ניו יורק טיימס דיווח הלילה כי בכירים ישראלים בעבר ובהווה מעריכים שהתגובה הראשונה של ישראל למתקפת הטילים האיראנית תתמקד בבסיסים צבאיים, ואולי גם בכמה אתרי מודיעין או הנהגה - אך לא במתקני הגרעין. לפי שעה, נכתב, נראה שהמטרות הללו נשמרו ל"מאוחר יותר", אם האיראנים יסלימו עם מתקפות-נגד משלהם. בעיתון צוין גם כי ישנם ספקות האם לישראל יש יכולת לבצע תקיפה כזו לבדה, ללא עזרה אמריקנית.
שר החוץ האיראני עבאס ארקצ'י, מצידו, הזהיר היום את ישראל מתקיפה, ואיים כי כל מתקפה על תשתיות איראניות תיענה בפעולת תגמול. לדבריו, "ישנה התאגדות של כל חזיתות ההתנגדות נגד ישראל. אם היא תנסה לפגוע באיראן - התגובה תהיה חמורה יותר. טהרן תומכת בהתנגדות ולא חוסכת במאמצעים לשם כך. יש לנו בנק מטרות בישראל והטילים שלנו מסוגלים לפגוע בכל יעד".
4 צפייה בגלריה
השיגור של הטילים מאיראן
השיגור של הטילים מאיראן
שיגור הטילים מאיראן בערב המתקפה
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
לא ברור עם מי בחיזבאללה אפשר בכלל לנהל מגעים. נסראללה
(צילום: Mohammad Kassir, Shutterstock)
לפי דיווח הלילה ב-CNN, ארה"ב כבר לא מנסה להחיות את המגעים להפסקת אש בלבנון - אלא רק "לעצב" ו"להגביל" את הפעולות הישראליות בלבנון ובאיראן. בדיווח צוין כי בממשל ביידן גוברים החששות מכך שמה שישראל הבטיחה שיהיה "מבצע מוגבל" בדרום לבנון עלול לגדול בקרוב לסכסוך רחב וממושך, כשבמקביל גם המגעים לעסקת חטופים בעזה מדשדשים.
לפי CNN, גורמים אמריקנים טוענים כי "ישראל תכננה תחילה פלישה קרקעית גדולה בהרבה ללבנון - לפני שארה"ב שכנעה אותה להפחית". ואולם, הם מכירים בכך שהשפעתה של ארה"ב על הפעולות הצבאיות של ישראל מוגבלת, ואחד מהם הוסיף: "לא היינו יכולים למנוע מישראל לנקוט פעולה, אבל אנחנו יכולים לעצב איך היא תיראה".
לפי הדיווח, על אף שארה"ב מעוניינת בהסכם הפסקת אש בלבנון - "הישראלים צריכים להתגבר על כמה דברים לפני שנוכל לחזור לשיחות האלה". מכשול נוסף הוא שלא ברור מי בכלל אמור לנהל את המגעים האלה מטעם חיזבאללה - אחרי חיסול רוב צמרת ההנהגה שלו, כולל חסן נסראללה ומסתמן שגם יורשו האשם סאפי א-דין. גורם בממשל האמריקני הביע תקווה שלבנון תוכל כעת לרסן את ארגון הטרור, אך מדובר במדינה לא-מתפקדת בלשון המעטה.
גלנט בנבטים, אתמול
(צילום: שחר יורמן)

4 צפייה בגלריה
וויליאם ברנס
וויליאם ברנס
לא אופטימי - לא בעזה ולא בלבנון. ברנס
(צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein, File)
בינתיים, ראש ה-CIA וויליאם ברנס אמר כי ישנה "סכנה ממשית" להסלמה במזרח התיכון, למרות שארה"ב מעריכה שלא איראן ולא ישראל מעוניינות כעת במלחמה כוללת. לדבריו, "ישראל שוקלת בזהירות רבה איך להגיב למתקפת הטילים הבליסטיים של איראן. אני חושב שכולנו מודיעים היטב להשלכות של תקיפות מסוגים שונים, ולהשלכות שלהן על שוק האנרגיה העולמי והכלכלה העולמית".
לדברי ברנס, הסיכון הגדול ביותר להסלמה נובע משיפוט מוטעה של המצב, מהסוג שכינה "דברים קורים". לדבריו, "אתה יכול לראות את הפוטנציאל לאי-הבנות, לפעולות שמקבלות חיים משלהן".
ברנס התייחס גם למשא ומתן על הפסקת אש ועסקת חטופים ברצועת עזה, ואמר כי עדיין יש לו תקווה שאפשר להגיע לעסקה כזו. "הייתה התקרבות כמה פעמים, אבל זה מאוד חמקמק", הודה. "הנשיא ביידן היה ברור שעלינו לעשות כל שביכולתנו, אבל למדתי לא לעורר תקוות בנושא הזה בשנה האחרונה. כשאני נפגש עם משפחות חטופים זה לא רק קורע לב, אלא גם מעורר השראה, לאור המחויבות שלהן ליקיריהן".
במתקפת הטילים שלה, איראן הצליחה לפגוע בבסיסי חיל האוויר נבטים ותל נוף - אך לא לפגוע בתפקוד של החיל או של הצבא. בנוסף, בניתוח של רשת CNN נטען כי טילים ששוגרו מאיראן נפלו במטה המוסד או ליד המפקדה שלו. לא היו נפגעים.
בתוך כך, הלילה נפוצו דיווחים על פיצוצים באזור אספהאן, סמוך לכור המחקר הגרעיני. לפי שעה לא התקבל אימות לכך, וגורמים בבסיס ההגנה האווירית באיראן "חאתם אל אנביאא" אף הכחישו זאת.

היעדים הצבאיים האפשריים

לפי NBC, היעדים שלכאורה סביר יותר שיותקפו הם אתרים או יחידות באיראן שקשורים למתקפת הטילים על ישראל בשבוע האחרון – כולל מרכזי פיקוד ושליטה, כני שיגור, אתרי תדלוק וגם מפקדים שאחראים על ארסנל הטילים הבליסטיים של איראן.
4 צפייה בגלריה
תמונות לווין של בסיס נבטים
תמונות לווין של בסיס נבטים
הנזק בבסיס נבטים אחרי התקיפה מאיראן
(צילום: Planet Labs Inc./Handout via REUTERS )
ישראל, כך נכתב, יכולה גם לבחור לפגוע במרכזי מודיעין, הממוקמים לרוב בבסיסים צבאיים, בתגובה לניסיון האיראני המוצהר לתקוף ביום שלישי את מטה המוסד. אפשרות נוספת היא הפצצת יעדים צבאיים אחרים, כמו בסיסי הגנה אווירית ואתרי כטב"מים, בין היתר כדי להגן על מטוסי הקרב של חיל האוויר.
גורמים אמריקניים, בעבר ובהווה, אמרו שארה"ב – שכאמור מקווה למתן את התגובה ולמנוע הסלמה משמעותית – תראה כנראה בפגיעה באתרי צבא כמתקפה פרופורציונלית מצד ישראל, כזו שגם תוכל להפחית את הסיכון לפגיעה באזרחים.

מתקני נפט ואנרגיה

אחת האפשרויות המרכזיות שנידונה היא פגיעה במתקני הנפט של איראן, תעשייה קריטית לכלכלתה של הרפובליקה האיסלאמית, או כפי שמתארים זאת ב-NBC – "חבל ההצלה" שלה. ארה"ב, לפי הדיווחים, לוחצת על ישראל שלא לעשות זאת - על אף שישנם שלל יעדים במובן זה באיראן. לפי NBC, אפשרות אחת תהיה לנסות לפגוע במתקני זיקוק הנפט שמשרתים את השוק המקומי של איראן, באופן שימתן את הפגיעה בשווקי הנפט העולמיים.
לפי NBC יעד פוטנציאלי שכזה הוא מתקן זיקוק הנפט "כוכב המפרץ" בנמל בנדר עבאס, והוא מתואר על ידה כמקור הדלק המרכזי עבור איראן – שמספק 40% מצורכיה השנתיים. תקיפה שכזו, כך כותבים ברשת, תסב מכה קשה לכלכלה האיראנית – שממילא מתקשה להתמודד עם נטל הסנקציות האמריקניות. היעד המוצהר המרכזי של הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן, נזכיר, הוא להביא להסרת הסנקציות הללו ולחלץ את האיראנים ממצוקתם הכלכלית.
ישראל עשויה לבחור במתקפה נרחבת וקשה יותר על תעשיית הנפט האיראנית, "על פני שטח נרחב" לפי NBC – בכלל זאת מסופים לייצוא דלק עם ספינות. המתקן הבולט והחשוב ביותר בהיבט זה הוא מסוף הנפט באי חארג', אי קטן שנמצא בשליטת איראן כ-24 ק"מ מערבית לחופיה במפרץ הפרסי, בצפון-מזרח המפרץ. דרך מסוף הנפט הענקי באי עוברים 90% מכלל הנפט שאיראן מייצאת לעולם. לפי ההערכות, דרך המסוף מסוגלת איראן לייצא עד 7 מיליון חביות נפט מדי יום, אם כי באופן מוצהר איראן מדווחת על מספרים נמוכים יותר.
באיראן, כך נראה, נערכים לאפשרות של תקיפת המתקן בחארג' – וברשת CNBC דווח כי איראן פינתה מאזור האי מכליות נפט ענקיות, אם כי כאלו שהיו ריקות מנפט. הדיווח מתבסס על תמונות לוויין שצילמו לווייני האיחוד האירופי: בצילום מ-25 בספטמבר נראו במים שמסביב לאי כמה וכמה מכליות נפט מהסוג המכונה VLCC (ראשי תיבות באנגלית של "מכלית נפט גולמי גדולה מאוד"). בצילום עדכני מיום חמישי האחרון, ב-3 באוקטובר, הן כבר לא נראו שם.
"חברת המכליות הלאומית של איראן (NITC) חוששת כנראה ממתקפה של ישראל בטווח הזמן המיידי. מכליות הענק הריקות שלהם התפנו מאזור מסוף הנפט הגדול במדינה, האי חארג'", מסרו בחברת TankerTrackers.com שעוקבת אחרי תנועות של מכליות. בחברה הדגישו כי לפי ההערכות שלהם הפעילות השגרתית במסוף, כלומר העברת הנפט לספינות שמייצאות אותו, נמשכת – אבל אותן מכליות ריקות, שנועדו לתגבר את יכולת הייצוא מהמסוף במידת הצורך, הועברו למקום מבטחים.
ב-TankerTrackers הדגישו כי פינוי המכליות הוא מהלך חריג מצד איראן: "זו הפעם הראשונה שראינו דבר כזה מאז סבב הסנקציות ב-2018", ציינו. סאמיר מדאני, מנכ"ל חברת המעקב, אמר כי בניגוד למקרים אחרים שבהם מכליות איראניות מנתקות את מכשירי השידור והזיהוי שלהן או עורכות בהם מניפולציות כדי להסוות את תנועותיהן וכך לחמוק מהסנקציות – הפעם מדובר במקרה שונה. הוא מציין כי הניתוח שערך לתמונות הלוויין מראה שהמכליות נמצאות כעת במרכז המפרץ הפרסי, מערבית לאי חארג'.
בדיווח של NBC מציינים כי כדי להסב נזק רב עוד יותר לכלכלת איראן, ישראל עשויה לפגוע גם במפעלים פטרוכימיים ובתחנות כוח חשמליות. כך או כך, פינוי המכליות מעיד שבאיראן כנראה נערכים לאפשרות של מתקפה על תשתיות הנפט, ובכיר במשמרות המהפכה כבר איים לאחרונה שאם תהיה תקיפה שכזו – הנקמה תגיע בדמות פגיעה במתקני נפט ואנרגיה בישראל.