האירוע הקשה בבא"ח גולני, שבו נהרגו ארבעה חיילים מפגיעת כטב"ם בחדר האוכל, מעלה שאלות בנוגע לחשיפת מידע רגיש ברשת. המידע, שחלקו מפורסם על ידי גורמים רשמיים בצה"ל, עשוי לשמש גורמים עוינים - בעיקר בעת מלחמה.
כבר לא מדובר רק ב"סטורי" או בתמונות שחיילים משתפים ברשתות החברתיות: שיטוט באתר מיטב, המשמש את צה"ל לצורך העברת מידע למתגייסים ולמשפחותיהם, חושף סרטונים המכילים תיאור מפורט של מבנה בסיסי צה"ל. חדרי האוכל, המרפאות וה"כוורות" (השק"ם), כמו גם המגורים והנשקיות.
בא"ח גבעתי, בא"ח נח"ל ומחנה 80: סיור בבסיסים
(מתוך אתר מיטב)

1 צפייה בגלריה
בסיסי צה"ל
בסיסי צה"ל
גם לשכת המפקד כבר ברשת
(מתוך אתר מיטב)
"כל הבסיסים על המפה, לא צריך להתאמץ", כתבה גולשת בפייסבוק. גולשת אחרת, בשם אור, כתבה: "עוד בתקופת השירות הצבאי שלי אמרתי, כל התמונות 'עוזרות להכוונה' וכל הסרטונים, ה'סטורי' והלייב של חיילים סותרים את הדיסקרטיות והסיווג של הבסיסים. אף אחד לא אמור לדעת איפה הבסיסים האלה נמצאים, מה יש בתוכם וכמה בניינים יש בהם".
גולשת אחרת פנתה למיטב, וביקשה מהם להסיר את הפרסומים. "הורידו את מיקומי הבסיסים והסיורים בהם מהאתר. זה נשק לאויב - רחמו על חיי החיילים", כתבה. בצה"ל ביקשו לא להגיב לטענה.
המידע שכבר נמצא ברשת, כמו למשל מיקומי בסיסים באפליקציות ניווט ובגוגל, חשוף לעיני כל וקשה להעלים אותו. מני ברזילי, מנכ"ל "מיילסטון" וחבר במרכז הסייבר באוניברסיטת תל אביב, ציין כי "בעידן של תמונות לוויין החשיפה של מידע סודי הפכה לעניין כמעט בלתי נמנע. לחברות אזרחיות יש גישה למידע שמגיע לרשת גם בלי שליטה מצד הגורמים הצבאיים.
"המשאבים של ארגוני הטרור מוגבלים, הם מתבססים בעיקר על מודיעין גלוי כמו פוסטים ברשתות החברתיות, תמונות וסרטונים. ברגע שמידע כזה נחשף קשה מאוד להחזיר אותו, אלא אם כן יעבירו את הבסיס. זה לא תמיד פתרון אפקטיבי".
מני ברזילימני ברזילי
בנוסף, הוא הדגיש את הסיכון שכרוך בחשיפת מידע באמצעות המדיה: "לעיתים קרובות מדובר במודיעין שהאויב מצליח להפיק ממידע פומבי שאנשים מעלים לרשתות החברתיות, בין אם בכוונה ובין אם לא. זה סיכון משמעותי שלמעשה עוזר לתוקפים ולאויבים למקד את התקיפות נגד מטרות צבאיות".
לדבריו, "גם תמונת סלפי שלכאורה לא חושפת מידע רגיש, כמו חדר אוכל בבסיס, עלולה לכלול מידע על המיקום המדויק. חייל עלול לחשוף מידע בלי לדעת. זה פחות קריטי בהתקפות פשוטות כמו ירי רקטות, אבל בהתקפות מדויקות כמו תקיפות כטב"מים כל פרט יכול להיות משמעותי".
בתקרית בבא"ח גולני נהרגו כאמור ארבעה חיילים - ועשרות נוספים נפצעו באורחים שונים. מהתחקיר הראשוני עולה כי הכטב"ם זוהה במערכות, אך "הלך לאיבוד" במרחק של 30 מייל (כ-48 ק"מ) צפון-מזרחית לעכו. הוא זוהה לאחר כחצי שעה, בעת שפגע בחדר האוכל בבא"ח. הכטב"ם, מסוג ציאד 107, ניווט באמצעות מערכת GPS שהותקנה עליו הוא עד לנקודה שהוגדרה לו - ברמת דיוק של חדר ספציפי.