ראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר פרסם הערב (יום א') ציוץ שבו נראה כמי שמנסה למזער נזקים אחרי ההצהרה השערורייתית שלו מהלילה שעבר, שממנה השתמע כי הילדה הישראלית אמילי הנד, שהיא אזרחית אירית, "אבדה ונמצאה", ולא נחטפה על-ידי ארגון טרור רצחני. בציוץ הערב פרסם ורדקר את ההצהרה הרשמית המלאה שלו מאמש על שחרור הילדה, שבה כן צוין כי נחטפה, אך גם בה לא הוזכרו החמאס או היותו ארגון טרור.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אירלינד ליאו ורדקר
ראש ממשלת אירלינד ליאו ורדקר
רה"מ ורדקר. עכשיו אמילי כן נחטפה, אבל על-ידי מי?
(צילום: Ludovic MARIN / AFP)
4 צפייה בגלריה
הציוץ של ליאו ורדקר ראש ממשלת אירלנד על אמילי הנד
הציוץ של ליאו ורדקר ראש ממשלת אירלנד על אמילי הנד
הציוץ המקומם, וההבהרה שהוסיפו הקוראים בגיבוי מנהלי X: "אמילי הנד לא 'אבדה', אלא 'נחטפה', נלקחה כבת ערובה על-ידי חמאס"
הכותרת
איך מטפלים בחטופים ששוחררו?
29:04
ורדקר עורר בלילה שעבר תרעומת, כשאחרי הבשורה על שחרורה של אמילי כתב ברשת X (לשעבר טוויטר): "זהו יום של אושר גדול ושל הקלה לאמילי הנד ולמשפחתה. ילדה תמימה שאבדה נמצאה כעת והוחזרה, ואנו משחררים אנחת רווחה גדולה. תפילותינו נענו".
ראש הממשלה האירי אמנם חסם את הציוץ לתגובות, אך זמן קצר אחר כך התמלאה הרשת בפוסטים שבהם זעמו גולשים על בחירת המילים שלו. איש משרד החוץ הישראלי אילון לוי, מהדוברים הבולטים של ישראל לתקשורת הזרה, השיב לו: "אמילי לא 'אבדה'. היא נחטפה באכזריות על-ידי יחידות המוות שטבחו בשכניה. היא לא 'נמצאה'. חמאס ידע היכן היא לאורך כל הזמן ובאופן ציני המשיך להחזיק בה כבת ערובה. וחמאס לא שחרר אותה בעקבות תפילותיך, אלא בעקבות הלחץ הצבאי של ישראל".
בהמשך הגיב על הציוץ גם שר החוץ אלי כהן. "אדוני ראש הממשלה, אמילי הנד לא נאבדה, אולי אתה איבדת את המצפן המוסרי שלך ואת הקשר למציאות", כתב. "אמילי הנד נחטפה על ידי ארגון טרור הגרוע מדאעש אחרי שאמה החורגת נרצחה. אמילי ועוד יותר מ-30 ילדים ישראלים נחטפו על ידי חמאס ואתה מנסה לתת לגיטימציה ולנרמל טרור. תתבייש!". כהן אף הנחה לזמן את שגרירת אירלנד בישראל לשיחת נזיפה.
4 צפייה בגלריה
אמילי ואביה תומאס הנד נפגשים לראשונה מאז שחרורה
אמילי ואביה תומאס הנד נפגשים לראשונה מאז שחרורה
אמילי ואביה תומאס נפגשים בלילה האחרון, עם החזרתה לישראל
(דובר צה"ל)
נגד ורדקר יצא גם לוחם ה-UFC האגדי קונור מגרגור. "היא נחטפה על-ידי ארגון טרור מרושע", כתב. "מה נסגר איתך ועם הממשלה שלך ועם רשתות התקשורת בתשלום שלך שכל הזמן ממעיטות בערך המעשים המחרידים שנעשו לילדים או מנסות להדחיק אותם. אתם ביזיון".
בהודעה המלאה שפרסם הערב ורדקר בניסיון להדוף את הביקורת מובאת הפסקה הקצרה שצייץ בלילה כפסקת הפתיחה, ואחריה מופיעות חמש פסקאות נוספות. בין השאר הוא כותב בהן: "ילדה קטנה נחטפה מביתה והוחזקה בשבי במשך כמעט שבעה שבועות. היא העבירה את יום הולדתה התשיעי כבת ערובה. אנחנו מקווים שתחלים במהרה מהחוויה הטראומטית בחיק משפחתה האוהבת".
4 צפייה בגלריה
אמילי הנד
אמילי הנד
התמונה של אמילי שכבשה לבבות בעולם. ורדקר: "עינוי אכזרי ומתמשך"
ורדקר אמנם מציין בהמשך כי תקופת השבי הייתה "עינוי אכזרי ומתמשך" למשפחתה של אמילי וכי "אסור לנו לשכוח שבני ערובה רבים מוחזקים עדיין בשבי בעזה", אך הוא אינו מציין אף לא במילה את חמאס ואת העובדה שפעילי טרור רצחנים הם שחטפו אותה. גם המילה "פלסטינים" אינה מופיעה, וכל שהוא אומר בהקשר הרחב של הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא "נכפיל את מאמצינו לפעול להפסקת אש קבועה ולשלום צודק ובר קיימא".
סיפורה של אמילי הנד, נזכיר, הפך לאחד המטלטלים ביותר במלחמה, אחרי שאביה חשב במשך שבועות ארוכים שנרצחה, והודה כי כשהתבשר על מותה שמח בהתחשב בכך שהאפשרות השנייה הייתה שנפלה בשבי בידי חמאס. רק אחרי ימים ארוכים התברר כי לא נמצאה גופתה, וכי בדיקות העלו שהיא נחטפה לעזה.
אמה של אמילי, ליאת קרונברג, נפטרה מסרטן השד כשאמילי הייתה בת שנתיים וחצי. גרושתו של תומאס ואם שני ילדיו הגדולים, נרקיס הנד, שגידלה לאחר מכן את אמילי, נרצחה בטבח של 7 באוקטובר.