ממשלת ישראל נקטה צעדים מרחיקי לכת כדי לעכב תביעה אמריקנית שהוגדרה "מסוכנת" והייתה עלולה לחשוף סודות שמורים הנוגעים לתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO הישראלית. כך דווח היום (חמישי) בגרדיאן הבריטי, שפרסם כי גורמים בישראל החרימו מהחברה מסמכים הנוגעים לפגסוס, במאמץ למנוע ממנה להיענות לחברת וואטסאפ, שביקשה בבית המשפט בארה"ב כי יועבר לידיה מידע הנוגע לתוכנה הפולשנית.
לפי הדיווח, החרמת המסמכים בוצעה כחלק ממהלך משפטי לא שגרתי מצד ישראל, במטרה לחסום מסירת מידע בנוגע לפגסוס - שהממשלה מאמינה כי יגרום ל"נזק ביטחוני ודיפלומטי חמור".
1 צפייה בגלריה
NSO
NSO
סמל חברת NSO
(צילום: שאטרסטוק)
פגסוס מאפשרת ללקוחותיה של NSO "להדביק" סמארטפונים בתוכנה חבויה שביכולתה לשלוף מהטלפון הנייד הודעות ותמונות, להקליט שיחות, וכן להפעיל מרחוק את המיקרופונים וכך להאזין בסתר באמצעותם. בגרדיאן נטען כי בין לקוחותיה של NSO נמנים הן מדינות דמוקרטיות והן משטרים אוטוריטריים, וכי התוכנה נקשרה למקרים של הפרת זכויות אדם ברחבי העולם.
מאז שלהי 2019, חברת NSO נאבקת בארה"ב בתביעה שהגישה נגדה וואטסאפ, שבה היא טוםענת כי החברה הישראלית ניצלה נקודת תורפה בתוכנת המסרים הפופולרית כדי לפרוץ לחשבונותיהם של יותר מ-1,400 משתמשים ב-20 מדינות שונות, בפרק זמן של כשבועיים. NSO הכחישה את ההאשמות. בגרדיאן נכתב כי החרמת המסמכים והמחשבים ממשרדי החברה ביולי 2020, שעד לפרסום של העיתון הבריטי נמצאה תחת צו איסור פרסום, מטילה אור חדש על הקשרים הקרובים בין ממשלת ישראל ל-NSO, ועל האינטרסים החופפים של חברת המעקב הפרטית ומערכת הביטחון.
עוד דווח כי נראה שהחרמת המסמכים בוצעה לאחר דיון בין גורמים בכירים בישראל לבין החברה, בנוגע לאופן התגובה לבקשותיה לוואטסאפ, דבר המעלה חשש שההחרמה היוותה למעשה מאמץ מתואם להסתיר מידע מסוים מההליכים המשפטיים. בשלב מסוים, נראה כי אחד מעורכי הדין של NSO, רוד רוזשנטיין, שכיהן בעבר כתובע הכללי תחת ממשל טראמפ, ביקש מאחד מעורכי הדין מטעם ישראל אם הממשלה "תבוא להציל" את החברה מפני התביעה של וואטסאפ. לפי הגרדיאן, נראה היה שעורך הדין, ג'ון בלינג'ר, השיב כי ישראל "ממוקדת בגילוי הסכנות ועדיין שוקלת את אפשרויותיה".
שלושה ימים לאחר מכן, נטען, ישראל ביצעה התערבות משמעותית אך חשאית, כאשר בפגישה דחופה עם NSO גורמים בכירים הציגו לחברה צו בית משפטי שהעניק לממשלה את הכוח לערוך חיפוש במשרדיה, לחדור למחשבים ולהחרים מסמכים.
לפי הגרדיאן, ההתערבות הנסתרת מצד ישראל נחשפה לאחר שקונסורטיום של חברות תקשורת, בהובלת החברה הפריזאית שלא למטרות רווח "Forbidden Stories", הכולל גם שותפות ישראליות, השיג עותק של הוראת בית המשפט הסודית הנוגעת להחרמת המסמכים מ-NSO ב-2020. פרטי ההחרמות והשיחות בין נציגי הממשלה ל-NSO בנוגע לתביעה מתוארים במאגר נפרד של מסמכים ואימיילים שנסקר על-ידי הגרדיאן, ומקורם במידע שנגנב ממשרד המשפטים הישראלי ונמסר ל-Forbidden Stories. בכתבה של הגרדיאן נכתב כי פרטים עיקריים מתוך הקבצים הפרוצים אושרו בין היתר בסיוע ניתוח פורנזי של ארגון אמנסטי אינטרנשיונל.
דובר מטעם NSO אמר לגרדיאן כי "כחברה שומרת חוק", אין ביכולתה לענות לשאלות העיתון הבריטי בנוגע להחרמות המסמכים מ-2020. דובר מטעם משרד המשפטים אמר כי הוא "דוחה את הטענה שהמשרד פעל בכל דרך שמטרתה הייתה לפגוע או לעכב את ההליך המשפטי בארה"ב".