1 צפייה בגלריה
האימאם יוסיף אלבאז
האימאם יוסיף אלבאז
"המתלונן בסך הכול מילא את תפקידו כעורך דין". אלבאז
(צילום: יריב כץ)
בית המשפט השלום ברמלה גזר 20 חודשי מאסר על השייח יוסף אלבאז מלוד בגין תקיפה ואיומים. אלבאז, שמוכר לציבור מסרטוני הסתה שנהג לפרסם במבצע "שומר החומות" ובתקופות של מתיחות בהר הבית, ישלם לאדם שהתלונן נגדו פיצויים בסך 20 אלף שקלים, לצד קנס של 10 אלף שקלים נוספים.
לפי כתב האישום, המתלונן, עורך דין במקצועו, ייצג באפריל 2019 את אביו ואת דודו המנוח בהליך משפטי שעניינו סכסוך על קרקע בשכונת ס"ח בלוד. אלבאז, השייח של תושבי השכונה, שימש גם כנציגם. לפי כתב האישום, ב-3 באפריל 2019 הגיע עורך הדין למקום כדי לוודא ביצוע צו שניתן על-ידי בית המשפט, ובינו לבין אלבאז התגלע ויכוח. "הכביש הזה לא ייסגר, לא יעזור לך, הגופה שלך תהיה פה ואנחנו ניסע עליה", אמר אלבאז לעורך הדין. "אני אזיין אותך ואדרוך על הגופה שלך". לאחר מכן סטר אלבאז לעורך הדין, שמשקפיו נפלו ארצה ונשברו.
אלבאז בבית המשפט ביולי 2021
(צילום: שמוליק דודפור )

עורך הדין החליט לתעד בטלפון הנייד את מעשיו של אלבאז, והשייח בתגובה הרים אבן גדולה והטיח בפניו בחוזקה. בידו השנייה, סטר בפניו של עורך הדין פעם נוספת. עורך הדין ברח מהמקום, לא לפני שאלבאז רדף אחריו והשליך לעברו את האבן - שפגעה ברגלו.
בעקבות המעשים, הורשע אלבאז באיומים ובפציעה בנשק קר. היום, כאמור, נפסק שירצה 20 חודשי מאסר. לפי בית המשפט, "עדותו של המתלונן הייתה מהימנה, ואילו עדות אלבאז רצופה בשקרים בנושאים מהותיים".
בגזר הדין קבע השופט הישאם אבו שחאדה: "טוב היה עושה הנאשם אם היה פועל להבטיח את קיומו של כביש הגישה לאותה שכונה באפיקים החוקיים המקובלים ולא בדרך פסולה ובזויה של פורקן הזעם שהוא אוצר בתוכו כלפי רשויות מנהליות. המתלונן בסך הכל מילא את תפקידו המקצועי כעורך דין. מכאן גם החומרה היתרה במעשי האלימות של הנאשם כלפי המתלונן, והדבר צריך לקבל את ביטויו בעונש שיושת עליו".
עורך הדין גם טען כי בעקבות הטחת האבן בפניו נגרם לו שיתוק בעצב בעין ימין, אך בית המשפט קבע שהדבר לא הוכח מעבר לכל ספק סביר.
סנגורו של אלבאז מסר בתגובה: "גזר הדין כלל עונש של 20 חודשי מאסר בגין תיק ישן מ-2018 (מתייחס לסכסוך הקרקעות, ג"מ). בהתחשב בגיל של השייח, במצבו, בדברים שהוכחו בבית המשפט ובכל יתר הנסיבות, מדובר בעונש שהוא חמור ולא פרופורציונאלי. צוות ההגנה מתכוון להגיש ערעור הן על הכרעת הדין והן על גזר הדין. בית המשפט הורה על עיכוב ביצוע בתיק. אנחנו בטוחים שהמחוזי יקבל את שני הערעורים. העובדה כי השייח מעולם לא שהה במאסר, והעובדה שהוא זוכה מפגיעה בעצב של עין המתלונן, הופכות את גזר הדין לחמור - ואנו נערער".
בחודש מאי האחרון, נציין, הוגש נגד אלבאז כתב אישום אחר בגין הסתה לטרור ואלימות כלפי כוחות הביטחון בהר הבית. זמן קצר לפני כן הוא נעצר על-ידי ימ"ר ירושלים בחשד שהסית מתפללים מוסלמים נגד אנשי המשטרה בהר הבית, ודבר בשבח המתפרעים בו. בשנה שעברה הוגש נגד אלבאז כתב אישום אחר בגין התבטאויות מסיתות ברשתות החברתיות, שבאחת מהן אף קרא לרצח שוטרים.