סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה מתכנס הבוקר (ראשון) לצורך הצגת תחקירי המחוזות על אודות התפקוד של הכוחות אל מול טבח 7 באוקטובר. מפקדי המחוזות, האגפים ובעלי תפקידים מיוחדים שלחמו מול מחבלי חמאס יפרטו בפני המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי וסגל הפיקוד הבכיר את המסקנות והלקחים שלהם לקראת התחקיר המקיף של המשטרה. מפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן מזהיר כי המשטרה לא ערוכה לתת מענה לאירוע דומה.
2 צפייה בגלריה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
מבקר המדינה אנגלמן לצד מפקד המחוז הדרומי ניצב כהן
התחקירים הפנימיים יועברו לצוות בראשות קצין בדרגת תת-ניצב שיבחן את הממצאים מול רשתות הקשר והמסמכים מיום פלישת המחבלים מעזה ובהמשך הלחימה. משתתפי הכינוס התבקשו להיכנס אליו ללא טלפונים ניידים, ולחתום על מסמך סודיות שאוסר עליהם לחשוף פרטים מהממצאים השונים. הכינוס מתקיים באווירה עכורה בשל מה שהוגדר על-ידי קצין בכיר במשטרה כ"מריבה על הקרדיט" בין כמה קצינים.
לדברי הקצין הבכיר, "בשבת השחורה הגיבורים האמיתיים היו שוטרי משטרת ישראל, שכל אחד מהם נתקל בצומת או בכביש במחבלים, נלחם בהם, והיה המפקד של עצמו. בשעות הראשונות כל השוטרים יצאו מהבתים לעוטף עזה, ומצאו את עצמם בזירות לחימה". לפי ההערכות, המפכ"ל שבתאי שיסיים באמצע החודש הבא את תפקידו, לא יהיה זה שיציג לציבור את מסקנות התחקיר של המשטרה.
בסוגיית הקרדיט יש מי שטוען כי מפקד המחוז הדרומי כהן משך אליו את מלוא ההערכה על פעילות המשטרה ב-7 באוקטובר על חשבון לוחמי הימ"מ ויחידות אחרות שלחמו בגזרה. בהתייחס לביקורת על כך שהוא נלחם מול המחבלים שפשטו על תחנת שדרות במקום לעזוב לחפ"ק המחוז, אמר בשבוע שעבר ניצב כהן: "אם הייתי בורח מזירת הקרב בתחנת שדרות כשלצידי נפלו ונפצעו שוטרים, לא היית יכול להוביל יותר את שוטרי המחוז הדרומי".
משואת כוחות הביטחון
(צילום: אולפני הרצליה)

בכיר במשטרה אמר בעקבות המתיחות בסוגיית קרדיט הלחימה ב-7 באוקטובר: "המניע לכל הדם הרע הזה הוא בעיקר קנאה מצד ניצבים שהתקשו לפרגן לניצב כהן, בפרט כשהוא נבחר להדליק משואה בשם משטרת ישראל". על הטענה שבמשטרה מתנגדים לבצע תחקירים סביב אירועי הטבח, אמר בכיר במשטרה: "בעוד הצבא מתמהמה בתחקירים, אנחנו מתחקרים ונפיק לקחים, כולל שיתוף פעולה מלא עם מבקר המדינה".
כינוס סגל הפיקוד הבכיר הוא כאמור שלב לפני הצגת התחקיר הסופי של המשטרה, שיציג תמונת מצב כוללת של כל הדרגים והתנהלותם בלחימה ב-7 באוקטובר שבה נפלו 61 שוטרים. במשטרה יש מי שטוענים כי קיים טעם לפגם בכך שקצין בדרגת תת-ניצב יבדוק התנהלות של מפקדי מחוזות ואגפים בדרגת ניצב. לפי טענה זו, קצין בדרגה נמוכה יותר יתקשה להציג תחקיר נקי וחף משיקולים זרים.
לדברי בכיר במשטרה, "בוואקום שנוצר בעוטף עזה, שזה שטח באחריות הצבא שפשוט לא הגיע בשעות הראשונות וביום הראשון, שוטרי משטרת ישראל לקחו פיקוד ועם אקדח וכמה מחסניות נלחמו מול מחבלי חמאס חמושים בעוצמת אש גבוהה".

"המשטרה לא ערוכה לתת מענה מבצעי"

לידי ynet הגיעו פרטים בנוגע לדברים שאמר מפקד המחוז הדרומי ניצב כהן למבקר המדינה מתניהו אנגלמן שערך סיור בשבוע שעבר בעוטף עזה כחלק מהתחקיר המקיף שמשרדו מבצע גם בנוגע לתפקוד המשטרה. "האם ייתכן שיהיה שוב אירוע כמו 7 באוקטובר?", שאל ניצב כהן - וענה בעצמו: "התשובה היא כן, והמשטרה כפי שהיא היום לא ערוכה לתת מענה מבצעי".
עוד אמר מפקד המחוז למבקר שסייר במשך שעות ארוכות בזירות הלחימה ושוחח עם קצינים ושוטרים שנלחמו מול המחבלים: "אם ישאל אותי מבקר המדינה, 'כשאתה עכשיו הולך לישון, האם אתה יכול לחשוב שיקרה אירוע כזה עוד פעם?', התשובה היא כן. האם אני ערוך עם גודל הכוחות, האם יש לי כוחות מתאימים עם חימוש מתאים ועוד? אז התשובה היא לא". מפקד המחוז הוסיף: "אני בעד ביקורת ותחקיר אירועי 7 באוקטובר".
הביקורת של המבקר אנגלמן החלה כבר לפני כמה חודשים, ואנשיו זוכים לשיתוף פעולה מלא מצד ניצב כהן ושוטרי המחוז. בדברי הסיכום שלו למפגש עם המבקר, ציין מפקד המחוז הדרומי: "המלחמה הזאת שנכפתה עלינו הלוואי ולא הייתה באה לעולם. משבאה לעולם, הייתה תגובה של שוטרים, לוחמי מג"ב ולוחמי ימ"מ שבצומת יד מרדכי חיסלו יותר מ-35 מחבלים".
2 צפייה בגלריה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
ביקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בעוטף עזה
הביקור בעוטף עזה
ניצב כהן הוסיף: "מה היה קורה אם חמאס היה מצליח בתוכנית הגדולה שלו? מה היה קורה אם השוטרים לא היו יוצאים מהבית? אני בוחר לראות את מה שחמאס לא הצליח להוציא לפועל, מה שלא קרה, שחמאס לא הצליחו לפלוש לעומק מדינת ישראל. מה שקרה באותו בוקר, הצלחנו לקבוע להם את גבולות הטבח כמה שהיה קשה ונורא, אבל קבענו להם את גבולות הטבח במחיר דמים קשה. יש לנו מה ללמוד כזרועות הביטחון, יש למחוז שלי מה ללמוד, וגם לי באופן אישי ללמוד ולהפיק לקחים.
"אם המבקר ישאל אותי 'כשאתה הולך לישון האם אתה יכול לחשוב שאירוע כזה יקרה שוב?', התשובה היא כן. האם אני ערוך עם סד"כ מתאים וחימוש מתאים? התשובה היא לא. הסידור הנכון של פאזל החברה הישראלית ומדינת ישראל הוא להציב את כל זרועות הביטחון כל אחת במקומה. אני חושב שבשלו העת והזמן, הגיע הפעמון הזועק של 7 באוקטובר במכה המדממת - אסור שמשטרת ישראל תישאר כמו ב-6 באוקטובר. השבת השחורה פתחה את הווילון".
לסיכום דבריו, ציין ניצב כהן: "אתם אנשי המבקר שמעתם אולי אחוז קטן וקומץ סיפורים של גבורה ומה היה יכול לקרות במדינת ישראל אם לא היו הגיבורים השוטרים. משהמלחמה נכפתה עלינו, כולם עשו מעשה. הם ראו רק את המדינה, חברים, משפחה, את עם ישראל, וזרקו עצמם אל האש. חלקם לא חזרו הביתה למשפחות. יש לוחמים ושוטרים שחזרו אבל עוד נשארו תקועים ב-7 באוקטובר.
"התמזל מזלי שיש נבחרת של מפקדים ושוטרים שעשו מעשה ויצאו להילחם והצליחו כמו שאפשר להגדיר הצלחה באירוע שהתחיל במאות הרוגים. אני נתתי גיבוי לכל המפקדים, לשפוט אנשים בלחימה את התפקוד שלהם במלחמה זה אולי עוול גדול. לשמחתי הרבה, הציבור הגדול יודע להעריך מה השוטרים עשו".