עוד לפני הנסיגה של ראש הממשלה בנימין נתניהו מהיוזמה להפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה, סיפר בכיר בממשל האמריקני על המגעים הקדחתניים שהתנהלו ב-48 השעות האחרונות. החשיבות של אותם מגעים, כך לדבריו, היא לא רק להביא להסדר בגבול הצפוני של ישראל. למעשה, בארה"ב סבורים כי עסקה בלבנון "תזעזע את העניינים" ותביא לעסקה בעזה.
4 צפייה בגלריה
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
תקיפות נרחבות בדרום לבנון
( צילום: REUTERS/Aziz Taher, SAUL LOEB / AFP)
הצהרת נתניהו בארה"ב, הערב
(צילום: עומר מירון/לע"מ)

לדברי הבכיר האמריקני, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והיועצים הבכירים שלו ניהלו בימים האחרונים קשר הדוק עם גורמים בישראל ובלבנון ועם שותפים ברחבי העולם, הן במפרץ ובמזרח התיכון והן באירופה ובאסיה - על מנת להגיע לקונצנזוס לקריאה להפסקת אש. לפי היוזמה, הפסקת האש אמורה להימשך 21 ימים לאורך הקו הכחול. במהלך אותם ימים, כך הסביר הבכיר, הצדדים צפויים לנהל משא ומתן לקראת פתרון פוטנציאלי של הסכסוך, ולהגיע להסכם כולל לאורך הקו הכחול שיאפשר לתושבים לחזור לבתיהם, גם בלבנון וגם בישראל.
לצד זאת, הוא הדגיש כי "זו קריאה להפסקת אש בלבנון ומעבר לקו הכחול בלבד. הדיונים לקראת הסכם מלא פוטנציאלי לאורך הקו הכחול ילוו גם במשא ומתן בעזה". הוא נשאל על תגובת הצדדים בסכסוך ליוזמה, והשיב: "הם יגיבו בעצמם להצהרה, אבל אני יכול לשתף שניהלנו את השיחה הזו עם הצדדים והרגשנו שזה הרגע הנכון לפרסם את ההצהרה על סמך הדיונים שלנו. הם מכירים את הטקסט. ושוב, ניתן להם לדבר על מעשיהם ולקבל את העסקה בשעות הקרובות".
אך מאז, כאמור, הצהיר נתניהו בעת נחיתתו בניו יורק אתמול כי "נמשיך להכות בחיזבאללה", מה שלדברי גורמים שמעורים בפרטים מעיד על נסיגה מהיוזמה. בכיר ישראלי שנכח בדיון בקבינט, שם הוצגה לשרים הערכה לפיה הסיכוי שנסראללה יסכים להסדר שמנתק קשר לעזה אינו גבוה, הסביר את הזיגזג של נתניהו, וטען כי "רה"מ רוצה הסדרה תוך כדי הפעלת כוח. הוא לא רוצה הפסקת אש מוקדמת מדי". לדבריו, "נתניהו רוצה להביא לעוד ועוד קיזוז יכולות. נסראללה לא יסכים באמת לסגת עם כל הסידורים בלי שיהיה חייב ובלי שיפסיד. נתניהו חושב שאנחנו עוד לא שם".
4 צפייה בגלריה
תקיפה של חיל האוויר סמוך לעיר צור
תקיפה של חיל האוויר סמוך לעיר צור
בכיר ישראלי: "נתניהו רוצה הסדרה תוך הפעלת כוח". תקיפה בלבנון
(צילום: Amr Abdallah Dalsh, Reuters)
בכיר ישראלי נוסף, הסביר כי "הפער בין ציפיות הציבור, בדגש על אנשי הצפון, להמשכיות ההתקפות, לבין הפסקת אש - הוא בלתי ניתן לגישור. גם הראייה העניינית של ההיתכנות והכיוון הנכון". לדבריו, "זו לא רק סוגיה של בן גביר ואילוצים פוליטיים. אנשים אומרים לצרפת וכו' 'איפה הייתם עד עכשיו כשאנחנו ספגנו מכות קשות? פתאום עכשיו כשאנחנו מכים בהם אתם באים ורוצים לכפות הפסקת אש'".
דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי התייחס לדבריו של נתניהו אמש גם כן, ואמר כי "אנו עדיין מאמינים שמלחמה כוללת זו לא הדרך הטובה ביותר להחזיר את התושבים לבתיהם. אם זה היעד - זאת לא הדרך הנכונה". לדבריו, "הפסקת האש אמורה לתת לדיפלומטיה מרחב נשימה לעבוד, כי אנו מאמינים שזה הפתרון הטוב ביותר. יש הרבה מאמץ לגבש את ההצהרה. זאת לא רק ארה"ב, זה הצריך דיפלומטיה כוללת עם גורמים בלבנון וישראל.
"לא היינו מפרסמים ההצהרה אם לא היה לנו יסוד להאמין שהשיחות עם הישראלים - יתמכו ביעד הזה", הוסיף קירבי. "השיחות והמגעים נמשכים גם ברגעים אלה. השיחות עם הגורמים הישראלים קרו אתמול - לפני פרסום ההצהרה - ומתרחשות היום". ובינתיים, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר נועד בניו יורק עם שליחו של ביידן למזרח התיכון ברט מקגורק, ובהמשך הוא ייפגש גם עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.
גם נשיא צרפת עמנואל מקרון התייחס אמש להצהרת נתניהו, תוך שהוא קורא לישראל וחיזבאללה להימנע מתקיפות. מקרון סבור כי דבריו של נתניהו בנוגע ליוזמה להפסקת אש "אינם סופיים", ואמר כי הוא ידבר עם ישראל על הדברים. בנוסף, אמר כי הוא מוכן שתתקיים ישיבה של מועצת הביטחון של האו"ם שתדון בהצעה להפסקת אש.
קצת אחרי השעה 4:00 לפנות בוקר, פרסמה לשכת רה"מ הודעה באנגלית, שבה צוין כי "בשל דיווחים שגויים רבים סביב יוזמת הפסקת האש בהובלת ארה"ב, חשוב להבהיר כמה נקודות". לפי ההודעה, השבוע שיתפה ארה"ב את ישראל בכוונתה לקדם, יחד עם שותפים בינלאומיים ואזוריים נוספים, הצעה להפסקת אש בלבנון.
"ישראל שותפה למטרות היוזמה בהובלת ארה"ב, שתאפשר לאנשים לאורך הגבול הצפוני שלנו לחזור בבטחה לבתיהם. ישראל מעריכה את המאמצים של ארה"ב, מכיוון שהתפקיד שלה הכרחי בקידום היציבות והביטחון באזור", נמסר. "הצוותים שלנו נפגשו כדי לדון ביוזמה וכיצד נוכל לקדם את המטרה המשותפת. נמשיך בדיונים הללו בימים הקרובים".
ההודעה הישראלית שהתפרסמה באנגלית הגיעה על רקע האכזבה האמריקנית מהתגובה של נתניהו, שהייתה מנוגדת להבנות המוקדמות שלפיהן הוא היה אמור לברך על היוזמה. בשיחות שקיים השר דרמר עם השליח המיוחד של הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, ומקגורק עלתה דרישה מהצד הישראלי לפרסם הודעה חיובית על היוזמה האמריקנית.

"צריך לוודא שאזרחי ישראל יהיו מוגנים ממתקפה כמו 7/10 בעתיד"

הבכיר האמריקני הסביר את המחשבה מאחורי ההחלטה לקבוע מסגרת הפסקת אש של שלושה שבועות, וציין כי "האמריקנים חיפשו פרק זמן שיהיה מספיק ארוך כדי לאפשר משא ומתן על בסיס ריאלי, על מנת להגיע להסכם מסובך. לכן הוחלט על 21 ימים". לדבריו, "אין נוסחת קסם אמיתית. זה היה משהו שהרגשנו שהוא ארוך מספיק כדי לקיים אותו, וכזה שהצדדים יכלו להסכים לו".
4 צפייה בגלריה
ההרס בקיבוץ חולית לאחר ה-7 באוקטובר
ההרס בקיבוץ חולית לאחר ה-7 באוקטובר
"צריך לוודא שהתושבים מוגנים מפני מתקפת עתידית כמו 7 באוקטובר". קיבוץ חולית לאחר מתקפת חמאס
(צילום: שיר אזולאי)
בנוגע למשא ומתן, הוסיף: "במהלך החודשים האחרונים, מאז 8 באוקטובר, אנחנו מנהלים קשר עקבי עם הצדדים בלבנון ובישראל, כדי לראות מה אנחנו יכולים לעשות כדי לנסח מתווה שיאפשר לחזור לשקט וביטחון לאורך הקו הזה. תמיד זה היה צריך להיות יותר מסתם הפסקת אש, כי זה לא יהיה מקובל שתושבי ישראל יחזרו לבתיהם בצפון אם לא יהיו הסדרים ביטחוניים בצד הלבנוני שימנעו מחיזבאללה לשבת על הגבול.
"צריך להבטיח שהם יהיו מאובטחים מפני מתקפה כמו 7 באוקטובר בעתיד", הדגיש. "יש לנו את הדיונים האלה די הרבה זמן, ואנחנו מצפים להתבסס עליהם - ולהפוך את זה להסכם כולל. זה המרחב שאנו יוצרים עם הפסקת האש הזו. אין ערבויות, אבל אנחנו מקווים שזה ייתן לנו את הזמן הדרוש כדי להשיג את זה".
הוא הבהיר כי המטרה המרכזית היא לנסח הסכם בתוך תקופת הפסקת האש שתימשך שלושה שבועות. "אנו מאמינים, ללא קשר למה שקרה בשדה הקרב במהלך השבועות האחרונים, שיש כעת רגע להביא החלטה דיפלומטית כדי להגיע לשם", אמר. "אמצעים צבאיים בכוחות עצמם לא יוכלו להשיג זאת. זו הייתה המדיניות המוצהרת בפומבי, ואני חושב ששני הצדדים מסכימים עם הרעיון הזה, וזו הסיבה שאנחנו היום ברגע שבו אנחנו נמצאים".

"אם סינוואר מבין שאין סכסוך אזורי, נותרה לו ברירה אחת: עסקה"

אך מלבד הסכם שיוביל לשקט בגבולה הצפוני של ישראל, בארה"ב מקווים שתהיה השפעה גם על הלחימה בעזה ועסקת החטופים. "סינוואר מקבל החלטות בחמאס - והכול צריך להתכנס אליו. הוא רוצה מלחמה אזורית, והוא דיבר על מלחמת התשה ארוכת טווח", אמר הבכיר האמריקני. "הוא קיווה שיהיה סוג של סכסוך אזורי רחב יותר וכל הקבוצות האחרות האלה יצטרפו. למען האמת, עשינו - הרבה מאוד - במהלך 11 החודשים האחרונים כדי להבטיח שזה לא יקרה.
4 צפייה בגלריה
הסכם בלבנון יזעזע את העניינים ויאפשר עסקת חטופים בעזה
הסכם בלבנון יזעזע את העניינים ויאפשר עסקת חטופים בעזה
הסכם בלבנון יזעזע את העניינים ויאפשר עסקת חטופים בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
"עשינו את זה באמצעים צבאיים, דיפלומטיים, דרך ערוצים אחוריים ובעוד דרכים", הוסיף. "אם נוכל לסיים את ההסכם החשוב הזה בין ישראל ללבנון, זה יאפשר לנו זמן ומקום לנסות להשיג הסדר בעזה ועסקת חטופים". למעשה, אמר, "אם סינוואר מבין שלא הולך להיות סכסוך אזורי רחב יותר, יש כאן ברירה אחת: אתה עושה את העסקה, משחרר את החטופים ומקבל הרבה שקט בעזה".
לדבריו עסקה כזאת נמצאת על הפרק גם עכשיו: "זה אומר שהמלחמה נעצרת בעזה, והמשמעות היא סיוע הומניטרי מסיבי. כל מה שדיברנו עליו, זה מאוד על השולחן, בערך מוכן לצאת לדרך, אם נוכל לסדר חלק מההסדרים על שחרור החטופים. אני חושב שעסקה בלבנון תטלטל את העניינים, ונראה אם זה פותח כמה אפשרויות בצד העזתי, כי אנחנו כן צריכים להחזיר את החטופים הביתה - ואנחנו נשארים מאוד ממוקדים בזה".
עוד סיפר הבכיר כי ביידן עוסק בסוגיה ללא הרף. לדבריו, "במשך כל השבוע כאן בניו יורק הנשיא היה מרוכז בזה כמעט בכל שיחה שניהל עם מנהיגי העולם. הייתה לנו שיחה חשובה מאוד אחר הצהריים עם נשיא צרפת מקרון, שם שני הנשיאים והצוותים הצליחו לגבש כמה מההסדרים שדיברנו עליהם".
גורם בכיר נוסף בממשל האמריקני ציין כי "יש התייחסות בהצהרה המשותפת להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2735, המתייחסת לעזה. ההחלטה הזו היא עסקת החטופים התלת-שלבית שהנשיא קבע במאי". לדבריו, "אנו מקווים שפתיחת מרחב דיפלומטי במשך 21 הימים הללו להמשך ההסכם בלבנון, עשויה גם לפתוח מרחב דיפלומטי כדי לעורר מאמצים על המטרה החשובה - להביא את החטופים הביתה.
"אומנם זה מתייחס לעסקה התלת-שלבית שעבדנו עליה, אבל זו פריצת דרך חשובה בצד הלבנוני, לאור כל מה שהתרחש שם, במיוחד במהלך השבועות האחרונים", הוסיף הגורם. "ננסה להשתמש בחלל שהיא מספקת בחוכמה בכל החזיתות".
פורסם לראשונה: 22:50, 26.09.24