4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן ואבו מאזן
אנתוני בלינקן ואבו מאזן
הפלסטינים נמנעים מביקורת פומבית. בלינקן בדרך לישראל ואבו מאזן
(צילום: רויטרס, AP)
הפלסטינים, כצפוי, אינם שבעי רצון מהפסגה המדינית ההיסטורית שתיערך בישראל מחר וביום שני בהשתתפות שרי החוץ של ארצות הברית, איחוד האמירויות, בחריין, מצרים ומרוקו. המפגש הוא חלק מהעמקת "הסכמי אברהם" שהפלסטינים התנגדו להם באופן נחרץ ומובהק בימי ממשל טראמפ, אך יש לציין כי מאז חילופי הממשל בארה"ב הביקורת הפומבית שלהם התמתנה משמעותית. לאור זאת, הרשות הפלסטינית לא התייחסה באופן פומבי לפסגה.
4 צפייה בגלריה
מימין למעלה: לפיד, בלינקן, שר החוץ המצרי שוכרי, ושרי החוץ של האמירויות, מרוקו ובחריין
מימין למעלה: לפיד, בלינקן, שר החוץ המצרי שוכרי, ושרי החוץ של האמירויות, מרוקו ובחריין
מימין למעלה: לפיד, בלינקן, שר החוץ המצרי שוכרי, ושרי החוץ של האמירויות, מרוקו ובחריין
(צילום: רויטרס, AP, AFP)
4 צפייה בגלריה
הפלסטינים מקווים שירדן תעמוד לצידם. המלך עבדאללה ואבו מאזן
הפלסטינים מקווים שירדן תעמוד לצידם. המלך עבדאללה ואבו מאזן
הפלסטינים מקווים שירדן תעמוד לצידם. המלך עבדאללה ואבו מאזן
(צילום: רויטרס)
ברמאללה נאחזים בעובדה שבמקביל לפסגה המדוברת, במוקטעה תתקיים ביום שני פסגה מקבילה בין מלך ירדן עבדאללה לנשיא הפלסטיני אבו מאזן. עוד קודם לכן, יגיע מחר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לביקור רשמי ברמאללה וייפגש עם אבו מאזן. ברשות הפלסטינית מקווים כי ירדן תעמוד לצידם ולא תשתתף בפסגה בישראל, חרף לחצים גדולים שמופעלים על הממלכה. ירדן, נזכיר, היא אחת מהמדינות הערביות היחידות שעמדו לצד הפלסטינים במאבקם נגד הסכמי אברהם.
עם זאת, לצד השתיקה של הרשות הפלסטינית, בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי כבר החלו לתקוף במרץ את מדינות ערב שישלחו את נציגיהן אליה.
4 צפייה בגלריה
פסגת הנגב
פסגת הנגב
ארגוני הטרור מאשימים שהשרים יבקרו בירושלים. מתוך הכרוז שהפיצה ישראל
דובר חמאס, פאוזי ברהום, אמר כי מדובר ב"וויתור מסוכן מצד מדינות ערב שצפויות להשתתף בפסגה, שכן היא מהווה הרחבה של הנורמליזציה שמטרתה חיסול הסוגיה הפלסטינית". על אף שהפסגה תתקיים במלון בנגב, ברהום טען שהיא תתקיים בירושלים - והוסיף כי ישראל מבקשת לקדם בכך את מעמדה של ירושלים כבירתה, מעמד ששנוי במחלוקת בקהילה הבינלאומית.
מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, הכריז כי השתתפותן של מדינות ערב בפסגה זו ובפסגה בשארם א-שייח מעידה על איבוד הזהות הערבית ועל התקרבות לישראל. בכיר הג'יהאד האסלאמי, אחמד אל-מדלל, טען גם הוא שהפגישות יתקיימו בירושלים, ואמר שהדבר מהווה בגידה בשאיפה הלאומית הפלסטינית. לדבריו, השתתפותם של מנהיגי מדינות ערב בפסגה מעצימה את הפער בין ההנהגה לציבור במדינות אלה.
לפיד ובלינקן החודש בלטביה
(צילום: Kaspars Norde)

מחר בשעות אחר הצהריים המוקדמות יחלו שרי החוץ של המדינות המשתתפות לנחות בארץ, ויתקבלו על ידי שר החוץ יאיר לפיד במלון בשדה בוקר שבו תיערך הפסגה בנגב. המלון, ישרוטל קדמא, ייסגר לחלוטין עבור הדיונים המדיניים שייערכו שם - שבמוקד שלהם יעמוד האיום האיראני. גורם בכיר במשרד החוץ אמר הערב כי מדובר באירוע היסטורי של ממש, שמהווה לדבריו "מהלומה לאיראן".
"מטרת הפסגה: מזרח תיכון אחר", הצהיר הבכיר, "בישראל לא הייתה מעולם פסגה בסדר גודל כזה, שבה ישראל מארחת ארבע שרי חוץ ממדינות ערב". הגורם הבכיר ציין כי הרקע לפסגה הוא חיזוק "הסכמי אברהם" שנחתמו עוד בתקופת הממשלה הקודמת, לצד התחממות היחסים עם מדינות ערביות נוספות - בהן מצרים - "על רקע החשש מאיראן והחזרה הצפויה להסכם הגרעין. מדובר במדינות הרואות בצורה זהה את האיום האיראני".
הגורם הבכיר הדגיש את מיקומה הסימבולי של הפסגה בשדה בוקר, שם התגורר ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון ושבקרבת היישוב שוכן גם קברו: "הסיפור של בן גוריון ומגילת העצמאות מתחברים מאוד לרוח בוועידה. הרי במגילת העצמאות נכתב שישראל תחתור לשלום בין העמים ותושיט יד לשלום עם מדינות האזור - וזה מה שאנחנו עושים. המיקום של פסגת הנגב מביא למעשה לסגירת מעגל עם רוח מגילת העצמאות וחזון בן גוריון".
כל ששת שרי החוץ יתכנסו מחר לארוחת ערב משותפת, ובמקביל ייערכו במלון ארוחות נוספות של הצוותים הבכירים, הצוותים והפמליות. הרעיון, כך לפי גורמים בישראל, הוא "לייצר אווירה לא-פורמלית". הפגישה הרשמית של שרי החוץ תיערך למחרת, יום שני, בסביבות השעה 10:00 בבוקר. היא צפויה להיות ממושכת. ייתכן ששרי החוץ אף יעלו לקברו של דוד בן גוריון, ולאחר מכן יחזרו למלון ויישאו משם הצהרות לתקשורת.