3 צפייה בגלריה
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
גר במודיעין, נרצח בירושלים - והוגדר מתנחל. אלי קיי ז"ל
(מתוך פייסבוק)
סוכנות האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA), המציגה נתונים על נפגעים מהסכסוך הישראלי-פלסטיני, מבצעת הבחנה בין "אזרחים ישראלים" שנפגעו ובין "אזרחים מתנחלים". הסוכנות אף הגדירה את אלי קיי ז"ל, שנרצח בעיר העתיקה, כ"מתנחל" - אף על פי שהוא תושב מודיעין שבתחומי הקו הירוק.
סוכנות האו"ם מציגה את מספרי הפלסטינים והישראלים שנהרגו או נפצעו מאז 2008. לפי אתר האינטרנט של הסוכנות, מאז 2008 נהרגו 264 אזרחים ישראלים בעימות עם הפלסטינים. מתוכם 100 "אזרחים מתנחלים", 41 "אזרחים" ו-123 אנשי כוחות ביטחון. הסוכנות גם עושה חלוקה של הנפגעים לפי אזורים, גיל ומין.
3 צפייה בגלריה
מתוך אתר הסוכנות
מתוך אתר הסוכנות
חלוקה לאזרחים, כוחות הביטחון ומתנחלים. מתוך אתר הסוכנות
בסוף השבוע שיגר שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מכתב חריף למזכ"ל הארגון אנטוניו גוטרש ודרש כי הנושא יטופל מיידית וכי הפרסום באתר יתוקן. "באופן הזוי, ובניגוד מוחלט לנורמות המשפט ההומניטרי המקובלות", כתב ארדן, "אתר האינטרנט של סוכנות האו״ם יוצר הבחנה בין מה שמכונה באתר 'מתנחלים ישראלים' ל'אזרחים', בהתייחסותו לנפגעים ישראלים. הבחנה כזו בין סוגים שונים לכאורה של נפגעים אזרחים מהווה הפרה מוחלטת של נורמות המשפט הבינלאומי ושל כל נורמה מוסרית. כפי שאתה בטח יודע, אין כל הבחנה לפי החוק הבינלאומי בין סוגי אזרחים, גם לא על פי כתובת המגורים שלהם או האמונות האידאולוגיות שלהם. יתרה מכך, האתר לא רק טועה בהבנת החוק הבינלאומי, אלא גם משבש עובדות".
ארדן הסביר במכתב כי "ההרוג האזרחי הישראלי האחרון, אלי קיי ז"ל, אשר נרצח במתקפת טרור כשהיה בדרכו לעבודה, רשום במה שנקרא 'מתנחל' באתר האו"ם, כאשר קיי התגורר בעיר מודיעין שבמרכז ישראל. טעות גסה כזו – במיוחד כאשר עיר מגוריו התפרסמה במספר מקורות מדיה גלויים ואמינים – מעמידה בספק את הדיוק של כל הנתונים הסטטיסטיים לגבי נפגעים באתר הסוכנות, בין שהם ישראלים או פלסטינים".
3 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
"לא נשלים עם זלזול בחיי האזרחים". השגריר ארדן
(צילום: מארק ישראל סלם)
השגריר הוסיף ש"ההבחנה בין סוגי הנפגעים הישראלים מעמידה בספק לא רק את המחויבות של הארגון לעקרונות המקובלים במשפט הבינלאומי, אלא גם מעלה את השאלה המטרידה האם הוא והסוכנויות שלו רואים ברצח בדם קר של 'סוגים מסוימים' מאזרחי ישראל מעשה מוצדק? ממשלת ישראל אינה יכולה להשלים עם זלזול בחיי אזרחיה. חייהם של כל אזרחי ישראל חשובים באופן שווה, ואנחנו מצפים שכך גם האו"ם יתייחס לחיי אדם. אני דורש כי תנקוט פעולה לתיקון העוול החמור באופן מיידי".