תיעוד: טארק עז א-דין משתחרר בעסקת שליט

סיכולים ממוקדים באישון לילה: צה"ל פתח הלילה (בין שני לשלישי) במבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה, ומטוסים חיסלו שלושה בכירים בארגון הג'יהאד האיסלאמי - ובין השאר נהרג חליל בהיתיני, שהיה אחראי על שיגור הרקטות לעוטף עזה בחודש האחרון והמפקד הבכיר המבצעי בארגון ומפקד מרחב צפון רצועת עזה. בנוסף אליו חוסלו טארק עז אלדין - האחראי על הכוונות פעולות הג'יהאד באיו"ש מרצועת עזה - וג'יאהד גנאם, מזכיר המועצה הצבאית של הג'יהאד. לפי הדיווחים הפלסטיניים, גם בני משפחותיהם של המחוסלים מתו בתקיפות. בסך הכל דיווח משרד הבריאות בעזה על 13 הרוגים, בהם ארבעה ילדים וארבע נשים. 20 נפצעו, בהם שלושה ילדים ושבע נשים.
2 צפייה בגלריה
הבית שנהרס ברפיח
הבית שנהרס ברפיח
ביתו של ג'יהאד גנאם שנהרס ברפיח
2 צפייה בגלריה
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
מימין לשמאל: טארק עז א-דין, חליל בהיתיני וג'יהאד גנאם
בהיתיני, לפי צה"ל, היה אחראי בין השאר גם לאישור וביצוע כלל פעולות הטרור ממרחב צפון הרצועה. "בהיתיני עסק בהכוונת ותכנון פיגועים בעורף מדינת ישראל ותכנן ירי לעבר שטח ישראל בעתיד הקרוב", נמסר.
בהיתיני, בן 44 מעיר עזה, החל את פעולתו בג'יהאד בסוף שנות ה-90 ובמהלך השנים היה מעורב בפעולות טרור רבות נגד ישראל – לרבות קידום פיגועי התאבדות, מטען, ירי רקטי והכוונת פעילות טרור ביו"ש. לאחר חיסולו באוגוסט 2022 במסגרת מבצע "עלות השחר" של תייסיר ג'עברי - שנחשב ליד ימינו של מנהיג הג'יהאד, נכנס בהיתיני לתפקידו. בהיתיני, שחוסל על ידי מטוסי קרב, חבר במועצה הצבאית של הג'יהאד ברצועת עזה ויש לו קשר ישיר עם גורמים בכירים בלשכה המדינית.
ההרס עם תחילת מבצע "מגן וחץ"
(צילום: רויטרס )

במקביל, חוסל בתקיפת מסוקי קרב טארק עז א-דין, האחראי על הכוונת פעולות הג'יהאד ביו"ש מרצועת עזה. הוא תכנן וקידם פיגועים נוספים נגד תושבי ישראל, ומדובר בשינוי משוואה - שכן בפעמים הקודמות מחוללי הטרור ברצועת עזה לא שילמו את המחיר על המצב הביטחוני באיו"ש.
עז א-דין, בן 49, הוא במוצאו מעראבה שבשומרון. בשנים האחרונות הוא התקדם לדרג הפיקוד של הג'יהאד בעזה והיה אמון על הקשר בין הג'יהאד האסלאמי בעזה לבין שלוחת הטרור ביהודה ושומרון, על העברת כספים, על הסתה ועל הכוונה לביצוע פעולות טרור בשטחי ישראל מרצועת עזה.
עז א-דין היה כלוא בישראל ושפוט למאסר עולם ו-25 שנים, על רקע מעורבתו בפיגוע התאבדות ופיגועי מטענים בתחילת שנות ה-2000. הוא גורש במסגרת עסקת שליט והשתקע בשכונת רמאל בעיר עזה.
המחוסל השלישי הוא ג'יהאד גנאם, מזכיר המועצה הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. גנאם, בן 62 מרפיח, הוא מהפעילים הבכירים והוותיקים ביותר של ארגון הטרור. הוא מילא תפקידי מפתח בארגון הטרור, כדוגמת ראש מרחב דרום. בתפקידו האחרון היה אחראי על התיאום והעברת כספים ואמצעי לחימה בין הג'יהאד לחמאס, ועסק רבות בקידום פעולות טרור ברצועת עזה, ביו"ש ובחו"ל. לפי דובר צה"ל הוא היה בין המעורבים בפיגוע שבוצע במאי 2004 אז נרצחה טלי חטואל יחד עם 4 בנותיה בפיגוע ירי בציר כיסופים.
גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, מסרו כי הם "אבלים על שלושת הבכירים ונשותיהם, שנהרגו כתוצאה מהפגיעה הישראלית ברצועת עזה הלילה. דם השהידים יגביר את נחישותנו, ולא נעזוב את עמדותינו. ההתנגדות תימשך".