2 צפייה בגלריה
אירוע הירי באזור
אירוע הירי באזור
המגבלות על גיוס עדי המדינה פוגעות במאבק בפשיעה. זירת חיסול, ארכיון
(צילום: יריב כץ )
שבעה עדי מדינה נדרשו כדי להפליל את העבריין יצחק אברג'יל בפרשה 512. אלא שלפי מידע שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", בשנים האחרונות החלה פרקליטות המדינה להטיל מגבלות ועיכובים על המשטרה בכל הנוגע למשא ומתן ראשוני לגיוס עדי מדינה בתיקים נגד ארגוני פשיעה.
אתמול פירסמנו כיצד מפסידה המדינה בקרב מול ארגוני הפשיעה, כיוון שאין גורם בפרקליטות המדינה שמרכז את הגשת כתבי האישום. המגבלות על גיוס עדי המדינה פוגעות גם הן במאבק בפשיעה. בעבר, לחוקרי המשטרה הייתה סמכות לבצע משא ומתן ראשוני ולא מחייב עם חשודים שיש פוטנציאל שיהפכו לעדי מדינה בתיקים נגד ארגוני פשיעה, ולבדוק מול העבריינים את טיב המידע שיש באפשרותם למסור למשטרה. אלא שבשנים האחרונות הפרקליטות שינתה את הנוהל, וכעת על מנת לבצע משא ומתן על המשטרה להפנות בקשה לפרקליטות.
הטיפול בבקשה אורך בהרבה מן המקרים מספר חודשים, מה שמביא לעיתים קרובות את עדי המדינה הפוטנציאליים להתחרט ולחזור בהם מהרצון לשמש ככאלה, וכתוצאה מכך לקריסת התיק הפלילי. הדבר הזה מביא לתסכול עמוק בקרב קצינים וחוקרים במשטרה, שמרגישים לעיתים שאין להם גיבוי של הפרקליטות בכל מה שנוגע לתיקים נגד ארגוני פשע.
גורמים המעורים בפרטים אמרו כי, "עדי מדינה הם עבריינים שלחלקם יש קופת שרצים על הראש, אבל בחלק מן המקרים יש להם גם הרבה מאוד מידע שיכול להביא לפענוח תיקים פליליים מורכבים. לא ברור למה צריך לחכות מספר חודשים כדי לקבל את אישור הפרקליטות בשביל דבר כזה. זה תוקע חקירות ומקריס תיקים".
2 צפייה בגלריה
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
האחים למשפחת אבו לטיף, למעלה מימין: לטיף ונידאל. למטה מימין: סלימאן, לואי ועלאא
לאחרונה גויס עד מדינה בפרשת "המיליארד השחור", שעוסק במשפחת הפשע של אבו לטיף, אך זה מקרה יוצא דופן. בני המשפחה
(צילום: משטרת ישראל, רוני שיצר)
עם זאת, נציין כי לאחרונה גויס עד מדינה בפרשת "המיליארד השחור", שעוסקת במשפחת הפשע של אבו לטיף, אך זהו מקרה יוצא דופן, כך לטענת אותם גורמים.
גורמים בפרקליטות אמרו לynet ו"ידיעות אחרונות" כי, "הפרקליטות חייבת לאשר כבר בשלב המקדמי שיש בכלל פוטנציאל שהעד אכן ישמש עד מדינה. לכן גם בשלב זה נדרשות בדיקות. בנוסף, החלו להחתים את העד על 'הסכם מקדמי', שנועד להגן עליו מפני הפללה עצמית ומפני שימוש במידע שמסר אם לא ייחתם ההסכם איתו".
בתוך כך, גורמים בפרקליטות מתחו ביקורת על ההחלטה להשאיר בידי להב 433 את הגשת כתב האישום נגד ראש ארגון הפשע לטיף אבו לטיף, כפי שחשפנו לפני שבועיים. בעקבות הפרסום בynet ו"ידיעות אחרונות", פרקליט המדינה עמית איסמן בוחן בימים אלה את האפשרות לקחת לידיו את הטיפול בכתב האישום.