יומיים לפני העצרת למען השוויון בנטל שתיערך בכיכר הבימה, אומרים ב"פורום לוחמים ולוחמות לשוויון בנטל" כי מטרת העצרת היא להמשיך בשיח הציבורי על הנושא. הפורום מורכב ממספר ארגוני מחאה מוכרים שהתאחדו למטרה זו, ובהם "אחים לנשק".
מסיבת עיתונאים של לוחמי ולוחמות שוויון בנטל
(צילום: עידו ארז)

יו"ר הפורום, האלוף במילואים נועם תיבון שאף ינאם בעצרת הקרובה, אמר כי המחדל של ה-7 באוקטובר חשף שחסרים לצה"ל עשרת אלפים חיילים וכי בתרחיש ייחוס של מלחמה בצפון ובדרום חסרות שלוש אוגדות בסדיר ושתי אוגדות מילואים. לדבריו, "לשרת את המדינה שלנו זו זכות, בעיקר עכשיו כשישראל צריכה. למעלה מ-70% מהציבור תומך בגיוס חרדים ולא ניתן לממשלת ישראל ולהסכמים פוליטיים למסמס את זה. אני קורא לכולם להצטרף לעצרת שאומרת לחרדים להיכנס מתחת לאלונקה. הגיע הזמן לדאוג לביטחון מדינת ישראל".
לשאלת ynet אם הפורום נמצא כעת בשיח עם החרדים בכדי לעשות מהלך ביחד, תיבון התחמק ואמר כי בשביל גיוס חרדים "יצטרכו לעשות התאמות בצבא. 70 שנה קנינו שקט בכסף בעניין הזה. צריך לשלב אותם בצבא ובחברה. אנחנו פונים מפה לכל חברי הכנסת מכל הסיעות להצטרף אלינו ולקחת את האלונקה מתחת לכתפיים". יחד עם זאת, הוא הדגיש כי רעיון הפסקת ההתנדבות למילואים "לא עומד על הפרק".
2 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת רעננה בדירשה לגיוס לכולם
הפגנה בצומת רעננה בדירשה לגיוס לכולם
הפגנה במוצ"ש בצומת רעננה בדרישה לגיוס לכולם
(צילום: מיכה ורדי)
נעה כפרי, לשעבר נווטת קרב בטייסת הפטישים וחברה בארגון בונות ביטחון, אמרה לקראת העצרת כי "לא הגיוני שבזמן שהחברה הישראלית מקיזה דם, נשים נלחמות בטנקים ומכיניסטיות עותרות לבג"צ כדי לשרת בגולני ויש חלקים שלא נכנסים ומעולם לא נכנסו תחת האלונקה. ברור שהסטטוס קוו הזה נוח, אבל אי-אפשר לקבל ולקבל בלי לתת דבר. הגיעו מים עד נפש. אני משרתת במילואים החל מהחודש השמיני להריון כקצינת תכנון מטרות בבור של חיל האוויר, אני קוראת לכל אזרחי מדינת ישראל לקחת חלק בנטל ההגנה עליה, כי אין לנו ארץ אחרת".
פרופסור דן בן דויד, התייחס לפן הכלכלי שנוצר באוכלוסייה בשל אי-הגיוס של החרדים. "שותפות בנטל זה לא קנס, ועכשיו נפל האסימון, אנחנו זקוקים לצבא יותר גדול ומהיכן ניקח? יש 400 אלף חרדים בגילי גיוס. והפער בין החברה החרדית ללא חרדית רק יגדל. בעוד 24 שנים, ביום הולדתה המאה של המדינה, מחצית מהפעוטות בארץ יהיו חרדים ואם הם לא יישאו בנטל נהיה בבעיה. קיימת נקודת אל חזור בכנסת שאחריה לא נוכל לשנות חוקים, זה הזמן לעשות שינויים".
מיכל גורפינקל, אמא לארבעה, שלושה מהם לוחמים כעת בצבא יחד עם בעלה סיפרה בבכי: "אנחנו בפיקוח נפש ועל פי ההלכה כולם צריכים להתגייס. למה יש תורמים ויש משתמטים? הדם שלי לא שונה מאם חרדית. ניסיתי לדבר עם אימהות חרדיות שלא הצליחו להסביר לי למה הם לא מתגייסים ורק אמרו שזה בגלל לימוד תורה".
2 צפייה בגלריה
הפגנת מתנדבי שנת שירות מול הכנסת נגד הקדמת השירות
הפגנת מתנדבי שנת שירות מול הכנסת נגד הקדמת השירות
הפגנת מתנדבי שנת שירות מול הכנסת נגד הקדמת השירות
(צילום: רוני גרין שאולוב )
יהודה לפיאן, איש מילואים בשריון ופעיל חברתי ששב מ-120 ימי מילואים בדרום. סיפר על החיבור בין דתיים וחילוניים שראה בשירות המילואים: "ראיתי בחודשים האלו קידוש השם של חיילים דתיים שלימדו חיילים תורה, זכיתי להדליק נר ראשון בחנוכה בתוך עזה. אני אוהב את התורה ולומד אותה אבל לימוד תורה אינו תירוץ לא לקחת חלק בגורל הישראלי".
צור אלון, סגן אלוף במילואים וחבר באחים בנשק אמר כי הוא מודאג מהמצב אך הדגיש כי בכל מצב לא תהיה הפסקת התנדבות מטעם חברי הארגון אם המצב לא ישתנה. "חבריי ואני עברנו יותר מדי טלטלות ואין לנו כוח לסחוב את האלונקה הזו לבד. איך אני מסביר לאשתי שאני שוב יוצא למילואים שחצי מהעם לא עושה? הצבא צריך עוד חיילות וחיילים מכל הסוגים, זהו צו השעה".