4 צפייה בגלריה
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ביג 6  לרוחב נתניהו, דרעי, סמוטריץ, בן גביר, גולדקנופף, גפני
ראשי גוש נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי,עמית שאבי,מוטי קמחי,AFP)
המשא ומתן הקואליציוני בגוש נתניהו יוצא לדרך: השר לשעבר יריב לוין, מספר 2 בליכוד ומקורבו של יו"ר המפלגה בנימין נתניהו, מתחיל לרכז את עבודת המשא ומתן הקואליציוני לצורך הקמת הממשלה ה-37. השיחות עם מפלגות הגוש ייעשו תחת עיקרון מנחה: חלוקת תפקידים מצד אחד והבטחת יציבות הממשלה מצד שני.
מטרת הצדדים היא לסיים את המשא ומתן כמה שיותר מהר, אולי אפילו עד השבעת הכנסת ה-25 שנקבעה ל-15 בנובמבר. לוין מנהל את המשא ומתן מול הסיעות המיועדות לקואליציה הבאה בנפרד.
4 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
לוין. ראש צוות המשא ומתן של הליכוד
(צילום: קובי קואנקס)
מספר 2 ברשימת עוצמה יהודית: לא צריך לפחד מאיתנו
(צילום: אבי חי, נויל האריס)

על רקע ריצתם המשותפת של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר תחת איחוד טכני, המשא ומתן עמם ייעשה בנפרד - כך שגם חלוקת התפקידים תהיה בהתאם. גם אבי מעוז, ראש מפלגת נעם שעומד במקום ה-11 ברשימה המאוחדת, ינהל משא ומתן נפרד עם לוין. בניגוד לסמוטריץ' ובן גביר, נראה כי מעוז לא צפוי להתמנות לשר.
בקואליציה החדשה המסתמנת מבינים שכדי לשמור על יציבות לאורך כל הקדנציה יש לחלק את התפקידים באופן שמרכיביה יהיו מרוצים ולא יחפשו סיבות לערער אותה. למרות הקו האידיאולוגי הזהה שמנחה את הליכוד, הציונות הדתית, ש"ס ויהדות התורה, עדיין ישנן סוגיות נפיצות במחלוקת שעשויות לגרור עימותים, ומכך מבקשים בליכוד להימנע.
4 צפייה בגלריה
מטה ש"ס
מטה ש"ס
יו"ר ש"ס דרעי במטה המפלגה
(צילום: שלו שלום)
התרסקות השמאל בבחירות: דני יתום, יאיא פינק ואורי זכי בפאנל
(צילום: נויל האריס)

השחקן המרכזי והחשוב בממשלה השישית של נתניהו צפוי להיות יו"ר ש"ס אריה דרעי, שלפי גורמים בליכוד "סיפק את הסחורה" בכל המובנים ולכן צפוי לקבל כמעט את כל מה שיבקש. מעבר לכוחו הפוליטי - 11 מנדטים והמפלגה הכי גדולה בגוש פרט לליכוד (בהנחה שסמוטריץ' ובן גביר נמדדים בנפרד) - נחשב דרעי גם לנאמן מבין השותפים וגם לוותיק, המתון והמנוסה מביניהם.
היכולות שזוקפים לזכותו של דרעי מובילות לכך שגם לנתניהו יש עניין למקם אותו בנקודה שבה יחפוץ ובעמדה בכירה. אם דרעי יבקש להיכנס למשרד האוצר במקום אביגדור ליברמן, ההערכה היא שהוא יקבל את המשרה ומפלגתו תקבל בנוסף שני תיקים משפיעים או יותר.

4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: AFP)
הדילמה המרכזית בליכוד נוגעת לבן גביר, שסימן כהבטחת בחירות פומבית את התיק לביטחון הפנים. הנטייה כרגע בליכוד היא לאפשר לבן גביר להתמנות לתפקיד, אולם בדרך נלקחים בחשבון גם שיקולים נוספים שנוגעים לעובדה שאל מול תיק בכיר כל כך אין לבן גביר עדיין ניסיון מיניסטריאלי והיכרות טובה עם המערכת. גם השיקול של המסר שיוצא ממינוי כזה נלקח בחשבון.
אם בן גביר יתעקש להחליף את עמר בר-לב, אז ככל הנראה הוא ימצא את עצמו מכהן במשרד הזה. כך או כך, בן גביר יהיה חבר בקבינט המדיני-ביטחוני - אירוע יוצא דופן כשלעצמו עבור מי שרק לא מזמן נאבק על מקום בכנסת ומרבית השחקנים בגוש שלו כלל לא רצו שייבחר לבית המחוקקים.

קודם דרעי, אחר כך סמוטריץ'

גם סמוטריץ' צפוי לקבל תיק בכיר, כשלפי ההערכות הוא סימן את אחד משלושת התיקים המרכזיים: ביטחון, משפטים ואוצר. ככל הנראה, יו"ר הציונות הדתית נמצא "בעדיפות שנייה" אחרי הבחירה של דרעי.
עוד צפויים לשדרג את מעמדם הם המשוריינים עמיחי שיקלי ועידית סילמן, שני הפורשים מהקואליציה היוצאת, שנכון לעכשיו צפויים למצוא את עצמם כשרים בממשלת נתניהו.