חיסולו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה הוציאה לאור משבר במוסדות התנועה, וכאוס הלכה למעשה - בגלל קושי לבחור לו מחליף. בימים האחרונים נשמעו עוד ועוד הערכות לפיהן חאלד משעל יחזור לתפקיד שאותו הפסיק למלא ב-2017, אבל נראה שמנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לא מקל עליו.
הלווייתו של הנייה בטהרן

2 צפייה בגלריה
אנשי חמאס בפגישות בקהיר
אנשי חמאס בפגישות בקהיר
הנייה עם משעל, סינוואר ואל-חיה בקהיר ב-2021
כך או כך, שישה ימים מאז חיסולו של הנייה בטהרן, עדיין לא נקבע מי יחליף אותו כראש הלשכה המדינית. שלשום אמרו מקורות בכירים לרשת "אל-מיאדין" הלבנונית כי מי שצפוי להחליף אותו הוא מי שמשמש היום ראש מועצת השורא של חמאס, אבו עומר חסן, שהחליף את אוסאמה אל-מזיני, שחוסל בימים הראשונים למלחמה.
לפי הדיווח, הוא היה אמור להחליף את הנייה ל"תקופת המעבר" - עד הבחירות הצפויות בחמאס. אלא שכמה דקות לאחר מכן, הרשת המזוהה עם חיזבאללה פרסמה התנצלות שבה נכתב כי "העניין עדיין בהתייעצות. עוד לא הוחלט על שם". חיסולו בביירות של סגנו של הנייה, סאלח אל-עארורי, הגדיל את הכאוס בתנועה - שכן אם היה בחיים, הוא זה שהיה מחליף את הנייה.
בשבוע שעבר הזדרזו במשרד החוץ הטורקי להכריז כי חאלד משעל הוא יורשו של הנייה בתפקיד, אבל לפי ההערכות, יחיא סינוואר, שנמצא ביחסים לא טובים עם משעל, טרפד את המהלך - והותיר את חמאס כרגע ללא ראש ברור לתנועה.
בערוץ "אל-חדת'" הסעודי דווח בשבוע שעבר שסינוואר מעדיף שסגנו חליל אל-חיה ימונה לתפקיד, ושלשום נטען בערוץ כי מי שצפוי לעמוד בראש התנועה הוא אותו אבו עומר חסן - המוכר גם בשם מוחמד איסמעיל דרוויש. מדובר באיש צללים, שלא רבות ידוע עליו. הוא נמצא ברצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
אוסאמה אל-מזיני
אוסאמה אל-מזיני
אוסאמה אל-מזיני. חוסל בתחילת המלחמה, והוחלף ע"י אבו עומר חסן
מקור בחמאס אמר לערוץ "א-שרק" הסעודי כי "ההתייעצויות בתנועה נמשכות. התוצאות יפורסמו אם הן יושלמו". אותו מקור רמז לאפשרות "לשמור את המצב כפי שהוא", אם לא תהיה הסכמה על מחליף להנייה עד היווצרות תנאים לבחירות. המשמעות היא שסינוואר יישאר בעזה, משעל יישאר כמנהיג חמאס חו"ל וזאהר ג'בארין יישאר כמנהיג בגדה המערבית.
גורם אחר בתנועה אמר כי "על פי המערכת והתקנות הפנימיות של חמאס, ראש מועצת השורא המרכזית אמור לנהל את התנועה בתיאום בין ראשי הארגון - בעזה, בגדה המערבית ובחו"ל עד קיום בחירות כלליות, אך מערכת החוקים בתוך המועצה לא מאפשרת לו להתמודד על נשיאות הלשכה המדינית".
מדי ארבע שנים מתקיימות בחירות בארגון הטרור, בארבע זירות פעולתה המרכזיות: רצועת עזה, הגדה המערבית, חו"ל ובתי הכלא בישראל. בסוף התהליך נבחרים 15 חברי וראשי הלשכה המדינית ומועצת השורא של חמאס.
פורסם לראשונה: 23:38, 05.08.24