בית הדין למשמעת של עובדי המדינה בחיפה פיטר לאלתר את המורה חיר אל-דין בטחיש מעין קניה שברמת הגולן, וגזר עליו פסילה בנסיבות מחמירות עד גיל 68 לצד נזיפה חמורה ושלילת גמלה, בעקבות הודאתו והרשעתו בתקיפת תלמידים בבית ספרו.
ההליך המשמעתי נגד בטחיש (65) הופעל לאחר שהורשע בבית המשפט השלום בקריית שמונה בתקיפת ארבעה תלמידים בכיתה ח' בשנת 2020. לפי פסק הדין, בטחיש תקף אותם במהלך השיעורים, בין היתר באמצעות אחיזה חזקה בצוואר, עיקום ידיים, משיכה באוזן וצביטות. בספטמבר 2021 נגזרו עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי לצד קנס בסך 3,000 שקל ועבודות לתועלת הציבור בהיקף של 100 שעות. בטחיש ערער על פסק הדין לבית המשפט המחוזי בנצרת - אך בהמלצת השופטים חזר בו מן הערעור.
1 צפייה בגלריה
"ניתן רק לשער מה התחולל בנפשם הרכה של התלמידים"
"ניתן רק לשער מה התחולל בנפשם הרכה של התלמידים"
"ניתן רק לשער מה התחולל בנפשם הרכה של התלמידים"
(צילום: אביהו שפירא)
התביעה עתרה גם לבית הדין המשמעתי של עובדי המדינה כדי להשית נגדו נזיפה חמורה, פיטורים לאלתר ופסילה בנסיבות מחמירות משירות המדינה עד גיל 70, לרבות שלילת הגמלאות. התובע אמר בדיון כי המורה הוותיק שתקף את התלמידים בכמה הזדמנויות השליט אווירה מאיימת בכיתה - וגרם להם נזק פיזי ונפשי. "בית הספר, שהיה אמור לשמש מבצרם של הקטינים, הפך לזירת אימה", טען בדיון.
בטחיש התנצל בפני בית הדין על מעשיו ופרקליטו של המורה אמר כי מדובר באירועים חריגים שלא מאפיינים את התנהלותו במשך יותר מארבעה עשורים שבהם היה מורה למופת. "מדובר בעבירות הנמנות על הרף הנמוך של עבירות האלימות", אמר הסנגור שהסביר כי מדובר בתגובה שגויה שגובשה כאקט חינוכי. "הנאשם מקבל אחריות מלאה של מעשיו ולא הייתה לו כוונה לפגוע בתלמידיו או להשפילם. שלילת הגמלה משמעה שהנאשם יחיה בתנאי עוני מחפירים".
בית הדין קבע בעקבות כתב האישום המתוקן כי מעשיו בוצעו לאורך תקופה של ארבעה חודשים וחצי לערך. "ניתן רק לשער מה התחולל בנפשם הרכה של התלמידים, עת נאלצו מדי יום להגיע לבית הספר תוך שהם יודעים כי עלולים הם לסבול מנחת זרועו של הנאשם", נכתב בהחלטה.
למרות חומרת העבירות, בית הדין החליט להקל על המורה בשל קבלת האחריות על מעשיו וההערכה שרכשו לו הממונים עליו ותלמידיו לשעבר, כמו גם תרומתו לקהילה. עם זאת, הוחלט שאין מנוס מפיטוריו המיידיים בנסיבות מחמירות. כמו כן, גם פסילת הגמלה צומצמה לשלום שנים, עד גיל 68.