3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"יש לכם גיבוי מלא, אנחנו מאבדים את המדינה": כך אמר היום (א') ראש הממשלה נפתלי בנט במהלך ישיבת הממשלה שבה דנו השרים במאבק בפשיעה בחברה הערבית. בין היתר אישרו השרים את התיקון לחוק, שנועד להרחיב את סמכויות החיפוש המשטרתי. התיקון, שאותו הביא לאישור שר המשפטים גדעון סער, יובא כעת לאישור הכנסת בשלוש קריאות וצפוי לעבור.

האלימות בחברה הערבית - כתבות נוספות

בישיבה דנו השרים באפשרות לחיפוש ללא צו שיפוטי, אלא כשיש חשד סביר להשמדת ראייה. זאת, כהוראת שעה ל-3-4 שנים, ועל רקע העובדה ש-80% ממקרי הרצח לא מפוענחים. "אני בעד העניין הזה, אבל חשוב שזו רק הוראת שעה וצריך לוודא שאנחנו לא סוטים לנושאים אחרים", אמר שר הביטחון בני גנץ.
בנט בפתח ישיבת הממשלה: "לא להרעיד את הספינה"
(צילום: גיל יוחנן )

3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר סער, היום: "אנחנו במלחמה אם אתם לא מבינים את זה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השרה תמר זנדברג ממרצ הגיבה: "זה דבר חריג בדמוקרטיה". שר המשפטים סער: "יש מקרים חריגים כבר היום שהחיפוש הוא ללא צו". זנדברג: "לאו דווקא זו הבעיה, ובואו ננסה לעשות דברים אחרים לפני חקיקה חריגה כל כך. דבר שני, האם הפגיעה בזכויות הפרט תהיה מוגבלת? התחושה של האזרחים היא שהשיטו זאת עליה, ולא על ארגוני הפשיעה".
השר עיסאווי פריג', חבר מפלגתה של זנדברג, הגיב: "אני בעד גם שה-CIA ייכנס כדי שיהיה ביטחון אישי". השר חמד עמאר מישראל ביתנו החזיק באותה דעה: "אנחנו איבדנו את המשילות לגמרי. יש מעל 100 הרוגים במגזר הערבי מתחילת השנה. האזרח הערבי רוצה רק דבר אחד – שהילד יחזור בשלום".
השרה לשוויון חברתי מירב כהן הוסיפה: "ראשי הרשויות מהחברה הערבית מצפים מאיתנו לעשות הכול כדי למנוע את הפשיעה. השיח על פרטיות הוא זניח ביחס למצוקה והיעדר הביטחון האישי בשטח".
"אנחנו במלחמה אם אתם לא מבינים את זה", הבהיר השר סער. "צריך לתת למשטרה ולרשויות אכיפת החוק כלים יותר טובים כדי להצליח במשימותיהם. גם הזכות לחיים היא בין זכויות האדם. אני מודיע לכם: אביא עוד חוקים כדי שנצליח במערכה נגד הפשיעה במגזר הערבי". ראש הממשלה בנט סיכם כאמור: "יש לכם גיבוי מלא, אנחנו מאבדים את המדינה".
3 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה מירב כהן: "השיח על פרטיות זניח ביחס למצוקה ולהיעדר הביטחון האישי"
(צילום: יוחאי צוברי )
עיקר התיקון המוצע שהביא סער נועד לתת בידי המשטרה סמכות לבצע חיפוש ללא צו בית משפט כאשר יש חשד סביר כי במקום מצוי חפץ הקשור לעבירה מסוג פשע חמור, כולל עבירות נשק ופרוטקשן, העשוי לשמש ראיה לביצוע העבירה, והחיפוש נדרש באופן מידי לשם מניעת העלמת הראיה או פגיעה בה וכן במקרים בהם יש חשד סביר כי במקום נמצא חשוד בעבירת פשע חמור.
ביום חמישי בלילה נהרג ג'האד חמוד בן ה-33 מירי בכפר דיר חנא שבצפון. אלמונים שביצעו ירי מרכב חולף פצעו את חמוד באורח אנוש ושניים נוספים באורח קשה ובינוני. השלושה הובהלו לבית החולים פוריה בטבריה, אולם שם נאלץ הצוות הרפואי לקבוע את מותו של חמוד. חמוד הוא הנרצח ה-104 בחברה הערבית מתחילת השנה. מאז שהמשטרה הקימה את יחידת סיף למיגור הפשיעה בחברה הערבית, יותר מ-30 בני אדם נרצחו ו-40 נפצעו בדרגות פציעה שונות.