רון בן ישי עם התושבים בקייב: "תמיד מוכנים להילחם"
(צילום: גיל יוחנן)

קצת יותר מיממה אחרי נאומו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שבו הודיע על הכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים של אוקראינה, האזרחים בכיכר סופייבסקייה בקייב כבר פחות שאננים. אתמול (שלישי) הם הוציאו כסף מהבנק, ונערכים לבריחה אל מחוץ לבירה האוקראינית מחשש שתחזיות המודיעין האמריקני יתממשו – והצבא הרוסי יפלוש ויכתר את קייב כדי להפיל את ממשלתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי.
4 צפייה בגלריה
נטליה
נטליה
חדשות בכל בוקר. נטליה עם רון בן ישי
(צילום: גיל יוחנן)
אבל להיערכות הזו לא מתלווה פחד. האזרחים האוקראינים, מבוגרים כצעירים, מדברים על אוקראינה מאוחדת. זה נשמע כמו סיסמה, ולמרות שהסיכויים שצבא אוקראינה יוכל לעצור את צבא רוסיה אם יפלוש קלושים, האווירה והלך הרוח באוקראינה מסמנים שהאוקראינים הולכים להילחם ברוסים עד הרגע האחרון. החיילים האוקראינים, לדוגמה, ינסו "לצוד" את הטנקים הרוסיים עם טילי נ"ט שקיבלו מארה"ב ומבריטניה.
רוב האוקראינים בכיכר, שבה ניצב פסלון של הגיבור הלאומי האוקראיני בוגדן חמלניצקי שהיה אחראי לטבח נורא ביהודי אוקראינה במאה ה-19, דווקא מביעים חיבה לישראל. חלקם מאוכזבים שבירושלים לא מזדהים עם אוקראינה, אבל גם מגלים הבנה לעובדה שישראל זקוקה לרוסים שנמצאים בסוריה.
4 צפייה בגלריה
אוקראינה
אוקראינה
פסלו של חמלניצקי בכיכר. חיבה לישראל, וגם הבנה של הנסיבות
(צילום: גיל יוחנן)
"אני מתחילה כל יום עם החדשות", מספרת נטליה, תושבת הבירה האוקראינית. "הסיטואציה מדאיגה, אבל אני לא בפאניקה וחושבת שגם רוב האוקראינים לא בפאניקה". אנה, גם היא תושבת קייב, אומרת שבמקרה שחיילים רוסים יגיעו לפאתי קייב – תיקח חלק ותנסה לסייע לצבא. "אני אתן עזרה רפואית וכל מה שאוכל מבחינה חוקית. אתמוך בחיילים בכל דרך שאוכל", היא מספרת.
רומן, צעיר שאיבד את עבודתו בעקבות החשש מפלישה, אומר שיילחם ויתייצב מול החיילים הרוסים במקרה שיגיעו לקייב. "אני לא יכול לפחד. זו המדינה שלי, זה המקום שלי", הוא אומר. "אני רוצה שלום, אבל אם אי אפשר – אני אלחם".
4 צפייה בגלריה
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המורדים
פוטין חותם על ההכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים. "רוב האוקראינים לא בפאניקה"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בקייב
הפגנה בקייב
(צילום: gettyimages)
אלכסנדר, שעובד כבנקאי בבירה האוקראינית, מספר שהוא מאמין שאזרחים זרים רבים משכו את ההשקעות שלהם. "אני מאמין שהסיטואציה עדיין לא הוכרעה", הוא אומר. "אנשים עדיין סומכים על המערכת הבנקאית, אבל ברור שיעדיפו להפחית את הסיכון".
קייט, תושבת קייב, מסכמת: "אנחנו תמיד מוכנים להילחם. אנחנו מוכנים כבר שמונה שנים ואפילו יותר".
פורסם לראשונה: 23:25, 22.02.22