האם בקרוב תקיפת נהג או נהגת אוטובוס תיחשב לתקיפת עובד ציבור – עבירה שעונשה הוא עד שלוש שנות מאסר? כך עולה מחוות דעת ששלחה היום (שני) אפרת גולדשטיין רוזן מלשכת המשנה לפרקליט המדינה, בתגובה לפנייה של ארגון נהגי התחבורה הציבורית.
• למכתב המלא - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
אוטובוס ארכיון אילוס
אוטובוס ארכיון אילוס
נהגי אוטובוס נאבקים כבר שנים בהכרה כעובדי ציבור. אילוסטרציה
(צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51 \ Shutterstock)
במכתב, אשר נשלח ליו"ר הארגון ישראל גנון ולמשנה למנכ"ל ההסתדרות הלאומית ששי שדה, כתבה גולדשטיין רוזן: "אנו שותפים לפרשנותכם כי נהגי תחבורה ציבורית הם בגדר 'עובד ציבור' ומצאנו לפנות לראש חטיבת התביעות במשטרה, האמון על אכיפת הסוגיה שבליבת פנייתכם, לצורך טיפולו – בכל דרך שימצא לנכון".
מדובר בצעד משמעותי בדרך להכרה בנהגים ובנהגות כעובדי ציבור, הכרה שעליה נאבקים כבר שנים ארגוני הנהגים. המטרה היא להגביר בכך את הענישה על התוקפים ולצמצם את התופעה אשר לדבריהם מזנקת בשנים האחרונות. לפני מספר חודשים משרד התחבורה הסכים לשינוי, וכעת נדרש רק אישור הממשלה לפני שההכרה תיכנס לתוקף באופן סופי.
במכתב הזכירה גולדשטיין רוזן את טענות הארגון, לפיהן "יש היעדר טיפול אחיד וממוקד בתופעה של אלימות כלפי נהגי תחבורה ציבורית – תופעה הולכת וגוברת שבה נהגי תחבורה ציבורית חשופים לאלימות מילולית ופיזית בהיקפים משמעותיים". בארגון סבורים גם כי קיים חוסר אחידות בין יחידות התביעה המשטרתית בגישתן לתקיפות נהגי אוטובוס – דבר אשר צפוי להיפתר אם וכאשר יוגדרו כעובדי ציבור.

הותקף על ידי אופנוען ונוסע: "אלך לעבוד בניקיון, זה עדיף"

כיום, עובדי ציבור הם חיילים, עובדי מדינה, רשות מקומית או רשות חינוך מקומית, עובדי מועצה דתית, עובדי המוסד לביטוח לאומי, עובדי בנק ישראל ושורה של גופים נוספים כמו לשכת שירות התעסוקה, דירקטור בחברה ממשלתית או עובד של כל מפעל, מוסד, קרן או גוף שהממשלה משתתפת בהנהלתם.
תיעוד ממרץ: אופנוען הלם באגרופים - חברו הטיח את ראש הנהג במחיצה

רק בחודש מרץ האחרון נהג אוטובוס של קו 45 הותקף קשות על ידי רוכב אופנוע ונוסע נוסף בשכונת נווה יעקב בירושלים. השניים הכו את הנהג והטיחו את ראשו במחיצה שבין הנהג לנוסעים, והוא נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים שערי צדק בעיר. "אחד הנוסעים התקשר לחבר שלו, שפרץ לאוטובוס והחל להכות אותי - עד שפתח לי את הראש עם המחיצה", סיפר אז הנהג ל-ynet.
בתיעוד נראה רוכב האופנוע נכנס לאוטובוס ומנהל דין ודברים עם הנהג – לפני שמרים לעברו ידיים. כשהנהג ניסה לתעד את האירוע, ניסה רוכב האופנוע לקחת לו את הטלפון – לפני שפרץ את המחיצה שבין הנהג לנוסעים, והחל להכות אותו. כשהנהג הצליח להשתחרר מהרוכב, חברו הטיח את המחיצה בראשו של הנהג, והשניים נמלטו מהמקום.
נהג האוטובוס סיפר על התקיפה: "נהגתי בקו 45 מנווה יעקב לבנייני האומה, כשהאוטובוס היה מלא. בתחנה הראשונה עמדו אנשים על הדלתות כדי שלא אוכל לסגור אותן וחבריהם ייכנסו. בפעם השלישית שזה קרה היום, איימתי שאם זה לא ייפסק אתקשר למשטרה. אחד הנוסעים התקשר לחבר שלו, שהגיע וחתך אותי עם האופנוע, נכנס לאוטובוס והחל להכות אותי עד שפתח לי את הראש עם מחיצת האוטובוס. עכשיו אני בבית החולים".
2 צפייה בגלריה
הנהגים סופגים מכות - וחלקם שוקלים לפרוש. ארכיון
הנהגים סופגים מכות - וחלקם שוקלים לפרוש. ארכיון
הנהגים סופגים מכות - וחלקם שוקלים לפרוש. ארכיון
(צילום: Roman Yanushevsky / shutterstock)
הנהג ההמום סיפר שהוא חושש לחזור לתפקידו. "אלך לעבוד בניקיון, זה עדיף. אני לא הנהג הראשון והאחרון שסופג מכות, זה מפחיד". הנהג ציין כי שמע בעבר מחבריו לעבודה על אלימות פיזית מצד נוסעים, אך זו הפעם הראשונה שהוא נתקל בה בעצמו.
מארגון נהגי האוטובוסים בישראל נמסר בעקבות המכתב מלשכת פרקליט המדינה: "לאחר שמשרד התחבורה יישר קו עם פעילות ארגון הנהגים, כעת גם משרד המשפטים מצטרף לדרישתנו להכרה בנהגים כעובדי ציבור. מעתה יידע כל תוקף נהג אוטובוס כי הכללים השתנו והענישה תחמיר בהתאם, בנוסף כל נהג החבר בארגון הנהגים יזכה לליווי משפטי לאורך כל התהליך למיצוי הענישה נגד אלו שמנסים לפגוע בנהגים ובתחבורה הציבורית בישראל. זהו יום היסטורי עבור נהגי האוטובוס וציבור הנוסעים בישראל".
ששי שדה, משנה למנכ"ל ההסתדרות הלאומית, הוסיף: "הכרה בנהגים כעובדי ציבור על ידי הפרקליטות מחזקת את מעמד הנהגים והינה צעד חשוב ומשמעותי במאבק באלימות בתחבורה הציבורית. הנהגים הם המשאב החשוב ביותר בתחבורה הציבורית, תנאיהם נדחקו ונשחקו עד דק מאז הרפורמה בתחבורה הציבורית, ולאחר המאבק המוצלח על שיפור שכר הנהגים כולל הצמדה למדד, הצבת עשרות חדרי נהגים השנה ועוד – זהו הישג נוסף של הסתדרות לאומית וארגון הנהגים להשבת מעמד הנהג ותנאי העבודה בענף לתקופת טרום הרפורמה".