מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר אמש (שלישי) בפגישתו עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בוושינגטון כי הוא מודאג מההסלמה ביהודה ושומרון וקרא לישראל ולפלסטינים "לנקוט את הצעדים הדרושים כדי לנסות ולהפחית את האלימות ולהימנע ממנה". בלינקן חזר על התחייבותה של ארצות הברית כלפי ביטחון ישראל לקראת הסכם הגז עם לבנון, והרצוג נועד גם עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין והודה לו על מעורבותו בגיבוש ההסכם.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
(צילום: AFP)
בפגישה עם בלינקן, שנערכת במסגרת ביקורו של הרצוג בוושינגטון לפני הבחירות, הבהיר בלינקן כי הסכם הגרעין עם איראן הוקפא וכי ארה"ב תתנגד להסכם שיפגע בביטחון ישראל. עוד אמר בלינקן כי ארה"ב מאמינה במקסימום סנקציות ולחץ על המשטר בטהרן - אך ניצבת לצד ישראל בכל הנוגע לסכנה מכיוון איראן ופעולות הטרור שלה באזור.
בלינקן הוסיף כי וושינגטון "עוקבת בדאגה" אחרי המעורבות האיראנית בסיוע לצבא רוסיה במלחמה באוקראינה, והזכיר את אספקת המל"טים לצורך המלחמה של פוטין נגד אוקראינה: "זה דבר נורא בעינינו", אמר. הרצוג עצמו יציג מחר לנשיא ג'ו ביידן את ההוכחות הישראליות לשימוש בכטב"מים האיראניים שהושגו באמצעות ניתוח חזותי של מערכת הביטחון.
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ועמוס הוכשטיין בפגישתם בארה"ב
יצחק הרצוג ועמוס הוכשטיין בפגישתם בארה"ב
יצחק הרצוג והמתווך האמריקני מול לבנון עמוס הוכשטיין
(צילום: קובי גדעון)
בלשכתו של הרצוג אמרו כי "אנו עדים לכך שאמצעי לחימה איראניים מתקדמים מופעלים נגד אזרחים חפים מפשע באוקראינה", ואמרו כי חרף ההכחשות האיראניות והניסיונות לטשטש את החותם האיראני באמצעות הטבעת כיתובים ברוסית, ניתן לראות בתמונות כי מייצבי הכטב"מים זהים במבניהם, ממדיהם, ובאופן מספורם.
נשיא המדינה הרצוג אמר כי "פעם נוספת איראן מוכיחה שלא ניתן לסמוך עליה ושבכל אזור בו יש הרג, סבל ושנאה – שם היא נמצאת. כלי הנשק האיראניים משחקים תפקיד מרכזי בערעור היציבות העולמית, ועל הקהילה הבינלאומית להפיק את הלקחים – עכשיו ובעתיד. עם איראן יש לדבר בשפה אחת – נחושה, מאוחדת וחסרת פשרות. כפי שאנחנו לומדים שוב ושוב, על כל היסוס בעניינה – משלמים מחיר".
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בביקור מדיני במכון המחקר אטלנאיק קאונסיל
יצחק הרצוג בביקור מדיני במכון המחקר אטלנאיק קאונסיל
הרצוג בביקור מדיני במכון המחקר אטלנטיק קאונסיל
(צילום: איתמר אייכנר)
גם באירוע שנערך לאחר מכן במכון המחקר אטלנטיק קאונסיל לציון שנתיים להסכמי אברהם, התייחס הרצוג לאיראן ואמר כי "טהרן הורגת, מענה ומטרידה אזרחים, מפגינים, ונשים במיוחד. כולנו מזדהים עם מחאת האזרחים". הרצוג התייחס גם לסיוע הצבאי שמספקת איראן לרוסיה לצורך המלחמה באוקראינה. "חיי אזרחים באוקראינה נגבים בגלל נשק איראני", ציין. "איראן מכחישה שהיא מספקת מל"טים למלחמה נגד אוקראינה, אבל היא משקרת. הם תוקפים בכל אוקראינה עם מל"טים מתאבדים. זה רק קצה קרחון של מידע מודיעיני".
ישראל לא מתמקדת בהצגת ההוכחות האלה לשווא, וחוששת מאוד שאחרי בחירות האמצע בארה"ב ממשל ביידן יחזור להסכם הגרעין עם איראן. לכן הוחלט להראות לאמריקנים שאיראן היא סכנה לא רק לישראל, אלא גם לארה"ב ולמערב - והיא מוכיחה זאת בתמיכתה בתוקפנות הרוסית.
פורסם לראשונה: 23:20, 25.10.22