קטע מתוך התחקיר על שחרור נעמה יששכר
(מתוך "זמן אמת" בכאן 11)

בפעם הראשונה מאז שחרורה של נעמה יששכר מהכלא הרוסי, מתייצבים האנשים שעמדו בלב המגעים לשחרורה ומדברים בגלוי על הדרך שבה נפלה התיירת הישראלית קורבן לסכסוך בין שתי מעצמות - רוסיה וארצות הברית, וכיצד הרוסים השתמשו בה כקלף מיקוח. הם מאשרים כי הסיבה האמיתית למעצר הממושך ולעונש הכבד שהוטל על יששכר כלל לא היה קשור אליה או לסמים שהתגלו בתיקה אלא בדרישה הרוסית לשחרר את ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב שנעצר בארץ והיה מיועד להסגרה לארה"ב.
מחר בערב ב-21:15 ישודר ב"זמן אמת", תוכנית התחקירים של כאן 11, תחקיר של גלי גינת שעוסק בהתרחשויות שהובילו למעצרה של יששכר ברוסיה באפריל 2019, במשא ומתן הממושך לשחרורה וכן בסיפורו של ההאקר שבגללו החלה כל הפרשה להתגלגל.
2 צפייה בגלריה
נעמה יששכר עולה על המטוס חזרה לישראל לאחר שחרורה מהכלא ברוסיה
נעמה יששכר עולה על המטוס חזרה לישראל לאחר שחרורה מהכלא ברוסיה
נעמה יששכר עולה על המטוס חזרה לישראל לאחר שחרורה מהכלא ברוסיה
(צילום: MCT)
התחקיר מתאר את החשדות שעלו אצל האמריקנים כבר לפני יותר מעשור לפיהם בורקוב עובד בשליחות הקרמלין על מנת לפגוע בארה"ב, ואת הדרך שבה הם הצליחו לאתר את עקבותיו בעת שהיה בטיול בישראל - ולדרוש את מעצרו. עורכי דינו הישראלים של בורקוב מעידים כי זמן קצר לאחר מעצרו החלה השגרירות הרוסית להתערב בהליכי ההסגרה בעניינו בניסיון לסכלם בכל מחיר ומגלים כיצד בורקוב הצליח להערים על חוקריו האמריקנים ולהשמיד חלק מהמידע שחיפשו.
עוד מתברר כי ההחלטה להסגיר את בורקוב לארה"ב בסופו של דבר התקבלה במועצה לביטחון לאומי על אף הדרישה הרוסית להתנות את שחרורה של יששכר בהסגרתו של בורקוב לרוסיה, ומתוך מחשבה שכל עוד בורקוב נתון בידי ישראל לא יהיה סיכוי ממשי לקידום המשא ומתן על יששכר. בורקוב נידון לתשע שנות מאסר בארה"ב אך שוחרר כעבור זמן קצר וגורש לרוסיה במהלך מעורר תמיהה. מאז אבדו עקבותיו ועלה חשש ממשי לחייו, אולם בתחקיר הצליח צוות "זמן אמת" לאתר אותו ולשוחח עמו לראשונה על האירועים.
התחקיר עוסק גם במגעים הפוליטיים והמדיניים לשחרור יששכר ובמעורבות של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו במאמצים לשחרורה במסגרת הבטחה מפורשת שנתן כחלק מקמפיין הבחירות שלו. כך למשל מתברר שהייתה זו דווקא מעורבתו של נתניהו שגרמה מלכתחילה להחרפת היחס של הרוסים נגד יששכר.
2 צפייה בגלריה
נעמה יששכר עולה על המטוס חזרה לישראל לאחר שחרורה מהכלא ברוסיה
נעמה יששכר עולה על המטוס חזרה לישראל לאחר שחרורה מהכלא ברוסיה
יששכר לאחר שחרורה מהכלא עם ראש הממשלה לשעבר נתניהו ורעייתו
(צילום: MCT)
על פי עו"ד יובל קפלינסקי שהוביל את העיסוק בנושא מטעם הפרקליטות - הייתה זו דווקא שיחה של נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעניין יששכר שגרמה לרוסים להבין שאם ראש הממשלה הישראלי מעורב, הרי שהאסירה הישראלית היא קלף בעל משמעות גדולה והם הקשיחו את דרישתם להסגרת בורקוב לרוסיה. בישראל הבינו את ההשלכות והשר זאב אלקין שהיה מעורב במגעים הזהיר כבר יום לפני הדיון בעניינה בבית המשפט במוסקבה שיששכר עומדת לקבל עונש חמור בהרבה מהמקובל.
עוד נחשף בסרט כיצד נאלצה יששכר להמתין יותר מיממה נוספת בכלא הרוסי על אף שהנשיא פוטין כבר חתם על חנינה ולמרות שבני משפחתה הונחו על ידי גורמים רשמיים להגיע לכלא ולחכות לשחרורה – וכל זאת על מנת שראש הממשלה נתניהו יוכל להגיע לרוסיה ולהצטלם עם יששכר במסגרת קמפיין הבחירות שלו.
מהתחקיר עולה שאמה של יששכר, יפה, קיבלה הודעה מהרב הראשי של רוסיה להתייצב בכלא ולהמתין לשחרור בתה. נרגשת היא התייצבה שם והמתינה יותר משש שעות בשלג ובכפור – אך התאכזבה לגלות שבתה לא משוחררת. רק לאחר מכן, כשהחלו לצאת הודעות מטעם לשכת ראש הממשלה לפיהן הוא משנה את תוכניותיו וממריא מארה"ב לרוסיה, התבררה הסיבה: יששכר נשארה בכלא עוד יממה שלמה על מנת לאפשר לראש הממשלה להצטלם כמי שמקבל את פניה ולאפשר לו לקחת אותה חזרה לארץ במטוסו הרשמי.
התמונות הרבות שצולמו ושודרו מהטיסה עוררו ביקורת רבה בקרב גורמי המקצוע והובילו לכך שהועברו מסרים לסביבת נתניהו לפיהם כל זה עלול לגרום לנזק ביחסים עם הרוסים. רק אז הוחלט כי יששכר תרד מהמטוס בנפרד, ללא סיקור תקשורתי ולא יחד עם ראש הממשלה ורעייתו.