3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו מנסה לאיים על בג"ץ? "בחירת השופטים מסמלת את עצמאות המערכת"
(צילום: אלכס קולומויסקי, אורן בן חקון)
במערכת המשפט רואים את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לקידום השינוי בוועדה לבחירת שופטים, כאיתות שעליהם להזדרז ולהגיע להסכמות בנוגע לבחירת השופטים, וכן כאזהרה שלא להתערב בעתירות שהוגשו נגד שר המשפטים יריב לוין בשל אי-כינוס הוועדה.

התנגשות הרשויות - כתבות נוספות

בכירים במערכת המשפט טענו אמש (יום שני) כי הוא יכול לשלוף את הצעת החוק של ועדת החוקה, שאותה חיברו לוין ויו"ר הוועדה שמחה רוטמן, בכל רגע נתון - ולהעלותה להצבעה. אך להערכתם, נתניהו מעוניין לאותת לאופוזיציה ולמערכת המשפט שיש להן עוד חודשיים להגיע להסכמות בנושא.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
במערכת המשפט מעריכים שעיתוי אמירת נתניהו לא מקרית. "איתות" לפני העתירה בבג"ץ על אי-כינוס הוועדה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנוסף, במערכת המשפט מעריכים כאמור כי דבריו של נתניהו הגיעו על רקע רצונו ליצור מאזן הרתעה מול שופטי העליון שידונו בעתירה נגד שר המשפטים, וכן בנושאי הנבצרות של נתניהו וחוק הנבצרות בפרט, שבג"ץ ידון בו בהרכב מורחב של 11 שופטים.
לדברי הבכירים, "נתניהו יודע שקודש הקודשים של מערכת המשפט הוא בחירת שופטים - והשיטה המסמלת היום את עצמאותה. דיון על חקיקה בהסכמה היא אופציה שהאופוזיציה לא תוכל לסרב לה, ואם היא תחזור למשא ומתן הוא יוכל להגיד שניסה הכול, לפני שהוא משנה את דרך בחירת השופטים".
הצעת החוק שנתניהו הקפיא בסוף חודש מרץ אמורה הייתה להשתנות לאחר שיחות ההידברות בבית הנשיא, אך סוגיית בחירת השופטים נותרה הנפיצה ביותר בשיחות בין הקואליציה לאופוזיציה - ולא חלה התקרבות בנושא בין הצדדים. הליכוד רצה בנוסח הצעת החוק להדיר את לשכת עורכי הדין מהבחירה, להוריד את הדומיננטיות של השופטים בהליך - ולהפוך את הפוליטיקאים בוועדה לגורם המשפיע ביותר על בחירת השופטים.
(נתניהו בריאיון לבלומברג: נשנה את הוועדה לבחירת שופטים - ואז נעצור)
בריאיון לרשת בלומברג האמריקנית-בינלאומית שלשום אמר כי החוק הבא שיובא לאישור בכנסת הוא השינוי בוועדה - אך לדבריו, "זה מה שנשאר, אחריו נעצור בקידום חוקים בנושא". רה"מ ציין כי הוא "מקווה שלא נגיע למשבר חוקתי. אני חושב שלא נגיע, ושיש דרך להגיע לפשרה הוגנת - זה מה שאני מנסה לעשות".
ועל אף אמירת נתניהו שלשום, ההערכה בליכוד היא שנכון לעכשיו - במצב שראש הממשלה ירצה לצעוד קדימה עם שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שנחשב לתיקון החריף ביותר והמתסיס ביותר, באופן חד-צדדי, אין לו רוב להעביר אותו.
לפני כשבוע וחצי הבהירו כמה ח"כים ושרים בליכוד שלא יתנו ידם לחקיקה חד-צדדית נוספת ובכירים במפלגה אמרו כי לא ברורה ההחלטה של נתניהו לגעת דווקא בנושא הנפיץ ביותר, שהסיכוי שתהיה עליו הסכמה עם האופוזיציה או הסכמה בכלל - הוא קלוש עד לא קיים.
3 צפייה בגלריה
ה"מורדים" בליכוד. לנתניהו לא יהיה רוב לחקיקה חד-צדדית של שינוי הוועדה?
ה"מורדים" בליכוד. לנתניהו לא יהיה רוב לחקיקה חד-צדדית של שינוי הוועדה?
ה"מורדים" בליכוד. לנתניהו לא יהיה רוב לחקיקה חד-צדדית של שינוי הוועדה?
(צילום: שאול גולן, עמית שאבי, מארק ישראל סלם, משה מזרחי, AFP, אלעד מלכה)
גורם בקואליציה העריך כי "ישנו מצב שנתניהו בכוונה מפריח לאוויר בלון גדול יותר ומבהיל יותר, כדי להעביר את חוק היועצים המשפטיים בצורה חלקה יחסית ובדומה לאיך שהדבר קרה עם עילת הסבירות". לדבריו, "אם אחרי עיסוק אינטנסיבי בוועדה בסופו של דבר יובא חוק אחר, מתון יותר ושעליו היו כבר הסכמות בבית הנשיא, יהיה פחות קשה להעביר את זה. ההבנה בליכוד מראש הייתה שהקרקע כן פוריה לעילת הסבירות וחוק היועצים המשפטיים. ההערכה היא שלא תהיה בקואליציה התנגדות חריפה לזה".
נתניהו בעצמו הודה שלשום בריאיון כי התוכנית המקורית של לוין הייתה רעה: "מה שנשאר זה הוועדה לבחירת שופטים, כי אני לא חושב שאנחנו צריכים לחוקק את הדברים האחרים. אני לא חושב שאנחנו צריכים לעבור ממצב קיצוני אחד, עם בית המשפט האקטיביסטי ביותר בעולם, ולהגיע למצב קיצוני אחר שבו הכנסת יכולה לבטל כל החלטה שבית המשפט מקבל".
על האפשרות להגיע להסכמות עם האופוזיציה בנוגע לוועדה לבחירת שופטים, אמר נתניהו: "עצרתי את הרפורמה המשפטית לשלושה חודשים, בניסיון להגיע לקונצנזוס עם הצד השני. לצערי לא קיבלתי את זה. אז הבאתי חלק קטן יחסית מהרפורמה. העברתי את זה, ואמרתי - אני עדיין אתן עוד כמה חודשים בניסיון להגיע לקונצנזוס".
פורסם לראשונה: 22:51, 07.08.23