בדיווח המעיד על החשש האדיר שחולל מבצע פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר בלבנון לא רק בחיזבאללה אלא גם בקרב פטרוניתו הגדולה איראן, סוכנות הידיעות רויטרס חושפת הבוקר (יום ב') כי משמרות המהפכה הורו לכל אלפי חבריהם להפסיק לעשות שימוש בכל סוג של מכשיר קשר.
2 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, דיווחים ראשונים על פיצוצים בביירות
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, דיווחים ראשונים על פיצוצים בביירות
חשש בצמרת האיראנית. המנהיג העליון עלי חמינאי, ואחד ממכשירי הקשר שהתפוצצו בלבנון
(צילום: (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS )
הדיווח מתבסס על שני גורמי ביטחון איראנים, ואחד מהם אמר כי מתנהל כעת מבצע רחב היקף על-ידי משמרות המהפכה כדי לבדוק את "כל המכשירים" - ולפי הגורם לא מדובר רק במכשירי קשר. הוא אמר שרוב המכשירים הם מייצור מקומי-איראני, או מיובאים מסין ומרוסיה.
הגורמים לא פירטו כיצד מתקשרים כעת חברי משמרות המהפכה זה עם זה - מדובר בכוח ענק שכולל 190,000 איש - אך אחד מהם ציין כי לפחות לעת עתה, הם עושים שימוש במערכות הצפנה מקצה לקצה. הכוונה כנראה לאפליקציות כמו וואטסאפ או טלגרם.

"אבטחת שיא" במתקני גרעין וטילים תת-קרקעיים

הגורם האיראני אמר לרויטרס שיש כעת חשש נרחב בצמרת השלטון באיראן. לדבריו משמרות המהפכה פנו לחיזבאללה וביקשו "הערכות טכניות" בנוגע למבצע מלכוד מכשירי הקשר של ארגון הטרור הלבנוני - פעולה שמיוחסת למוסד, אם כי ישראל שותקת לגביה ולא קיבלה אחריות. לפי הדיווח, כמה מכשירים שהתפוצצו אף הועברו לטהרן על מנת שמומחים איראנים יוכלו לבדוק אותם.
תיעוד פיצוץ מכשירי הקשר בלבנון, בשבוע שעבר

אותו גורם איראני ציין כי בטהרן חוששים גם מחדירה של מרגלים מטעם ישראל למשמרות המהפכה. לדבריו יש כעת חקירה שמתמקדת בגורמים בכירים או כאלו שנמנים עם דרגי הביניים במשמרות המהפכה, בניסיון לחשוף את אותם סוכנים לכאורה שפועלים בשירות ישראל - ולדברי הגורם אולי אף מקבלים ממנה משכורת. הוא ציין שבמסגרת החקירה נבחנים חשבונות בנק של הגורמים השונים שנבדקים, בתוך איראן ומחוצה לה, וגם היסטוריית הביקורים שלהם ושל בני משפחותיהם בחו"ל.
הגורם האיראני השני אמר לרויטרס כי הדאגה המרכזית כעת באיראן היא הגנה על מתקני הגרעין והטילים במדינה, בפרט אלו ששוכנים מתחת לאדמה. אף שלדבריו האבטחה במתקנים הללו כבר תוגברה בשנה שעברה בעקבות ניסיונות חבלה שיוחסו לישראל, כעת היא הגיעה לשיא חדש. "מעולם, מעולם לא היו אבטחה הדוקה וצעדים קיצוניים כפי שיש עכשיו", אמר - ורמז שהצעדים החדשים נובעים מהחשש שנוצר בעקבות פיצוצי מכשירי הקשר בלבנון.
משמרות המהפכה, נזכיר, מהווים למעשה צבא איראני נוסף - עם כוחות קרקעיים, אוויריים וימיים שפועלים במקביל לצבא האיראני הרגיל. הם הוקמו אחרי המהפכה האיסלאמית ב-1979 מתוך מטרה לשמור על שרידותו של משטר האייתוללות, ונתונים למרותו הישירה של המנהיג העליון עלי חמינאי. יחידת העילית של משמרות המהפכה, כוח קודס, אחראית על "ייצוא המהפכה" אל מחוץ לשטחי איראן ומספקת כסף, נשק, טכנולוגיה ואימונים לשלוחיה של טהרן במזרח התיכון: חיזבאללה בלבנון, חמאס בעזה, החות'ים בתימן והמיליציות בעיראק ובסוריה.
2 צפייה בגלריה
מצעד של משמרות המהפכה בטהרן
מצעד של משמרות המהפכה בטהרן
מצעד של משמרות המהפכה. חשש מחדירה של "סוכנים ישראלים"
(צילום: Vahid Salemi/AP)
אחד הגורמים ששוחחו עם רויטרס ציין כי הכוחות האיראניים עושים שימוש במגוון של מערכות תקשורת מוצפנות, בהן גם מכשירי "ווקי-טוקי" (כמו אלו שהתפוצצו במכה השנייה במתקפת מכשירי הקשר בלבנון). בביפרים, הוא ציין, הם הפסיקו לעשות שימוש כבר לפני יותר מ-20 שנה.

מסין ומיפן: גם איראן ייבאה מכשירי קשר

לדברי הגורם, ישנם כמה וכמה דגמים שמשמשים את הצבא האיראני, וטהרן פיתחה בעצמה מערכות רדיו צבאיות על מנת שלא תהיה תלויה במדינות זרות - בפרט בשל הסנקציות המערביות. עם זאת, הוא ציין שבעבר איראן ייבאה מערכות תקשורת מסוימות ממדינות כמו סין או רוסיה, ואפילו מיפן.
לדברים אלו חשיבות, שכן לפי הדיווחים בתקשורת הזרה המוסד מלכד את אלפי הביפרים שהתפוצצו בשבוע שעבר ברחבי לבנון באמצעות השתלטות על אחד מרכיבי שרשרת הייצור או האספקה של המכשירים בדרכם לחיזבאללה - עם חברת קש מסתורית בבולגריה.
נסראללה על פיצוצי הביפרים: "אפשר לקרוא לזה הכרזת מלחמה"

במתקפת מכשירי הקשר - תחילה עם פיצוץ אלפי הביפרים ביום שלישי בשבוע שעבר ויממה לאחר מכן עם פיצוץ מאות מכשירי "ווקי-טוקי" - נהרגו לפחות 39 בני אדם ונפצעו כ-3,000 איש. רוב הנפגעים הם פעילי חיזבאללה, שנשאו את המכשירים.
אף שבישראל לא קיבלו אחריות על הפעולה, שר הביטחון יואב גלנט הצהיר במקביל על "שלב חדש" במלחמה מול חיזבאללה, ובסוף השבוע חוסל בהפצצה בדאחייה של ביירות ראש מערך המבצעים של הארגון איברהים עקיל - לצד הצמרת הפיקודית של כוח רדואן. רק אתמול אמר הרמטכ"ל הרצי הלוי שחיזבאללה יקבל עוד ועוד "מכות" עד שניתן יהיה להחזיר תושבי הצפון לבתיהם בבטחה. אתמול "נקם" חיזבאללה עם מטחים כבדים שבהם הרחיב את טווח הירי שלו לצפון - והבוקר פתח צה"ל בגל תקיפות נרחב נוסף בלבנון.