נאומו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אחר הצהריים (16:15 שעון ישראל) בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק יעמוד בצל ההסלמה בגבול הצפון. בנאום בפעם האחרונה בתפקיד, מתכוון ביידן לנצל את העובדה שמנהיגים רבים בעולם נמצאים תחת קורת גג אחת כדי להדגיש בפניהם עד כמה המצב "עדין, רגיש ומסוכן" וכי צריך לפעול לסיום המערכה. ynet יעביר את נאומו של ביידן בשידור ישיר.
לפי גורמים בכירים בבית הלבן, ההסלמה בין ישראל לחיזבאללה תהווה נושא מרכזי בהרבה מפגישות הנשיא האמריקני ובכירי ממשלו בשולי העצרת, במטרה לדון בדרכים בינלאומיות כדי לייצב את הנעשה בצפון ולטפל בו שורשית. לפי הבכירים, "זה יקרה במיוחד לנוכח השנה הקשה וקורעת הלב שעברה על ביידן, במהלכה חטופים עדיין לא הוחזרו והמצב ההומניטרי בעזה החריף".
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן באו"ם
ג'ו ביידן באו"ם
הנשיא ביידן בנאומו בעצרת האו"ם בשנה שעברה
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
אחת המטרות המרכזיות של ביידן בשבוע העצרת היא לנסות לחזק את המערכות ההומניטריות הבינלאומיות, שמטרתן להתמודד עם ההרס הנגרם מ"המלחמות האכזריות" בעזה, אוקראינה וסודן. גורמים אמריקנים מדגישים כי ביידן רואה בשיתוף הפעולה הבינלאומי דרך הכרחית לפתור בעיות שקשורות בישראל והפלסטינים, ולנוכח המצב בעזה - הסוגיות הללו יקבלו מקום מרכזי בנאומו ובפגישותיו בעצרת.
הגורמים בבית הלבן הדגישו כי נאומו של ביידן אינו פוליטי - הוא לא ינסה להתנגש ברפובליקנים, הוא רואה בעצרת בכללותה בעיקר הזדמנות להבליט את הישגיו בתחום השיתוף הבינלאומי שאותו דחף במהלך כהונתו - אך גם להבהיר שעדיין יש צורך במאמץ משותף להתמודדות עם האתגרים שלא נפתרו בעזה ובמזרח התיכון. הנשיא צפוי להדגיש את מאמציו לקידום פתרונות שלום מול האתגרים הביטחוניים המתמשכים ואת המחויבות של ארה"ב לשמירה על זכויות אדם - למרות הניסיונות הכושלים להגיע להפסקות אש והשגת פתרונות הומניטריים, במיוחד בעזה.
מנגד, הנשיא יביע חשש מהתפקיד ההולך וגובר של מדינות כמו רוסיה וסין בזירה הבינלאומית, והשפעתן על האו"ם. למרות השינויים שנעשו בארבע השנים האחרונות, הנשיא מודע לכך שהדרך עוד ארוכה לשימור ההשפעה האמריקנית והובלת תהליכים גלובליים.
לדברי הבכירים, כשהנשיא נכנס לתפקידו לפני כמעט ארבע שנים הוא התחייב להחזיר את המנהיגות האמריקנית לבמה העולמית, ובהתחשב בעובדה שזו האסיפה הכללית האחרונה שלו - זאת גם ההזדמנות האחרונה שלו לשכנע שהגישה הזאת מניבה תוצאות והישגים אמיתיים עבור העם האמריקאי והעולם. "כל זה בניגוד לחלק מהמתחרות שלנו, בעלות השקפת עולם צינית ועסקית יותר שמפרשנות את האינטרס העצמי שלהן באופן צר מאוד ואינן פועלות יחד למען הכלל", אמרו האמריקנים.
עימות במועצת הביטחון של האו"ם בין דני דנון לשר החוץ הלבנוני עבדאללה בו-חביב
(צילום: UN)

ביידן צפוי להדגיש גם את הצורך בשיתוף פעולה בינלאומי בנושאים נוספים, כמו ההתמודדות עם משבר האקלים ומשבר הסמים הסינתטיים, קידום זכויות להט"ב וכן את האתגרים הנובעים מטכנולוגיות חדשות, בראשן אינטליגנציה מלאכותית. הוא גם ינסה לקדם רפורמות במוסדות בינלאומיים כמו האו"ם. הוא צפוי לדחוף לרפורמה במועצת הביטחון שמובילה שגרירת ארה"ב לאו"ם לינדה תומס-גרינפילד, שהדגישה כי חלק מהמניע שלה הוא להילחם בהטיה האנטי-ישראלית שפושה בארגון הבינלאומי.
ההתמקדות הצפויה של ביידן במאבק האקלים מעניינת במיוחד על רקע ההבטחות להשאיר את הדיונים במהלך העצרת נטולי פוליטיקה. בפועל, הדבר ייתן לו הזדמנות לעקוץ את הרפובליקנים בעקיפין. במהלך נאומו הוא צפוי להדגיש את הישגי ממשלו בתחום האקלים והאנרגיה הנקייה, ולהציג את המהפכה הירוקה שהוביל, כולל השקעות חדשות בתעשיות האנרגיה המתחדשת ויצירת אלפי משרות חדשות.
בינתיים, הדמוקרטים ממשיכים לדחוף את היוזמות הללו בקונגרס, בעוד הרפובליקנים מנסים להפריע בכל צעד ושעל. ובקרב הזה שבין מחויבותו של ביידן כלפי העולם לנהל את משבר האקלים לבין המאבק מול חובבת תיאוריות הקונספירציה מרג'ורי טיילור גרין - עדיין אין מנצחים ברורים.