הכרה רשמית ראשונה בגבורת שלושת החטופים: נשיא המדינה יצחק הרצוג הודיע היום (רביעי) כי הוא יוקיר בשם מדינת ישראל את גבורת שלושת החטופים אלון לולו שמריז, סאמר טלאלקה ויותם חיים, ש"נפלו באופן טרגי בקרב ברצועת עזה", כלשון ההודעה.
השלושה כזכור נהרגו מאש צה"ל, לאחר שהצליחו להימלט משוביהם בחודש דצמבר האחרון. "שלושת החטופים נמלטו מידי חוטפיהם מארגון הטרור חמאס, ובנחישות וערבות הדדית יוצאת דופן יצאו למסע הצלה וחילוץ-עצמי הרואי נגד כל הסיכויים", כתב הנשיא בהודעתו. "המסע, שכלל השארת סימנים מזהים, קריאה להצלה ומעבר בין מבנים בלב שטח האויב, נגמר באופן טרגי עם מותם בשדה הקרב על ידי כוחות צה"ל".
2 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
תעודת הוקרה ייחודית למשפחות החטופים. "נפלו בקרב באופן טרגי"
לדברי הרצוג, החליט על הצעד "לאור נסיבותיו יוצאות הדופן של האירוע". באירוע שיתקיים בהמשך בבית הנשיא יוקיר הנשיא בשם המדינה את "הנחישות, עוז הרוח והגבורה המיוחדת אותם הפגינו ולהעניק למשפחותיהם תעודת הוקרה ייחודית".
בהודעה מטעם בית הנשיא נכתב כי הרצוג הודיע למשפחות ולמערכת הביטחון על כוונתו להעניק את התעודות וכי יקיים טקס בבית הנשיא במועד שיקבע בהמשך. נציין כי ההכרה הרשמית הזו בגבורתם של השלושה מגיעה בעיצומו של מאבק משפחת שמריז, שנאבקת כדי שיכירו בבנה אלון כחלל צה"ל.
בתחילת החודש, ולאחר שהמדינה טענה בתשובתה לבג"ץ בנושא כי רק מי שמוגדר "חייל" במועד המוות הוא חלל צה"ל, משפחתו של אלון פנתה לבית המשפט וביקשה להשיב על תגובת המדינה. בתגובת ההורים העותרים, אבי ודקלה, הם אמרו כי יש תקדימי עבר להכרה בחללי צה"ל גם עבור מי שלא היה בשירות סדיר או מילואים פעיל בעת מותו. "בניגוד לתגובות המדינה, קיימים שורת מקרים בהם הכירו בנסיבות שונות בחללים שמצאו מותם כ'חללי צה"ל'", כתבו.
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ויואב גלנט בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע
יצחק הרצוג ויואב גלנט בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע
"חילוץ עצמאי הראוי, נחישות וערבות הדדית". הרצוג שיבח את גבורת החטופים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוריו של אלון לולו שמריז פנו לבג"ץ בבקשה שבנם יוכר כחלל צה"ל. הם אף הבהירו כי בקשת ההכרה היא סמלית עבורם. לטענת המדינה, אין לה סמכות חוקית לכך, בין היתר מכיוון שהוא לא זומן למילואים בעת חטיפתו - ב-7 באוקטובר. המדינה ציינה בתגובה כי, כפי שפורסם, ועדה תבחן את ההכרה באזרחים וחטופים שהיו מעורבם בלחימה, או בסיטואציות "ייחודיות".
עם זאת, נדמה כי במעשיו הרצוג מקדים את הוועדה שהקימה מערכת הביטחון - וגם את ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתחייב לבחון את הנושא. "הנשיא אמר שהוא מכיר בגבורה של אלון, הוא עמד במילה שלו לכל אורך הדרך ואנו מודים לו על זה. אלון שלנו היה גיבור ואני מברך על ההכרה של נשיא המדינה שכיבד אותנו והבטיח שיכיר בגבורת הנופלים", אמר אביו של אלון אבי בתגובה להחלטת הנשיא. "כולי תקווה שעתה גם צה"ל יכיר במאבק שלנו להכרה באלון, זה משהו שחייב להיפתר. אלון שלנו הוביל את שני השבויים הנוספים עם הידע המקצועי שלו מימי הצבא כלוחם ונפל כגיבור".