41 ח"כים מהאופוזיציה ומהקואליציה פנו הערב (רביעי), בצל המלחמה, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדרישה למנוע עיכוב חקיקה ממשלתית להסדרת מעמדם וזכויותיהם של יתומי צה"ל וכוחות הביטחון.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"לא נשלים עם הפקרתם המתמשכת של היתומים". סמוטריץ'
(צילום: תומר שונם הלוי)
במכתב שיזם ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי, נימקו הח"כים כי "ביולי 2022 הגישה הוועדה הציבורית לבחינה וגיבוש המלצות בסוגיות הכרוכות במעמדם ובהיקף זכויותיהם של יתומי צה"ל וכוחות הביטחון הבוגרים, בראשות כבוד שופט בית המשפט העליון בדימוס פרופ' אליקים רובינשטיין, את מסקנותיה לשר הביטחון. הוועדה הנכיחה את הפער הבלתי נתפס בין שלל הטקסים הממלכתיים שנועדו לעטוף ולהוקיר, לבין המציאות העגומה שבה היתומים מופקרים בבגרותם ללא תמיכה מספקת".
בהמשך טענו הח"כים כי "בחודש שעבר פורסם תזכיר החוק להערות הציבור. מזה כשבועיים מבקש משרד הביטחון להביא לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק, אלא שבקשה זו נבלמת על ידי המשרד בראשותך. אף שמשרדך היה שותף בגיבוש מסקנות הוועדה הציבורית, פועל הוא כעת לסיכול החקיקה תחת הטענה כי אין לה מקור תקציבי. עיכוב החקיקה מונע את מתן המענים הנדרשים ליתומי צה"ל".
לסיום נכתב כי "אחריותה וחובתה של מדינת ישראל כלפי מי שישלמו את המחיר היקר מכל הינה נורמה בסיסית של עם ישראל ונבחריו. אנו, נבחרי הציבור, מסרבים להשלים עם הפקרתם המתמשכת של היתומים, בהם 550 היתומים שהצטרפו למעגל השכול במלחמה הנוכחית. אנו, חברי הכנסת החתומים מטה, קוראים לשר האוצר למנוע עיכובים נוספים בקידום הצעת החוק הממשלתית לעניין יתומי צה"ל ודיונים בקידום כלל הצעות החוק הפרטיות שהוגשו בנושא. אנו קוראים לכבוד השר לאפשר את העלאת הצעת החוק הממשלתית לוועדת השרים במסגרת דיונה הקרוב, ולוועדות הכנסת הרלוונטיות, לדיון בהצעות החוק הפרטיות".
טקס אלמנות ויתומי צה"ל, דצמבר 2023
(צילום: עידו ארז)

2 צפייה בגלריה
 מתן כהנא
 מתן כהנא
כהנא: "כבר שבוע שני ברצף שהחוק לא עולה לוועדה"
(צילום: שמוליק דודפור)
יוזמי המכתב הם ח"כ מתן כהנא, ח"כ משה סעדה מהליכוד, ח"כ צבי פוגל מעוצמה יהודית וח"כ שרון ניר מישראל ביתנו. כמו כן, הצטרפו לבקשה חברי כנסת נוספים, ובהם נעמה לזימי מהעבודה; בועז טופורובסקי, אלעזר שטרן, יוראי להב הרצנו, ולדמיר בליאק, נאור שירי, שלי טל-מירון, יואב סגלוביץ', מיקי לוי, ירון לוי, מתי צרפתי הרכבי, טטיאנה מזרסקי, ודבי ביטון מיש עתיד; אתי עטיה מהליכוד; מיכאל ביטון וגדי איזנוקוט מהמחנה הממלכתי; שרן השכל מהימין הממלכתי ולימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית.
ח"כ כהנא, שהוא כאמור יוזם המכתב, מסר ל-ynet כי "כבר שבוע שני ברציפות שהחוק לטיפול ביתומי צה"ל מעל גיל 21 לא עולה לוועדת שרים. אני קורא לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לקדם את החוק למען יתומי צה"ל".
שלומי נחומסון מנכ״ל ארגון אלמנות ויתומי צה"ל: "שר האוצר בוחר במודע להמשיך ולהזניח את יתומי צה"ל וכוחות הביטחון, ולזרוק אותם לוועדות שימשכו שנים עד שיגיעו לאותה המסקנה: הטיפול ביתומי צה"ל מוסרי, ערכי ודחוף. זה הזמן לפעול, ועל משרד האוצר לחדול מייד מלתקוע מקלות בגלגלים שמאפשרים הכרה ביתומים ותמיכה במשפחתו של החלל. אני קורא לשר האוצר לאמץ את הפסוק 'אלמנה ויתום לא תענון' ולהסיר כל חסם על מנת לוודא שאלמנותיהם ויתומיהם של גיבורי ישראל לא יוזנחו".
לשכת שר האוצר מסרה: "מהימים הראשונים של המלחמה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מוביל מדיניות כלכלית-אזרחית מרחיבה כלפי אזרחי ישראל בכלל, כלפי משרתי המילואים ובני משפחותיהם וכלפי מי שהקריבו את היקר להם למען ההגנה על עם ישראל בפרט.
"בנוגע ליתומים בוגרים, וכאמור במכתבם של חברי הכנסת, שר הביטחון הקודם, בני גנץ, מינה ועדה ציבורית בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין, שהמליצה על אופן התגמול הראוי. משרד האוצר עומד מאחורי המלצות הוועדה, יתמוך בעיגונן בחקיקה ויתקצב זאת. מסיבה שאינה ברורה פרסם משרד הביטחון תזכיר חקיקה שונה לחלוטין מהמלצות ועדת רובנשטיין. משרד האוצר פועל מול משרד הביטחון כדי שהאחרון יניח תזכיר שתואם את המלצות הוועדה בכדי שניתן יהיה לקדם את החקיקה באופן מידי".