אירוע חריג, בזמן נפיץ, שעלול היה להסתיים בפיגוע: תצפיתנית המשרתת באחת הגזרות המבצעיות ביהודה ושומרון תעמוד בימים הקרובים לדין משמעתי ביחידתה לאחר שנרדמה, לטענת מפקדיה, במשמרת בתחילת השבוע, ובמשמרת שלאחר מכן פספסה השחתה של גדר הקו התפר ע"י פלסטינים – כך נודע ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
עבודות בקו התפר
עבודות בקו התפר
קו התפר. ארכיון
(צילום: משרד הביטחון)
החיילת טענה כי הוקפצה מחופשה למוצב בתחילת השבוע כשהיא אינה חשה בטוב, ותחת לחץ של מפקדיה, למרות מצבה הבריאותי. "היא הייתה אמורה לחזור ביום שני ובאישור, אך מפקדיה עדכנו כנראה חיילת אחרת שהייתה אמורה להתחלף איתה, ובכך חשפו בפניה מידע רפואי אישי לגביה", טענו במשפחתה של התצפיתנית. "מאחר ומדובר בחיילת טובה וממושמעת היא נעתרה בסוף לדרישה והתייצבה בבסיס ביום ראשון בבוקר, לאחר שאביה הקפיץ אותה למחנה בשטחים כדי שתתייצב בזמן, אך היא הסבירה שהיא עייפה מאוד ולא מרגישה בטוב. נגרם לה עוול כפול".
מאידך, ביחידתה טוענים כי החיילת לא התלוננה בתדריך ההגעה לבסיס שבדק את כשירות כלל החיילות שחזרו מחופשת סוף השבוע, ולא נמנעה ממנה האפשרות להגיע ל"ביקורופא" במוצאי שבת. לפי תחקיר מפקד היחידה, התצפיתנית גם ביקשה להיעדר בתחילת השבוע כדי להגיע לאזכרה של סבתא רבא שלה, מהלך שבדרך כלל לא מאושר בצבא, בטח לא ביחידות קרביות סגורות.
מפרטי האירוע עולה כי החיילת עלתה למשמרת בחמ"ל התצפיות הגזרתי ובשל עייפותה ומצבה הבריאותי, שעליהם, לדבריה, התלוננה, היא נרדמה מול המסך למשך כ-10 דקות. לפי התחקיר היחידתי, הקצינה הממונה עליה הציעה לה החלפה ע"י כוננית, אך התצפיתנית סיימה את המשמרת בת ארבע השעות ויצאה לשמונה שעות מנוחה. במשמרת הבאה, לפי התחקיר ביחידה, היא לא סרקה את הגזרה שעליה היא אחראית לפי תכנית המשימה שהוגדרה לה מראש, ובכך לא שמה לב לקבוצת פלסטינים שהגיעה לגדר קו התפר והשחיתה אותה, ככל הנראה על מנת לגנוב מתכות בנסיבות פליליות ולא לחדור לישראל לבצע פיגוע.
יחד עם זאת, בגדוד האיסוף הקרבי שבו היא משרתת התייחסו לכך בחומרה, כאילו מחבלים חדרו לארץ דרך קו התפר. בימים אלו הדריכות באוגדת איו"ש עלתה לשיא בשל הנפיצות הבטחונית והתחזקות החשש שמחבלים שוב יחדרו ללב הארץ לבצע פיגועים, ולכן תצפיתניות ערניות יותר בעיקר במקומות בהם אין כוחות שמתגברים את הפרצות הרבות בקו התפר.
2 צפייה בגלריה
תצפיתניות צה"ל. למצולמות אין קשר לכתבה
תצפיתניות צה"ל. למצולמות אין קשר לכתבה
תצפיתניות צה"ל. למצולמות אין קשר לכתבה
(צילום: חיים אורנשטיין)
עוד נודע כי לפני כחודש תצפיתנית אחרת הודחה מתפקידה ונשלחה למחבוש בכלא הצבאי לאחר שלא ביצעה את תוכנית הסריקה שלה. כתוצאה מכך, מחבלים הניחו מטען חבלה שהתפוצץ, אך לא גרם לנפגעים באורח נס. בצבא הסבירו כי מהתצפיתניות נדרשת אחריות גבוהה בכלל ובפרט בתקופה מתוחה זו, בשל תפקידן הקריטי, הגם שהוא שוחק ולא זוכה תמיד להערכה. בגזרה שבה משרתת התצפיתנית אין מערכת רבת סנסורים טכנולוגית כפי שיש בגזרות אחרות בצפון ובשומרון.
מערכת זו, המכונה מר"ס, מסייעת באמצעות טכנולוגיה מתקדמת לזהות ולהקפיץ לתצפיתניות זיהויים חשודים ולסווגם אוטומטית. המר"ס תיפרס בכל גזרות איו"ש עד 2026, ובינתיים מורגש מחסור בכוח אדם של תצפיתניות באיו"ש. "ועדיין, הן מקבלות את התנאים להן הן ראויות כדי לעמוד במשימתן, יחס טוב ומנוחה של שמונה שעות אחת לארבע שעות משמרת, וכן חופשה בת ארבעה ימים בתום 10 ימים בבסיס, או חמישה ימי חופשה אחרי תשעה יום בצבא", הסבירו בצה"ל. "אנחנו מקפידים לא להעמיס עליהן ואם צריך אז כוחות מסיירים בשטח שבהן התצפיתניות לא יכולות לסרוק מאילוצי סדר כוחות", ציינו.
"הסגל היה מודע לכך שהיא לא מרגישה טוב עוד במשמרת הראשונה, ולכן הקצינה שלה ניגשה אליה מספר פעמים", הוסיפו מנגד במשפחתה. "הם ידעו שהיא לא במצב טוב ואישרו לה רק דקה לצאת להתאוורר. היא פשוט כבר לא יכולה הייתה להחזיק את עצמה. אחרי שהיא נרדמה היא התאפסה על עצמה. במשמרת הבאה היא ראתה רכב חשוד ודיווחה עליו, אך לא צויין בפניה שיש באזור התרעה ולכן חשבה שמדובר ברכב שאינו חשוד, ומאירוע קודם עליו לא נחפפה. המפקדות שלה הודו בפנייה שהיא הוקפצה מהבית, במודע לכך שהיא לא מרגישה טוב, ושיתפו חיילות אחרות במצבה הנפשי תוך גרימת לחץ מצפוני עליה לחזור. היא לא ראתה את אותם חשודים בוודאות ובכל זאת סרקה".
מדובר צה"ל נמסר: "האירוע תוחקר ויופקו ממנו לקחים בהתאם".