ביידן "יורד מהעץ"? על רקע החלטתו של נשיא ארה"ב לעכב את מסירתן לישראל של 3,500 פצצות, והצהרתו על בחינת משלוחי נשק אחרים, בישראל מעריכים שהאמריקנים ישלחו לה בסופו של דבר את הפצצות - אך ימנעו ממנה שימוש בהן ברפיח לפני שהעיר הדרומית ביותר ברצועה תפונה לחלוטין. לפי פרסומים בתקשורת הזרה, מדובר בפצצות במשקל של טון.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: REUTERS/Amir Cohen/Pool, AP Photo/Morry Gash, AFP)
גורמים ישראלים אומרים, על סמך שיחות עם האמריקנים, כי בוושינגטון מחפשים דרך "לרדת מהעץ" ולהפסיק את עיכוב הנשק, והפתרון המסתמן כאמור הוא שישראל תקבל את הפצצות מארה"ב, שתאסור עליה להשתמש בהן לפני שרפיח תפונה.
פרשננו נדב איל כתב כבר שלשום כי במערכת הביטחון רוצים להאמין שאפשר לתחם את אמברגו הנשק האמריקני רק למבצע ברפיח - וזה התרחיש האופטימי לו מקווים בישראל. גורם במערכת הביטחון העריך שבעוד שהנשק ישוחרר לישראל, האמריקנים יאסרו על שימוש בו ברפיח עצמה בלבד. לפי הסכמי הרכש, וושינגטון יכולה לעשות זאת.
ההבנה בישראל היא שארה"ב לא מתנגדת לפעולה ברפיח, אך מצפה לפינוי אפקטיבי של תושבי העיר, כשהבוקר צה"ל הודיע כי תוך שישה ימים פונו ממנה כבר 300 אלף עזתים. בעיר עזה שבצפון הרצועה, לשם השוואה, לקח בערך חודש לפנות את כל התושבים- כשמערב עזה התפנתה רק כשישראל הציבה עמדות בידוק. בישראל מקווים שהמזכר הנשיאותי שקובע שהיא עומדת בחוק הבינלאומי יהיה הסולם של ארה"ב לרדת מהעץ בעניין עיכוב משולחי הנשק.
2 צפייה בגלריה
ממשלוחי הפצצות הכבדות האמריקאיות האחרונים שהגיעו לצה"ל במלחמה, לפני כחודשיים - ישירות ממפעלי בואינג בארצות הברית
ממשלוחי הפצצות הכבדות האמריקאיות האחרונים שהגיעו לצה"ל במלחמה, לפני כחודשיים - ישירות ממפעלי בואינג בארצות הברית
משלוחי הפצצות הכבדות האמריקניות האחרונים שהגיעו לצה"ל במלחמה
אתמול אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, כי "יש דברים שנעלמו בכל הרטוריקה בימים האחרונים - הנשיא אמר שנעשה הכול כדי לעזור לישראל להגן על עצמם, והם מגנים על עצמם מפני איום חמאס. מעולם לא אמרנו להם שהם לא יכולים לחסל את גדודי חמאס ברפיח. מעולם לא אמרנו להם שהם לא יכולים לפעול ברפיח. מה שאמרנו להם זה שמשנה הדרך של איך הם עושים את זה. אמרנו שלא נתמוך בפלישה לרפיח עם כוחות גדולים בצורה חסרת הבחנה. אני חושב שזה ברור לחלוטין מדוע לא נתמוך בתמרון כזה נגד חמאס, אבל לחסל את איום חמאס - לחלוטין . יש לישראל את מלוא הזכות לעשות זאת".
עוד אמר קירבי: "חמאס ממשיך להוות איום 'ג'נוסיידי' על ישראל. הכוונות ה'ג'נוסיידיות' הן של חמאס. אנו מאמינים שיש דרכים טובות יותר לחסל את האיום הזה. יש דרכים יותר זהירות לעשות את זה ואנו מצפים לכל הזדמנות כדי להעביר את זה לישראלים. אנו מצפים לשיחות נוספות בעתיד".
באשר למגעים לעסקת חטופים, בקבינט המדיני-ביטחוני התקבלה החלטה שלשום ולפיה צוות המשא ומתן צריך לחשוב על הצעה חדשה. עם זאת, בכל מקרה אין כעת הצעה ממשית - וגם כך לא הייתה צריכה להתקבל ההחלטה בהצבעה בקבינט כדי שראש המוסד דדי ברנע והאלוף (במיל') ניצן אלון יחשבו על הצעה חדשה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התנגדו להחלטה.
התגובה של נתניהו להחלטת ביידן לעכב משלוח נשק לישראל
(צילום: דוברות רה"מ)

ההחלטה למעשה אומרת שלחמאס יש עוד קצת זמן להתאפס ולהגיע לעסקה עד שישראל תלך "בכל הכוח" על רפיח. ההערכה בישראל היא שכשחמאס יראה שהיא לא נכנעת ללחץ הבינלאומי ושהיא מתקרבת להשתלט על ציר פילדלפי לחלוטין ולא משחררת את מעבר רפיח - ארגון הטרור אולי יתגמש.
לפי דוח שהגישה הלילה מחלקת המדינה האמריקנית לקונגרס, ארה"ב אמנם סבורה כי ישראל השתמשה בנשק אמריקני בצורה שאינה תואמת את החוק הבינלאומי - אך לא נמצא מספיק מידע על מקרים ספציפיים שבהם הופר החוק ושיצדיק מניעה של המשך הסיוע הצבאי מוושינגטון. בדוח, שמציג הערכה מפורטת של הבית הלבן לגבי התנהלות ישראל ברצועה, נכתב כי ניתן להניח שישראל השתמשה בנשק מתוצרת ארה"ב במקרים ש"אינם תואמים" את המחויבויות הבינלאומיות שלה.
עם זאת, הממשל ציין כי קיבל ערבויות מישראל שהיא תשתמש בנשק האמריקני על פי החוק הבינלאומי ואין לו מידע המאשר שנעשה שימוש בנשק במקרים ספציפיים שנוגדים את החוק. בדוח החריף נכתב כי ישראל לא שיתפה בכל המידע שיאפשר לוודא אם נעשה שימוש בנשק אמריקני במקרים ספציפיים שבהם הייתה לכאורה הפרת חוקי זכויות אדם. עם זאת, צוין כי מחלקת המדינה סבורה שההבטחות שישראל סיפקה על כך שתשתמש בנשק בהתאם לחוק הבינלאומי הן "אמינות ומהימנות", ולכן מאפשרות את המשך הזרמת הסיוע הצבאי.