בישראל מעריכים הערב (שבת), לאחר חזרת משלחת המו"מ בהובלת ראש המוסד דדי ברנע וראש שב"כ רונן בר מקהיר, כי השיחות הללו לא יובילו לפריצת דרך של ממש. הגורמים שמעורים במשא ומתן פסימים מאוד ומסבירים כי "מדובר בנסיעה ללא יכולות לפריצת דרך, תשובת החמאס על המסמך הישראלי טרם הגיעה".
עם זאת, ציינו הגורמים, ישראל מנסה להתניע מול המצרים התקדמות בכל מיני סוגיות שתקעו עד כה את השיחות. הקטארים, נכון לשעה זו, לא משתפים פעולה. ההערכה היא שבדוחא כועסים על ישראל לאחר חיסול מנהיג חמאס, ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור, איסמעיל הנייה - שהתארח בשנים האחרונות בעיקר בדוחא. החיסול, כידוע, מיוחס לישראל לפי פרסומים זרים.
1 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, ובנימין נתניהו
איסמעיל הנייה, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, ובנימין נתניהו
קטאר לא משתפת פעולה אחרי חיסול הנייה
( צילום: דנה קופל, Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP, AP /Jacquelyn Martin, Pool)
בשורה התחתונה, מוסיפים הגורמים, אין מה לבנות על השיחות שמתקיימות בין הצדדים כעת. גורם אחר הוסיף כי "אפשר להנמיך ציפיות בנוגע להתפתחויות". עם זאת, הוא גם מצא "נקודת אור" בנסיעת המשלחת לקהיר, לאחר שזו כבר הספיקה לחזור. "עצם יציאת המשלחת לשיחות בקהיר היא הבשורה, אמירה של התנעת שיחות המו"מ מחדש".
גורם בכיר אחר טען כי "היו שיחות טובות וקונסטרוקטיביות. דנו בנושאים משעותיים ביותר שנוגעים לציר פילדלפי ומעבר רפיח ושיש בהם כדי לקדם את מתווה עסקת החטופים. המתווך המצרי ממלא תפקיד משמעותי מאוד בהבנה שצריך להתקדם בעסקה ולהימנע מקפאון דווקא על רקע המתיחות האזורית - ולכן השיחות היו חשובות ותורמות לקידום העסקה".
בעקבות הטענות כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מעוניין להגיע לעסקת חטופים, לשכתו פרסמה הודעה ארוכה בנושא מיד עם צאת השבת. "ההדלפות והתדרוכים השקריים של גורמים עלומים בתקשורת מייצרים לציבור מצג-שווא", נמסר. "בעוד שראש הממשלה נתניהו הסכים למתווה, חמאס מנסה להכניס עשרות שינויים שמבטלים את המתווה הלכה למעשה. חמאס ממשיך לדרוש את סיום המלחמה, שחרור מספר מזערי של חטופים ואת היכולת להציף את עזה באמצעי לחימה, להשתלט עליה מחדש ולחזור על זוועות 7 באוקטובר".
עוד נמסר: "ראש הממשלה מוכן ללכת כברת דרך ארוכה לשחרור החטופים שיקרים לו, תוך שמירה על ביטחון ישראל. ראש הממשלה לא הוסיף דבר למתווה ה-27.5 וממשיך לדבוק בתנאים הבסיסיים לביטחון ישראל, בהתאם לאותו מתווה - מקסום שחרור החטופים החיים, שליטה בציר פילדלפי ומניעת מעבר מחבלים ואמל"ח לצפון הרצועה. מי שמציע להיכנע לדרישות חמאס כדי לקבל מחיאות כפיים באולפנים, פוגע בסיכויים לשחרור החטופים ומוביל בחזרה למציאות של 6 באוקטובר".
הצהרת משפחות החטופים בשער בגין מוץ לקריה שבתל אביב ביום ה-302 למלחמה
(צילום: קובי קואנקס)

בתוך כך, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את נתניהו. "ראש הממשלה ממשיך לעכב את העסקה להשבת החטופים, רק מסיבות פוליטיות. על ראשי מערכת הביטחון לצאת ולומר לציבור את האמת - אם ממשלת ישראל ויתרה על החטופים, שתהיה ישרה עם המשפחות ותפסיק לשחק משחקים", אמר לפיד.
על רקע ההתפתחויות, אחר הצהריים מסרו בני משפחות חטופים הצהרה לתקשורת. עינב צנגאוקר, שבנה מתן מוחזק בשבי חמאס, אמרה: "היום כולם מבינים: יש עסקה, ונתניהו עושה לה סיכול ממוקד. הוא בחר לגרור אותנו להסלמה במקום לסגור אותה. נתניהו אכזר וחסר לב שוויתר על החטופים. הוא מפחד מבן גביר ומקריב אותם על מזבח ההישרדות".
היא פנתה לראשי שב"כ והמוסד וביקשה: "הגענו לרגע האמת. גם אתם מבינים שנתניהו ימשיך לטרפד וחובתכם לצאת לציבור ולהסביר שהעסקה שהוא יזם ואישר מוכנה לחתימה ושכל גורמים הביטחון תומכים בה. הסבירו שחמאס הסכים ונתניהו הכניס תנאים חדשים כדי לטרפד. ספרו שהגורם היחידי שמתנגד זה נתניהו. יש רוב בממשלה לעסקה. תדרשו להביא את העסקה לשולחן הממשלה".