ח"כ זועבי: "ראשי הרשויות צריכים לקחת תפקיד משמעותי יותר"
(צילום: אלי מנדלבאום, שחר גולדשטיין)

שיעור המתחסנים לקורונה בחברה הערבית נמוך בשאר האוכלוסייה, ובתקופה האחרונה מתנהל קמפיין הסברה נרחב של ראשי הרשויות, הממשלה וגורמי הבריאות כדי לעודד את מי שעדיין חושש מהחיסון להגיע ולהתחסן. "אלה לא מכחישי קורונה", אמרה הבוקר (יום שני) חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ באולפן ynet. היא הוסיפה כי שנת הלימודים בחברה הערבית חייבת להיפתח - כי האלטרנטיבה היא שהילדים שיסתובבו ברחובות וייחשפו לאלימות ולפשע.
ראשי הערים אום אל פחם, כפר קאסם ורהט דיברו באולפן ynet על מאמציהם לקדם את שיעור המתחסנים בעירם - שכוללים לעיתים גם מבצעי חיסון בתוך בתי ספר, עם פרסים כמו טאבלטים ואחרים.
שלוש ראשי רשויות ערביות מדברים
(צילום: שחר גולדשטיין)

לדברי חברת הכנסת זועבי ממרצ, "האנשים שלא מתחסנים בחברה הערבית הם לא מכחישי קורונה. אלה אנשים שמפחדים וחוששים, הרבה מהם מבוגרים או אימהות לילדים קטנים. צריך להשקיע יותר בקמפיינים של הסברה. לראשי הרשויות הערביות יש תפקיד מרכזי בהסברה, בהנגשה ובאכיפה של הנושא".
"בגלים הקודמים של הקורונה, כשהפרויקטור וגם הקבינט עבדו בצורה הדוקה יותר עם ראשי הרשויות, ראשי הרשויות לקחו תפקיד הרבה יותר מרכזי. אני קוראת להם מכאן לקחת תפקיד משמעותי יותר".
3 צפייה בגלריה
ריידא רינאווי זועבי בועידת מרצ
ריידא רינאווי זועבי בועידת מרצ
בטוחה שיימצא פתרון ללימודים. ח"כ זועבי
(צילום: מוטי קמחי)
ח"כ זועבי קראה להיערך לפתיחת שנת הלימודים בחברה הערבית, שבה שיעור המתחסנים בקרב בני 18-12 נמוך משאר האוכלוסייה, ואמרה כי "פניתי לשרת החינוך באופן אישי ואמרתי לה שאם פותחים את בתי הספר הערביים, צריך להיערך גם מבחינת בדיקות אבל גם מבחינת תשתיות, אינטרנט ושילוב מהבית. שוחחתי גם עם שר התקשורת כדי לנסות ולראות איך אפשר לתגבר את האינטרנט ביישובים הערביים".
"צריך לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר כי האלטרנטיבה ביישובים הערביים היא אלטרנטיבה הרבה יותר גרועה", הוסיפה. "אין מסגרות אחרות לילדים, והם יסתובבו ברחובות. יש גלים מאוד גדולים של אלימות, ונדליזם ופשע, שצריך למצוא את המסגרות המתאימות. אני בטוחה שבסופו של דבר יימצא פתרון".
בינתיים, מי שניסתה לעשות קמפיין משלה לטובת העלאת שיעור המתחסנים בחברה הערבית היא השרה לשוויון חברתי מירב כהן - ששיתפה פעולה עם כוכב הרשת הערבי חאפז מאחרום בסרטון שהוביל לעימות בינה לבין השר עיסאווי פריג'. בסרטון מחופש מאחרום לאישה שכונתה "חאפיזה", כשהשרה כהן מלווה אותה לקבל את הזריקה על אף חששותיה.
כוכב סרטון החיסונים בריאיון: התחסנתי בפעם הראשונה בצילומים
(צילום: שחר גולדשטיין)

מאחרום אמר היום באולפן ynet כי בסרטון הוא קיבל את מנת החיסון הראשונה, והסביר: "לא היה לי זמן להתחסן במשך כמה חודשים. הייתי עסוק בכמה דברים חשובים. עשינו את הסרטון כי לא התחסנתי ועבר המון זמן, אז מצאנו דרך חדשה להגיד לעוקבים שלי שיילכו ויתחסנו".
לדבריו, בעקבות הסרטון הוא קיבל המון הודעות של עוקבים שאמרו לו שיילכו להתחסן. "חאפיזה היא דמות שאני עושה באינסטגרם", אמר, והסביר כי לא מעניין אותו הטענות על כך שמדובר בשיח פוגעני כלפי החברה הערבית. "אני מצטער מאוד שיש מי שזה מעניין אותו יותר מהווירוס עצמו. מה שחשוב הוא שלא יהיה סגר".
מאחרום, שלו 220 אלף עוקבים באינסטגרם ו-40 אלף בטיקטוק, הסביר כי "חאפיזה היא לא דמות שמדברת בשם ערבים - היא דמות לסאטירה. לא אמרתי משהו על הנשים הערביות. חאפיזה מדברת רק על עצמה ולא על אף אחד אחר. עשינו את הסרטון כי ראינו שמספר הצעירים שמתחסנים נמוך משצריך להיות".

"בטוח ששיעור המתחסנים עולה"

ראש העיר אום אל פחם, סמיר מחאמיד, אמר כי "אנחנו מנסים לעשות ככל יכולתנו בכל מה שקשור לחיסונים ולבדיקות. התחלנו אמנם מחיסונים של בודדים, אבל היום מחסנים כבר עשרות - ואני רוצה להגיע למאות ולאלפים".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במתחם החיסונים באום אל פחם
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במתחם החיסונים באום אל פחם
רה"מ לשעבר נתניהו ושר הבריאות לשעבר אדלשטיין עם המחוסן המיליון בישראל - באום אל פחם
(צילום: חיים צח, לע"מ)
לדברי מחאמיד, "באום אל פחם רוב המבוגרים מחוסנים. הבעיה היא עם הצעירים - אולי הם חיים באשליה של 'לי זה לא יקרה', או כי התסמינים שצעירים מפתחים פחות חמורים ממבוגרים. אולי זו גם עצלנות. אני מקווה שלקראת פתיחת בתי הספר יהיה להם אינטרס להתחסן, ושהכיתות ייפתחו באופן מלא. מי שמתחסן גם לא צריך בידוד - אז הוא מרוויח פעמיים".
ראש העיר רהט, פאיז אבו סהיבאן, אמר כי "עשינו הרבה הסברה לתושבים, צריך לעודד את האנשים להגיע לקבל חיסון כי אין דרך אחרת. אנחנו משתמשים גם במסגדים ובמנהלי בתי הספר להסברה . פתחנו תחנה משותפת לכל קופות החולים, ושרים מהממשלה מגיעים לעיר כדי לעודד את התושבים. אני מתחסן מחר עם השר פריג' כדי להוות דוגמה. הסיסמה ברהט היא 'לא חוזרים לבתי הספר בלי לקבל חיסון', ואנחנו עושים מאמץ אדיר ומפעילים לחץ על הורים לילדים מעל גיל 12 שיקבלו חיסון. אנחנו לא רוצים שילדים ילמדו בזום, זה לא מועיל בכלל - וגם גורם, למרבה הצער, לאלימות בתוך המשפחה".
ראש העיר כפר קאסם עאדל בדיר אמר כי בכפר קאסם יותר מ-74% מבני ה-12 ומעלה הם מחוסנים. "אני בטוח שבכל הרשויות הערביות שיעור המתחסנים עלה", אמר. "דווקא בגל הרביעי הרשויות הערביות היו יותר מוכנות. נכון, אפילו בלי תקציבים שהבטיחו לנו ולא הגיעו, ועדיין עמדנו במשימה. נשאר לנו פער קטן במספר הצעירים, והדרך לחסן אותם היא רק בבתי הספר. עשינו כמה מבצעי חיסון בתוך בתי הספר כולל עידוד להתחסן, למשל עם פרסים כמו טאבלטים ודברים כאלה. צריך לעודד את הצעירים להגיע לבתי הספר כדי לחסן אותם, זו הדרך היחידה".
3 צפייה בגלריה
סאהר אסמאעיל נרצח ביישוב ראמה
סאהר אסמאעיל נרצח ביישוב ראמה
"נטל ההוכחה על המשטרה". סאהר אסמאעיל שנרצח אתמול
מחאמיד ובדיר התייחסו גם לרצח של יועץ שרת החינוך סאהר אסמאעיל, וספדו לאיש שאותו הכירו היטב. "הוא היה אמור להיות אצלי ביום ראשון", אמר מחאמיד. "נטל ההוכחה הוא על משטרת ישראל. לצערי הרב, אחוז המקרים שמפוענחים בחברה הערבית שואף לאפס בהשוואה למה שקורה. צריך לעשות מעשה, ואנחנו מרגישים שיש שיח אחר של אנשים שמדברים ומקשיבים אחד לשני, גם לגבי התוכניות שהולכות להיבנות. יש נכונות לשמוע אותנו יותר מאשר בעבר. אני מקווה שלפחות טביעת האצבע שלנו כראשי רשויות תופיע בתוכנית".
לדברי בדיר, "מדובר באובדן שקשה לי אישית. הכרתי את סאהר כבר לפני שבע שנים, כשהיה עוזר של שר הפנים גדעון סער ויד ימינו. היה בינינו קשר רציף שבע שנים, ורק לפני שבועיים הוא היה אצלי בכפר קאסם. זה אובדן לכל החברה הערבית, ותמיד התרענו שהאלימות יכולה להגיע לכל מקום. המשטרה צריכה להוכיח שהינה, דברים משתנים. אנחנו מקווים שיותר רוצחים יהיו מאחורי סורג ובריח, וככה נמנע את האסון ואת הרצח הבא".