חברי כנסת בליכוד איימו הערב (שבת) על שלמות הקואליציה, אם עסקת החטופים המתגבשת לא תכלול את חזרת כל החטופים בפעימה אחת, ואם צה"ל ייסוג ממעבר רפיח וציר פילדלפי במסגרתה. חברי הכנסת - עמית הלוי, חנוך מילביצקי, דן אילוז, משה סעדה, אריק קלנר, שלום דנינו, טלי גוטליב וניסים ואטורי - שיגרו היום את מכתב ה"קווים האדומים" לראש הממשלה בנימין נתניהו, ערב המראתו לוושינגטון.
משפחות חטופים לפני טיסת נתניהו: "די לטרפד - תקבל את העסקה"
(צילום: עידו ארז)

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו. חברי מפלגתו מאיימים
(צילום: Photo Marc Israel Sellem)
2 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים ביום ה-288 למלחמה
עצרת בכיכר החטופים ביום ה-288 למלחמה
העצרת לשחרור החטופים, הערב
(צילום: פאולינה פטימר)
"בנסיבות הנוכחיות כל הסכם שאין בו החזרה של כל החטופים, בלי חלוקה לפעימות, גוזר על שאר החטופים החיים גזר דין מוות. לכן, בכל מקרה אין לקבל בשום אופן, הסכם שאין בו החזרה מלאה של כל החטופים", כתבו השמונה במכתב, שאותו חילקו לסעיפים.
בסעיף נוסף נכתב: "הסכם שיכלול נסיגה של כוחותינו מצירי השליטה ברצועת עזה, הינו למעשה תבוסה מוחלטת במערכה. זאת כיוון שהוא יביא בהכרח לשיקום היכולות הצבאיות והשלטוניות של האויב וחזרתו לעמדות התקפה על תושבי העוטף ועל כל רחבי המדינה".
כמו כן נכתב: "הסכם שיכלול את חזרת האויב לצפון רצועת עזה, הינו הפסקת המלחמה בפועל. הוא יביא לחזרת הירי על שדרות והעוטף ויבטל למעשה את ההישגים שהושגו בדם חיילינו. הסכם שכולל שינוי כלשהו בשליטה הישראלית המלאה והמוחלטת של חיילי צה"ל במעבר רפיח ובציר פילדלפי - מכרם שלום ועד הים - יוביל בהכרח לטבח הבא.
"ההצעה של הרמטכ"ל כאילו גורמים בינלאומיים ואמצעים טכנולוגיים יכולים להוות חלופה לשליטה צבאית-ישראלית, היא הצעה הזויה, המלמדת כי הלקחים הכי בסיסיים מ-7.10 לא הופקו בקרב הפיקוד הבכיר של צה"ל". העקרונות האלה, כך הדגישו, "מהווים מבחינתנו גבולות גזרה וקווים אדומים ברורים של הקואליציה שלנו. היא נבחרה כדי לשמור על זהותה וביטחונה של ישראל ולכן לא נוכל לחצות אותם".
בהצהרה שנשאו אחר הצהריים בני משפחות חטופים, לפני העצרת שהתקיימה בכיכר החטופים, הם קראו לנתניהו לחתום על עסקה עוד בטרם טיסתו לוושינגטון. עינב צנגאוקר, ממובילות המחאה ואימו של החטוף מתן, אמרה: "יש עסקה על השולחן מוכנה לסגירה כבר כמה שבועות. ואנחנו עומדים כאן היום, אחרי עוד שבוע מבוזבז שבו נתניהו שוב טרפד וגרר רגליים. הוא דחה דיונים, הכניס תנאים חדשים, הקשיח עמדות, וטען שלא צריכים להיות בלחץ, כי החטופים רק סובלים ולא מתים. אלה אמירות מעוותות של ראש ממשלה מנותק שלא רוצה עסקה.
"בניגוד לכל טענות הקש של נתניהו, בכירי מערכת הביטחון כבר הודיעו שאין מניעה ביטחונית לעסקה. כל המכשולים הביטחוניים הוסרו, נותרו רק מכשולים פוליטיים, פושעים ומופקרים. יש אדם אחד שעומד ביני לבין מתן - ובינינו לבין יקירינו. זה ראש הממשלה שיותר חשוב לו להציל את כיסאו מלהציל חיים. נתניהו – די לטרפד. לחטופים נגמר הזמן, ואחרי שהשגת את תמונת הניצחון שלך עם חיסול דף, חובתך להביא עסקה. צא עוד הערב לפני שאתה ממריא לארה"ב ותודיע שאתה מקבל את העסקה בלי תנאים חדשים, בלי טריקים ובלי שטיקים".
בעצרת המרכזית בכיכר החטופים נאמה מירב טל, שנחטפה לעזה עם בן זוגה יאיר יעקב שגופתו עדיין מוחזקת בעזה, ושני בניו, אור ויגיל, והעידה ששמעה על ההפגנות ברדיו בזמן שהותה בשבי: "בתוך החושך המפחיד שכיסה את הזמן שלי בעזה, שמעתי ברדיו את ההפגנות בכיכר החטופים והקריאות שלכם כאן היו פשוט גלגל הצלה של אכפתיות ואהבה לאדם טובע בים של פחד ושנאה וזה הדבר הכי מחזק ומרגש שיכול להיות".
טל התייחסה לאמירת נתניהו מישיבת הקבינט, ואמרה: "האמירה: 'אין לחץ, הם רק סובלים, לא מתים' - זו אמירה מנותקת ועצובה. אני רוצה לתאר לך, אדוני ראש הממשלה, איך נראית דקה בשבי של מחבלים: זה מעברים בין דירות כשאני מחופשת לערבייה וקשורה בשקית ניילון על הראש עם דבק מסקנטייפ וקשה לנשום. זה לשבת בחדר חשוך כל היום בלי חשמל. בלי כלום. זה מחבל, רוצח ואנס עם נשקים עומדים לידי. זה הרעידות בגוף כל הזמן כי אתה לא יודע מה יעשו איתך. זה הצורך הנורא להתחבר ולרכוש את האמון של אותם המחבלים שרצחו את כל מה שיקר לי".
במקביל, התקיימה בצומת קפלן כמדי שבוע הפגנה נגד הממשל. ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בהפגנה, שכותרתה הייתה "בחירות עכשיו". לפיד תקף בנאומו את ראש הממשלה: "נתניהו נוסע עכשיו לנאום בקונגרס, יש לו הזדמנות אחרונה לבוא לקונגרס ולהודיע שם על הבמה שהוא הולך לעסקת חטופים. אם הוא לא יודיע, בשביל מה הוא נוסע? אם אתה לא מודיע בקונגרס שאתה הולך לעסקת חטופים אל תיסע. סע לקטאר, סע לקהיר, שב במשרד שלך, עד שיצא עשן לבן. אל תיסע לוושינגטון לעשות הצגות".
בתום העצרת וההפגנה בקפלן, המפגינים התחילו בצעדה דרומה על דרך בגין. פרשים חסמו אותם, והחלו עימותים קלים בין הצדדים. פרש משטרה תועד חוטף שלט חטופים ממפגינה, וזורק אותו על הרצפה. עימותים התפתחו בין מפגינים נגד הממשלה לבין תומכים בממשלה, שהתלהטו עד לאלימות בין הצדדים. נערים רעולי פנים אף תועדו משליכים אבנים לעבר המפגינים.