2 צפייה בגלריה
דודי אמסלם לצד בנימין נתניהו
דודי אמסלם לצד בנימין נתניהו
אמסלם ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) הניח היום (שני) על שולחן הכנסת הצעת חוק שקובעת כי היועץ המשפטי לממשלה לא יאשר לחקור באזהרה ראש ממשלה מכהן, אלא בשל עבירת מין, אלימות, ביטחון או סמים - או אם דחיית החקירה עלולה לגרום לנזק ביטחוני או כלכלי משמעותי. בכיר בליכוד אמר כי ההצעה לא תואמה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וגם לא תחול עליו.
אם תעבור חקיקת הרפורמה המשפטית הצעתו של ח"כ אמסלם, חוק-יסוד: הממשלה (תיקון – איסור על חקירה פלילית נגד ראש הממשלה במהלך תקופת כהונתו), שנמצאת כאמור תחת חוק יסוד, לא תהיה נתונה לביקורת שיפוטית של בית המשפט העליון, בהתאם לחוק השפיטה ברפורמה האוסר על בית המשפט לעסוק בחוקי יסוד ושכל קביעה של בית המשפט בעניין חוק יסוד תהיה חסרת תוקף.
בדברי ההסבר להצעת החוק כתב אמסלם כי "ראש ממשלת ישראל הוא אחד התפקידים המורכבים ביותר. עליו לקבל החלטות הרות גורל בסוגיות המשפיעות על הציבור כולו, ובכלל זה מהלכים מדיניים, ביטחוניים, כלכליים וחברתיים. משכך, עליו להיות מכוון כולו לעיסוק בעניינים אלה".
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
היועמ"ש לא יאשר חקירת ראש ממשלה מכהן, אלא בעבירות חמורות. גלי בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
עוד פירט כי "בשנים האחרונות היו מספר מקרים בהם היו ראשי ממשלה טרודים בחקירות שנפתחו נגדם בשל עבירות שונות, לעתים אף בעניינים שהתרחשו עוד בטרם החלו לכהן. כדי להימנע מכך, מוצע לקבוע כי ככלל, ייחקר ראש הממשלה באזהרה במהלך תקופת כהונתו".
אמסלם ציין כי "לעיקרון זה יהיו שני סייגים. ראשית, ניתן יהיה לחקור אותו בעבירות ביטחון, אלימות, מין או סמים, שהן עבירות חמורות במיוחד. שנית, ניתן יהיה לחקור אותו גם בעבירות אחרות אם ההימנעות מחקירה במהלך תקופת הכהונה עלולה לגרום נזק ביטחוני או נזק כלכלי משמעותי, ועל כן יש דחיפות בקיומה גם במהלך הכהונה".
אולם, לפי ההצעה, ראש הממשלה לא יהיה פטור לחלוטין מחקירה פלילית, אלא רק במשך תקופת כהונתו. "תקופת כהונתו של ראש הממשלה לא תבוא במניין תקופת ההתיישנות של העבירה, וכך ניתן יהיה לחקור אותו בעניינן לאחר תום תקופת כהונתו", נכתב בהצעה.
על יוזמת החקיקה החדשה הודיע אמסלם כבר באוגוסט 2016, שעה שחקירות המשטרה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר החלו. סעיפים כמו אלה שבהם נחשד אז נתניהו ונחקר - לא הופיעו בהצעה של אמסלם, שהיה אז יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה. הצעה דומה לזו שהונחה היום הוגשה גם ב-2017 ולא עוררה עניין רב מדי, אולם ככל שהתקדמו חקירות המשטרה נגד נתניהו גברה גם המוטיבציה של חבריו בליכוד לקדם אותה.