דיון מיוחד בכנסת לציון 27 שנים לרצח רבין
(צילום: ערוץ כנסת)

מליאת הכנסת התכנסה אחר הצהריים (ראשון) במיוחד, עדיין בהרכב הכנסת ה-24, לציון יום הזיכרון הממלכתי לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל - במלאת 27 שנים להירצחו. ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד היה ראשון הנואמים מיד לאחר דבריו של יו"ר הכנסת מיקי לוי, אחריו עלה לדוכן הכנסת יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, שנאם לראשונה מאז ליל הבחירות. הדיון היה סוער, ונציגים ממפלגות מכל קצוות הקשת הפוליטית עלו לדבר. ynet העביר את הדיון המיוחד בשידור ישיר.
נתניהו אמר בפתח נאומו כי "חילוקי הדעות לא ייעלמו, וזה בסדר. אחרי שהסתיימה מערכת הבחירות, אחרי ששקע אבק-ההתנצחות בין המחנות - צריך לצאת מן השוחות ולדעת לעבוד יחד. צריך לנהל את הוויכוחים באחריות ובשיקול דעת. צריך לדעת על מה להסכים. מותר להתווכח, אבל מנגד צריך לדעת על מה כן להסכים. אינני מסתיר את חילוקי הדעות שלי עם ראש הממשלה יצחק רבין. הזהרתי מפני הסכנות שטמונות במסירת שטחים לפלסטינים. אני הייתי נאמן לאמת שלי, כפי שיצחק רבין היה נאמן לאמת שלו".
8 צפייה בגלריה
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
"אני הייתי נאמן לאמת שלי, כפי שרבין לאמת שלו"
( צילום: שלו שלום)
8 צפייה בגלריה
27 שנים לרצח. רבין בעצרת בתל אביב
27 שנים לרצח. רבין בעצרת בתל אביב
27 שנים לרצח. רבין בעצרת בתל אביב
(צילום: מיכאל קרמר)
8 צפייה בגלריה
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
"אם ישראל תזנח את שלטון החוק - רעיונותיו ייקברו לצידו"
( צילום: שלו שלום)
נתניהו גם התייחס לסוגיות המדיניות שעל הפרק, שכן הוא צפוי להיכנס אל לשכת ראש הממשלה בפעם השישית בקרוב: "נמשיך לעצור את איראן בניסיון להתחמש בנשק גרעיני. ישראל חייבת להיות מאוד חזקה. אף שעדיין אין הסכם קבע עם הפלסטינים, ולא נראה כזה באופק, בעיקר בגלל הסרבנות הפלסטינית, ישראל צריכה את השליטה הביטחונית בכל ישראל".
לפיד, שנאם לפני נתניהו, אמר בפתח נאומו כי "רבין הבין בכוח. הוא לחם כל חייו והיה רמטכ"ל ששת הימים, חייל של המדינה בגלל שהבין בכוח. הוא ידע שכוחה של מדינת ישראל צריך להיות בנוי על יסודות אמיתיים וחזקים במיוחד". הוא שלח עקיצה ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר: "הכוח לא נובע מאקדחים שמנופפים בהם, זהו נשקם של הפחדנים. נשקו של יגאל עמיר".
בסיום הוסיף: "נהוג לומר שאפשר לרצוח אנשים אבל אי-אפשר לרצוח רעיונות. זה לא נכון, אפשר לרצוח רעיונות הרעיונות היפים ביותר נרצחים ברחבי העולם בכל יום. מה שיקרה בתפיסת העוצמה של רבין תלוי בנו, במה שנעשה בשנים הקרובות. אם ישראל תזנח את שלטון החוק, ואת הקשרים שלנו עם הקהילה הבינלאומית ותזנח לחלוטין את האמונה בשלום. ישראל תהיה חלשה יותר ורעיונות רבין ייקברו לצידו".
8 צפייה בגלריה
גנץ במליאת הכנסת לציון 27 שנים לרצח רבין
גנץ במליאת הכנסת לציון 27 שנים לרצח רבין
גנץ מציג את הפתק מהכותל. "צרחות 'רוצח'? אלה אותן צרחות"
(צילום: ערוץ כנסת )
אחרי השניים עלה לנאום גם שר הביטחון בני גנץ, שמצא בנאומו קווי דימיון בינו לבין ראש הממשלה לשעבר רבין. בנאום מלא זעם הוא סיפר על ביקורו בכותל המערבי בלילה שלפני הבחירות, ועל הקריאות שספג שם מצעירים. "הכנסתי פתק לכותל 'שיבוא שלום עלינו ויהיה שלום בתוכנו', ואני מוצא את עצמו פסיק ליד רבין. מקבלת אותי חבורת אנשים בצרחות נוראיות 'רוצח', במשך 20 דקות שלמות. אלה בדיוק אותן צרחות, עליי".
בפתח נאומו אמר כי "אני לא הולך לדבר פה על מה שקרה ב-27 השנים האחרונות, אלא אני הולך לדבר איתכם על מה שיקרה פה ב-27 השנים הקרובות". בשלב זה הוא הוציא את הפתק שכתב באותו ערב בכותל: "זו תזכורת קטנה שקיבלתי השבוע. תזכורת שמזכירה את הקשר המובהק והבלתי-ניתן לניתוק בין מילים לבין מעשים. אני גם לא פוחד מזה, אבל אני חרד למדינה הזאת. כי בסופו של דבר, המילים מובילות למעשים. הן הובילו למעשים בעבר, ויובילו למעשה בעתיד".
8 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
לא הגיע לאירועים במהלך היום, ינאם בכנסת. נתניהו, ראש הממשלה המיועד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הרצוג על תוצאות הבחירות: "המדינה לא נגמרה ולא נחרבה"
(צילום: ניברן ברודקאסט)

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', שיבח את בני משפחתו של רבין על שבחרו שלא לנאום ביום הזיכרון הממלכתי. "זה מסר של פיוס. בואו נהיה שותפים", פנה אליהם. עם זאת הוא ציין כי "רבין הוביל את מדינת ישראל לתהליך הרסני שאותותיו ניכרים עד היום. אמרנו את זה אז ומותר להגיד את זה גם היום".
הוא התייחס להאשמות שמופנות כלפי גורמים בימין שהסיתו בימים שקדמו לרצח: "מיד עם היוודע דבר הרצח הנורא, הוקם מפעל האשמה שגם היום, 27 שנים אחרי, מייצר עוד ועוד האשמות נגד יותר מחצי מהעם, שמואשם באחריות לרצח שביצע רוצח שפל, 'הוא לחץ על ההדק', הם אומרים, 'אבל כולכם עמדתם מאחוריו'. במקום לנסות לחפש את המאחד, את השותפות של כל העם בהתנגדות הנחרצת לרצח פוליטי, היום הזה הפך להיות ליום האשמות".
סמוטריץ': "שירותי הביטחון כשלו בשמירה על רבין, הפעילו מניפולציות ועודדו את הרוצח"
(צילום: ערוץ כנסת )

8 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
"רבין הוביל לתהליך הרסני". סמוטריץ'
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב )
"לא המילים הקשות גרמו לרצח ראש ממשלה, אלא רוצח שפל בדמות יגאל עמיר. ומי שכשל בשמירה על ראש הממשלה רבין הם לא אנשי הימין והציונות הדתית, לא המתנחלים שזעקו בצדק נגד מדיניות רה"מ והממשלה שבראשותו, אלא שירותי הביטחון". סמוטריץ' אף הגדיל לעשות ורמז כי שירותי הביטחון "עודדו" את יגאל עמיר לרצוח את רבין: "הם לא רק שכשלו בשמירה עליו אלא גם השתמשו במניפולציות שחלקן לא נחשפו במלואן כדי 'לעודד' את הרוצח לבצע את זממו".
סמוטריץ' התייחס גם לתוצאות הבחירות ואמר כי "אני שומע את הפחד והחשש. אני שומע את האמירות שיורדים מהארץ ואני מבקש אל תפלו לדברים שאומרים לכם. נפעל באחריות ובשיקול דעת. לא נרמוס, אבל נממש את המדיניות שבשמה נבחרנו".
8 צפייה בגלריה
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
נתניהו במליאת הכנסת
( צילום: שלו שלום)
יו"ר הכנסת לוי, אמר בפתח נאומו ובפתח הדיון במליאה, כי "היום, 27 שנים אחרי, קולות הירי של הלילה ההוא עדיין מהדהדים בחברה הישראלית. חיוכו השטני של מי שניסה לשנות את הבחירה הדמוקרטית של רוב בעם באמצעות רצח פוליטי עדיין צורב ומכעיס".
במסגרת אירועי יום הזיכרון לציון 27 שנים לרצח רבין, שמתקיימים השנה ימים אחדים לאחר הבחירות לכנסת ה-25, נשא דברים גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שהתייחס בטקס הממלכתי בחלקת גדולי האומה בהר הרצל לתוצאות הבחירות ואמר כי "המדינה לא נגמרה ולא נחרבה. יש לכבד את ההכרעה הדמוקרטית".
לפיד מנגד הדגיש באותו אירוע: "רבין נרצח בידי מי שהסתה אלימה גרמה לו להאמין שהוא לא צריך לקבל את הכרעת הבוחר. מי שמאמין בדמוקרטיה הישראלית כשהוא מנצח, צריך להאמין בה גם כשהוא מפסיד. בערב הבחירות היו הרבה אנשים הלומי צער שחשבו ואמרו שזה סופה של המדינה. הם טועים. בדיוק כמו שטעו אלה שאמרו את זה אחרי רצח רבין".
8 צפייה בגלריה
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
נר הזיכרון בכנסת
( צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
לפיד בהר הרצל: "זה לא סוף המדינה"
(צילום: ניברן ברודקאסט)

נתניהו לא הגיע לאירועים שהתקיימו מוקדם יותר היום, לאחר שנמנע מלהגיע לטקס גם בשנה שעברה. בשנים קודמות, עת כיהן בתפקיד ראש הממשלה אליו הוא צפוי לחזור, נרשמו בו חילופי דברים קשים בינו לבין משפחת רבין.
אירועי יום הזיכרון לרצח רבין החלו מוקדם יותר היום במשכן הנשיא, בטקס האזכרה הממלכתי "נר ליצחק". הנשיא הרצוג התייחס בנאומו לאווירת השיסוי וההסתה בבחירות האחרונות, וקרא למנהיגי הציבור הישראלי "להנמיך את הלהבות". הרצוג אמר: "לאחר 27 שנים, שוב הופרחו לחלל האוויר האשמות בבגידה, ושוב נשמעו השוואות לנאצים. המרחב הציבורי והרשתות החברתיות התמלאו באלימות מסוכנת. יש לנו הזדמנות להתנהל אחרת".
אלפי חניכים ומדריכים מתנועות הנוער יתכנסו בערב בכיכר הבימה בתל אביב וייצרו מעגלי שיח. בתו של רבין, דליה, אמרה: "שיח פתוח הוא תנאי הכרחי לקיומה של מדינה יהודית ודמוקרטית, שבמרכזה ציונות. לצד זאת, אין מקום בחברה דמוקרטית לשיסוי, לאלימות ולקיצוניות מסוכנת שמאיימת עלינו מבפנים".
"גם השנה בחרתי להגיע לאסיפה ישראלית מתוך הבנה שזו העצרת שמייצגת יותר מכל את החזון והדרך של אבי. התפקיד של תנועות הנוער הוא להתעמת עם הסוגיות הקשות ביותר בחברה. מדובר בתפקיד חשוב וערכי, ואני מודה להן על שהן נושאות את לפיד הזיכרון ללא מורא וללא ציניות".
פורסם לראשונה: 17:02, 06.11.22