ג'ונסון נפרד מהפרלמנט: "אסטה לה ויסטה, בייבי"
(צילום: טוויטר)

חברי הפרלמנט של המפלגה השמרנית בבריטניה קבעו הערב (יום רביעי) את זהותם של שני המועמדים הסופיים במרוץ להחלפת בוריס ג'ונסון כמנהיג המפלגה וכראש הממשלה הבא: שר האוצר לשעבר רישי סונאק ושרת החוץ ליז טראס, שהסקרים חוזים לה ניצחון בהצבעה המכריעה. אחרי שבוע של סבבי הצבעות שבהם השתתפו רק המחוקקים השמרנים ושבהם צמצמו את רשימת המועמדים הצפופה לקרב ראש בראש, ההצבעה תיפתח כעת לכלל חברי המפלגה – כ-200,000 איש – ואלו יקבעו מי יהיה ראש הממשלה הבא של בריטניה. תוצאות ההצבעה הזו צפויות להתפרסם רק ב-5 בספטמבר.
בהצבעה היום עמדו לבחירת המחוקקים השמרנים שלושת המועמדים האחרונים שנותרו במרוץ: כמו בכל הסבבים הקודמים, גם הפעם הגיע סונאק למקום הראשון עם 137 קולות, וטראס הגיעה למקום השני עם 113 קולות. פני מורדנט, שהייתה שרת ההגנה הראשונה בתולדות בריטניה, הגיעה למקום השלישי עם 105 קולות – ונופתה מהמרוץ. בימים האחרונים נחשבה אמנם לפייבוריטית לניצחון, ושמרה על המקום השני בסבבים הקודמים, אבל אחרי הופעות בעייתיות בעימותים בין המועמדים איבדה את המומנטום שממנו נהנתה עד עתה.
7 צפייה בגלריה
ליז טראס, רישי סונאק
ליז טראס, רישי סונאק
ליז טראס ורישי סונאק. היא רוצה לקצץ מיסים, הוא תקף: "סיפורי אגדות"
(צילום: EPA, gettyimages)
7 צפייה בגלריה
 לפני פרסום תוצאות ההצבעה הערב: שלושת המועמדים מצאו זמן לצילום קבוצתי. מורדנט הודחה
 לפני פרסום תוצאות ההצבעה הערב: שלושת המועמדים מצאו זמן לצילום קבוצתי. מורדנט הודחה
לפני פרסום תוצאות ההצבעה הערב: שלושת המועמדים מצאו זמן לצילום קבוצתי. מורדנט הודחה
אף שסונאק הוא הפייבוריט המובהק של נציגי המפלגה בפרלמנט, סקר שפרסם אתמול מכון YouGov מלמד כי סיכוייו להפוך בקרוב לראש הממשלה נמוכים: לפי הסקר הזה, סונאק יפסיד בקרב המכריע מול טראס, בפער גדול של 54% מול 35%. גם מול מורדנט, שכעת נופתה, חזה לו אותו סקר הפסד בפער משמעותי.
בחירות-הבזק במפלגה השמרנית, נזכיר, נערכות בעקבות הודעת ההתפטרות של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון: ההודעה ההיא הגיעה אחרי לחץ כבד עליו מצד חברי המפלגה שיפרוש, בעקבות פרשת כריס פינצ'ר ופרשת מסיבות הקורונה. בתחילת המרוץ להחלפתו היו 11 מועמדים, ובשבוע האחרון קיימו חברי הפרלמנט השמרנים כמעט מדי יום סבב הצבעה, ובסוף כל סבב שכזה נופה המועמד שהגיע למקום האחרון.

הבטחות לקצץ מיסים, סונאק: "סיפורי אגדות"

אחר הצהריים, שעות אחדות לפני פרסום תוצאות סבב ההצבעה האחרון של המחוקקים, נפרד ג'ונסון מעמיתיו בפרלמנט, שם ענה בפעם האחרונה כראש ממשלה לשאלותיהם. "עזרנו לחלץ את המדינה הזו ממגפה ולהציל מדינה אחרת מברבריות", אמר ג'ונסון בהתייחסות לפלישה הרוסית לאוקראינה. "למען האמת, אני חושב שזה מספיק. המשימה הושלמה ברובה", הוסיף ג'ונסון ולקול תשואות המחוקקים השמרנים חתם את דבריו במילים המפורסמות של ארנולד שוורצנגר מהסרט "שליחות קטלנית 2": "אסטה לה ויסטה, בייבי". מספסלי האופוזיציה נשמעו קריאות "ברוך שפטרנו", ומנהיג הלייבור קיר סטרמר אמר בנאום התגובה שלו כי יתגעגע ל"אשליות" של ג'ונסון.
7 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
"אסטה לה ויסטה, בייבי". ג'ונסון נפרד
(צילום: AFP)
המרוץ להחלפת ג'ונסון חשף בימים האחרונים סדקים במפלגה השמרנית, וככל שרשימת המועמדים הצטמצמה כך גם גברו ההתקפות וההשמצות בין המחנות השונים. רק הבוקר עוררה מורדנט זעם כאשר שיתפה בטוויטר תמונה של כותרת טור דעה שלפיה הצבעה בעד סונאק או טראס "תרצח את המפלגה שאתם אוהבים". היא מחקה בהמשך את הציוץ הזה. המועמדים השונים ניסו כולם להדגיש כי הם יהיו המועמד הטוב ביותר שיוכל להביס את הלייבור בבחירות הכלליות הצפויות ב-2024 – אם כי טלטלות פוליטיות נוספות עשויות להקדים אותן – ושהסקרים האחרונים חוזים לה ניצחון על פני השמרנים.
הסוגיה המרכזית שעליה התקוטטו המועמדים היא היכולת לחלץ את בריטניה מהמשבר הכלכלי שאליו נקלעה אחרי שנתיים של מגפה, שכעת רק מחריף בצל המלחמה באוקראינה ומשבר האנרגיה שהיא מחוללת: יוקר המחיה בבריטניה מזנק, ורק היום נודע ששיעור האינפלציה בממלכה זינק ל-9.4%, שיא של 40 שנה. רוב המועמדים, בהן גם טראס ומורדנט, הבטיחו לקצץ במיסים, אבל סונאק – שר האוצר לשעבר שבתקופתו קידם דווקא העלאות מיסים – כינה את ההבטחות הללו "סיפורי אגדות" והבטיח כי יקצץ במיסים רק לאחר התייצבות הכלכלה.

הכוכב העולה ש"תקע לג'ונסון סכין בגב"

רישי סונאק בן ה-42 הוא יליד סאות'המפטון, בנם של מהגרים ממוצא הודי שעברו לאנגליה מאפריקה בשנות ה-60. הוא נחשב לכוכב עולה בשורות המפלגה: לפרלמנט נכנס רק ב-2015, ואם יתמנה בקרוב לראש הממשלה – ישלים בכך נסיקה פוליטית מהירה באופן בלתי רגיל. בעבר עבד בבנק ההשקעות גולדמן זקס ובקרן גידור, ואחר כך הקים חברת השקעות משלו.
7 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית רישי סונאק
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית רישי סונאק
סונאק. מעמדו התערער בגלל דיווחים על חיי יוקרה והסדרי מיסים
(צילום: רויטרס )
עד לאחרונה נחשב סונאק למועמד המוביל להחליף את ג'ונסון במקרה שיודח, גם הודות לאופן שבו ניהל את הכלכלה הבריטית בימי הקורונה, אבל בחודשים האחרונים התערער מעמדו, בין השאר בעקבות דיווחים על אורח חייו הראוותני לכאורה, ובשל תהיות שעלו בנוגע להון שצברה משפחתו ולהסדרי המיסים שלה. מבקריו מדגישים את העובדה שהוא נשוי לבתו של המיליארדר ההודי נריאנה מורטי, וב"מירור" הבריטי מדווחים שלבני הזוג יש לפי הערכות לפחות ארבעה בתים, כשהמרכזי שבהם כולל חמישה חדרי שינה ושווה כשבעה מיליון פאונד. עוד פגעו בסונאק העובדה שכמו ג'ונסון הוא נקנס בשל חלקו במסיבות הקורונה, וכן סירובו לנקוט צעדים מסוימים שיגבירו את הסיוע הממשלתי לאזרחים הבריטים בצל העלייה הדרמטית ביוקר המחיה.
סונאק סופג התנגדות נחרצת מצד תומכיו של ג'ונסון במפלגה, שרואים בו כמי שתקע לו סכין בגב בהתפטרות שלו מתפקיד שר האוצר בתחילת החודש. אותה התפטרות נעשתה כמחאה על השערוריות השונות שנקשרו בשמו ג'ונסון, והיא הוציאה לפועל מרד של עשרות שרים ובעלי תפקידים בממשלתו, מרד שרק בגללו הודיע לפני שבועיים על התפטרותו. אף שג'ונסון הכריז כי ישמור על ניטרליות במרוץ להחלפתו, בדברים שנשא אחר הצהריים בפרלמנט הוא שלח עקיצה מרומזת לעבר סונאק, ואמר בין היתר כי אין להקשיב להמלצות משרד האוצר, שבראשו כאמור עמד סונאק. ג'ונסון ייעץ ליורשו העתידי להגן על מעמדה של בריטניה בזירה הבינלאומית, אמירה שבתקשורת הבריטית פירשו כתמיכה מרומזת בשרת החוץ ליז טראס.

המעריצה של תאצ'ר, שהפגינה נגדה כילדה

טראס בת ה-46, שהסקרים וגם סוכנויות ההימורים חוזים לה ניצחון בקרב מול סונאק, נחשבת לפופולרית במיוחד בקרב המחנה הניצי של המפלגה השמרנית, ועוד לפני התפטרות ג'ונסון הוזכרה כפייבוריטית לנצח במרוץ המסתמן להחלפתו. תומכיה אוהבים את הרטוריקה שלה, שבה היא מדגישה את החירות, הסחר החופשי והפטריוטיות, ולאחרונה היא זכתה לפופולריות גם בזכות שורה של הסכמים שאת חתימתם הובילה בעידן שאחרי הברקזיט. עם הישגיה במשרד החוץ נמנים שחרורה של הבריטית נזאנין זגארי-רטקליף מהכלא האיראני אחרי שש שנים, והסנקציות שהטילה לונדון על אוליגרכים רוסים.
7 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית ליז טראס
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית ליז טראס
טראס. "כשאני אומרת שאעשה משהו, אני עושה אותו"
(צילום: רויטרס )
לצד זאת, יש המזהירים כי ההתבטאויות הלוחמניות של טראס הן גם בעייתה הגדולה, וכי הן מעידות על ליקוי בכושר השיפוט שלה. בין השאר מזכירים לה כיצד בפברואר ניפקה הצהרות שעודדו אזרחים בריטים לצאת להילחם באוקראינה: כמה לוחמים בריטים כאלה נפלו לאחרונה בשבי הרוסי, וכעת הם עומדים בפני עונש מוות. לכך יש לצרף את העובדה שבציבור הכללי טראס אינה נהנית מפופולריות דומה לזו שלה היא זוכה בתוך המפלגה, והדבר עלול לפגוע בה אם תהיה מועמדת השמרנים לראשות הממשלה בבחירות הכלליות הבאות.
טראס, נשואה ואם לשתי נערות, החלה את דרכה הפוליטית כחברת פרלמנט שמרנית ב-2010, ולאורך השנים עלתה בסולם הדרגות בממשלותיהם של דייוויד קמרון, תרזה מיי וג'ונסון. נסיקתה לצמרת הפוליטית החלה ב-2019, אז כיהנה כשרה האחראית על סחר בינלאומי וחתמה על הסכמי סחר מול יפן ואוסטרליה בתקופת חוסר הוודאות של יישום הברקזיט. ב"סקיי ניוז" ציינו כי ההצלחה הזו העניקה לה תדמית של אדם שמצליח להביא תוצאות. היא עצמה התייחסה לכך כשאמרה: "אני חושבת שעמיתיי בפרלמנט יודעים שכשאני עובדת איתם ואומרת שאני אעשה משהו, אני עושה אותו". לתפקיד שרת החוץ היא קודמה בספטמבר אשתקד - והיא האישה השנייה בתולדות בריטניה שמכהנת בתפקיד הזה.
אם תנצח כפי שחוזים הסקרים תהפוך טראס לאישה השלישית בתולדות בריטניה שמכהנת כראש ממשלה, ובתקשורת הבריטית מדגישים את העובדה שהדמות המוערצת אליה היא האישה הראשונה בתפקיד הזה – מרגרט תאצ'ר. עדות לכך הגיעה באחד משני העימותים שנערכו בין המועמדים, בו ניסתה טראס להידמות לתאצ'ר בלבושה. תומכיה של טראס מכנים אותה "אשת הברזל החדשה", על שם הכינוי הידוע של תאצ'ר. אחד החסרונות שלה הוא אולי היעדר כריזמה מסוימת וצורת דיבור שנשמעת רובוטית, והיא עצמה הודתה בכך באחד העימותים כאשר אמרה שאינה "המגישה המבריקה ביותר על הבמה הזו".
7 צפייה בגלריה
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית ליז טראס
בריטניה בחירות פנימיות מפלגה שמרנית ליז טראס
שרת החוץ בישיבת קבינט. היא מעריצה את תאצ'ר, אבל כילדה הפגינה נגדה
(צילום: GettyImages )
לא תמיד הייתה טראס מעריצה נלהבת של תאצ'ר: היא נולדה ב-1975 באוקספורד למשפחה של אנשי שמאל. אביה ואמה, פרופסור למתמטיקה ואחות, לקחו אותה בילדותה להפגנות נגד נשק גרעיני ונגד תאצ'ר עצמה, והיא סיפרה בעבר כיצד צעקה באותן מחאות "מגי, מגי, מגי – החוצה, החוצה, החוצה". בתקופתה כסטודנטית אף הייתה טראס חברה לזמן קצר במפלגה הליברל-דמוקרטית, מפלגת מרכז, ובאותה עת אף קראה לביטול המונרכיה. ב-1996 הצטרפה למפלגה השמרנית, וגם לאחר מכן לא תמיד הביעה עמדות ניציות: ב-2016 תמכה דווקא בהישארות באיחוד האירופי, אולם מאז ניצחון תומכי הפרישה במשאל העם היא מצהירה על תמיכה נלהבת בברקזיט.
הבטחתה המרכזית היא לקצץ משמעותית במיסים, ולבטל העלאה שתכנן סונאק כשר אוצר במחירי הביטוח הלאומי, והיא הצהירה כי אם תיבחר תקדם מהפכה של ממש במדיניות הכלכלית של בריטניה, כזו שלא נראתה שם לדבריה כבר 30 שנה. טראס, מהתומכות הבולטות ביותר בבריטניה של הסיוע לאוקראינה בעקבות הפלישה הרוסית, מתחייבת גם להגדיל את תקציב הביטחון ל-3% מהתוצר המקומי הגולמי עד 2030. "אנחנו חיים בעולם שנעשה יותר ויותר מסוכן, ושבו רמת האיום גבוהה יותר מאשר לפני עשור. אנחנו זקוקים להרתעה חזקה יותר כדי להתמודד עם אלה שמאיימים אלינו, ועלינו לוודא שבריטניה תהיה גורם מוביל בזירה הבינלאומית. העדיפות העליונה שלי היא לשמור על ביטחון המדינה שלנו, ואנשים יכולים לבטוח בי שאעשה זאת", אמרה בעימות האחרון.