לקראת משבר בממשלה? יהדות התורה הודיעה בצהריים (רביעי) כי אם עד 1 ביוני לא תוסדר העברת מאות מיליוני השקלים להגדלת שכרן של המורות בחינוך החרדי - ח"כ משה גפני יתפטר מתפקידו כיו"ר ועדת הכספים. בחודשיים האחרונים נעשו שיחות רבות סביב הנושא, ולדברי גורם בכיר ביהדות התורה כל הכספים שמיועדים לחרדים מעוכבים. "לא היה דבר כזה מעולם", טען.
1 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני, בנימין נתניהו
יצחק גולדקנופף, משה גפני, בנימין נתניהו
גפני מאיים על נתניהו, ומקבל גיבוי מגולדקנופף
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ')
בהודעה רשמית מטעם המפלגה נמסר כי "הרב משה גפני שלח הודעה לראש הממשלה": "סיעת יהדות התורה בכנסת התכנסה היום לדיון דחוף, ושמעה את הודעת ח"כ גפני לראש הממשלה, בנימין נתניהו. הסיעה מגבה את הרב גפני בהודעתו לראש הממשלה, שאם לא יסודר נושא החינוך החרדי על כל מוסדותיו, הוא לא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו כיו"ר ועדת הכספים של הכנסת".
לטענת גפני, הגדלות המשכורות של כ-50 אלף מורות מתעכבות. בתקופה האחרונה התנהלו שיחות בין גורמים ביהדות התורה לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב קיש, אך השניים לא מצאו פתרונות. במפלגה החרדית זועמים ואומרים שהם "נדחקים לתחתית השרשרת". גורמים בסיעה מאשימים את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כמי שלא שולט באגף התקציבים - ולכן הציבו איום בפני נתניהו.
הזעם סביב הנושא הזה מתווסף לכעס של הסיעות החרדיות בנושא הפטור מגיוס, שכן נתניהו הבטיח להביא מתווה שיספק אותם, אך התעכב בקידומו בשל חקיקת המהפכה המשפטית - והמלחמה שבאה לאחר מכן, ונמשכת כבר כמעט שמונה חודשים.
לפי כלכליסט, כדי לקדם את הנושא גפני מעכב את העברתם של עודפי תקציב משנת 2023 לשנת 2024 בהיקף של 5.9 מיליארד שקל. כעת הוא צירף את האיום כאמצעי לחץ נוסף, אך ספק אם ימהר להיפרד מהתפקיד שבו הוא מחזיק כמעט ברציפות בעשור האחרון.
גורמים פוליטיים מעריכים כי מלבד דאגתו למורות החרדיות, גפני גם מבקש "לגזור קופון פוליטי", כשברקע המאבקים על חוק הפטור מגיוס. הדיון בבג"ץ על החוק עתיד להתקיים בעוד ארבעה ימים, ואם הסיעות החרדיות ירשמו הפסד בחזית הזו - גפני לפחות ינופף לבוחריו בהישג בחזית החינוך החרדי.
עוד נטען בכלכליסט כי נתניהו לא יוכל לפתור את המשבר בקלות לנוכח התנגדותה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה להעברת הכספים. על אף שחלפו כ-3 חודשים מאז אושר תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024 במליאת הכנסת, הייעוץ המשפטי לממשלה עדיין לא הפשיר את הכסף.