש הבוקר אמר הרצוג כי "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם. יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים. עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה, שיצליחו להתעלות לגודל הרגע".
בהודעה משותפת חריגה התייחסו לפיד וגנץ לניסיונות לפשרה ואמרו: "כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה וסירוב. אנו מכבדים ומעריכים מאוד את מאמצי נשיא המדינה להגעה להידברות והסכמות רחבות, אבל כדי להגיע להידברות כנה ואפקטיבית שתביא לשמירה על הדמוקרטיה ועל אחדות העם, על נתניהו להודיע על עצירה מוחלטת, מקיפה ואמיתית של תהליך החקיקה". יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הגיב להודעה המשותפת ואמר כי "לפיד וגנץ מבזים את הנשיא ומוכיחים שוב שאין להם שום עניין בהידברות".
בתגובה למתווה הנשיא, מטה מאבק הגלימות מסר: "הכל ברור, לוין ורוטמן רוצים שופטים שפוטים. אסור לנשיא הרצוג לתמוך במתווה אשר הורס את עצמאות מערכת המשפט".
השתתפו בהכנת הכתבה: גלעד מורג