5 צפייה בגלריה
אלישע ירד
אלישע ירד
אלישע ירד
במערכת הביטחון מתמודדים בחודשים האחרונים מול גל פשיעה לאומנית של יהודים בתחומי יהודה ושומרון. במסגרת האמצעים להתמודד עם הגל הזה, שמתנהל באופן שונה מזה שהכירו בעבר, חתם שר הביטחון יואב גלנט על צווי מעצר מנהליים, ובמערכת הביטחון הרחיקו עוד עשרות רבות של פעילי ימין קיצוני. בתחילת השבוע החליטו לעשות זאת גם בעניינו של אלישע ירד, שנכח בעימותים בעיירה בורקה בחודש שעבר שבו נורה למוות הצעיר הפלסטיני קוסאי מעטאן (19). החקירה עדיין נמשכת, אבל כפי הנראה, בעיני מערכת הביטחון הרחקתו מהאזור של ירד, שנחשד בשיבוש מהלכי חקירת הרצח, היא המתכון לשקט.
ירד בן ה-23, עד לא מזמן דובר ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), הוא כנראה אחד מ"כאבי הראש" הגדולים של מערכת הביטחון בבנימין - ובמיוחד באזור המאחז הבלתי-חוקי רמת מגרון, שם הוא מתגורר. ירד, כך סיפרו גורמי ביטחון, נחשב לדמות משמעותית בקרבות הקרקע שמתנהלים בין ישראלים לפלסטינים בשטח ומתסיס את האווירה. לפי אותם גורמים, הוא פועל באופן מתוכנן באמצעות שימוש בתצפיתנים ורחפנים לניהול אירועי החיכוך בשטח והפיקוד עליהם. מעין קמב"ץ גבעות.
5 צפייה בגלריה
 קוסאי ג'מאל מעטאן
 קוסאי ג'מאל מעטאן
קוסאי עטאן. הפלסטיני שנורה למוות
כך קרה גם באירוע בורקה בתחילת החודש שעבר. בידי מערכת הביטחון יש מידע כי ירד פוקד על נערים פעילי ימין קיצוני בשנות העשרה לחייהם להתקרב יותר ויותר לרועים ערבים וליישובים פלסטיניים כדי לייצר עימם חיכוך. ירד מצידו, מתאר את המציאות אחרת. "כל אירוע שדורש הגנה עצמית - אם מדובר באירוע שהכוחות עוד לא הגיעו או שלא מצליחים לעשות את עבודתם - לא רק אני, אלא כל פעיל התיישבות אחר ותושב גבעות - מגיע לעזור בהגנה על רועים שלנו שנפצעים ובפינוי הפצועים", הוא אמר. אני עוסק בהכוונת הכוחות (כוחות צה"ל. אב"ק) לשטח".
לדבריו, "אני עומד בקשר צפוף עם כל מ"פ וסמ"פ גזרתי שנכנס לכאן. עובדים בשיתוף פעולה על הרבה דברים, ואני מדווח להם על כל אירוע. אני האדם שמתקשרים אליו על אירועים. מי שמקשר בין הגבעות למערכת הביטחון ולמוקד הביטחון של המועצה. אני מברר ומרים טלפון".
ואולם, חשוב לציין: במהלך האירוע בבורקה כלל לא הוזעקו גורמי צבא, אלא בשלב מאוחר יותר. המתנחלים טענו כי הזעיקו את הכוחות אך לאלה לקח להם זמן להבין היכן התרחש האירוע. לכל הצדדים ברור כי הכוחות לא הוזעקו למקום בזמן.
5 צפייה בגלריה
יחיאל אינדור מובא לדיון בעניין אירוע הירי בכפר בורקה במחוזי ירושלים
יחיאל אינדור מובא לדיון בעניין אירוע הירי בכפר בורקה במחוזי ירושלים
יחיאל אינדור
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ירד הגיע למקום יחד עם כמה בני אדם נוספים, בהם יחיאל אינדור שירה למוות בפלסטיני וחשוד ברציחתו. אינדור עצמו נפצע במהלך העימות בבורקה בראשו ואושפז במצב קשה. "במנותק מהאירוע בבורקה כי עליו אני לא יכול לדבר, אגיד שכשיש אירוע אני מדווח לצבא", ציין ירד. "אבל יש שני סוגי מקרים שבהם אני כן מגיע לשטח: אחד הוא שהצבא לא מספיק להגיע והעניין מתחיל לצאת משליטה, והשני כשהצבא לא מצליח להשתלט על האירוע. כשאני מגיע לאירוע שתוקפים אותנו אני מסכן את החירות שלי, כי על כל מעשה קטן של הגנה עצמית אני יכול למצוא את עצמי במעצר. המטרה שלי בחיים היא לא אלימות ולא להתחכך עם ערבים, המטרה שלי היא התיישבות".

ממאחז למאחז

ירד, נשוי ואב לשניים, נולד ברמת גן ועבר להתגורר עם משפחתו בשא-נור שבצפון השומרון. לאחר פינוי היישוב, במסגרת תוכנית ההתנתקות, כשהוא בן 7, עברה משפחתו להתגורר ביצהר והייתה ממקימי גבעת שלהבת–יה שהפכה לשכונה. בגבעה התגוררה משפחת ירד עם משפחה אחרת שהורחקה לאחר מכן מהמקום. כשהתגורר ביצהר, פעל ירד להקמת מאחזים נוספים וניסה להתיישב גם בחומש - לשם הגיע בשבתות וחגים.
אלישע ירד משתחרר ממעצר
(צילום: לירן תמרי)

ברזומה שלו אפשר לרשום מעורבות בהקמת המאחזים הבלתי-חוקיים עוז ציון ושבות עמי. בגיל 15, סביב שנת 2015, לאחר חקירת רצח שלושת בני משפחת דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא, הוא החליט לקחת את העניינים באופן עצמאי יותר. הוא התחיל במאחז גאולת ציון ובשלב מאוחר יותר עב למעוז אסתר. לפני שנתיים וחצי עבר עם אשתו לרמת מגרון - שם הקים גבעה חדשה. כיום מתגוררות בגבעה חמש משפחות עם עדר צאן. לפני חצי שנה החליט להתקדם עוד יותר בשטח - שם הוא מנסה להקים מאחז בלתי-חוקי חדש בשם שדה יהונתן, שפונה כבר כמה פעמים.
במהלך השנים נעצר ירד כמה פעמים ונחקר במשטרה. הוגשו נגדו שישה כתבי אישום. בין היתר בגין הפרת שטח צבאי סגור (בגבעות שהקים) והפרות צווים מנהליים. בארבעה אישומים הוא זוכה, והשניים האחרים הסתיימו בלא הרשעה.

קרבות הקרקע האלימים

לפני כמה ימים הודיע אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס כי בכוונתו להוציא לירד צו הרחקה מנהלי למשך כחצי שנה. פרטי הצו כרגע לא ברורים אבל העובדות ברורות: ירד נמצא כמעט בכל אירוע חיכוך בין רועי צאן יהודים לפלסטינים במרחב בנימין. וגם אם הוא לא שם - ירד יודע מה קורה ומנהל את האירוע מרחוק. הוא יודע להביא תמונות וסרטונים מהאירועים ולהוציא אותם לעולם.
חשוב לציין כי ירד אינו מעורב ב"פשעי שנאה" שמוגדרים גם "תג מחיר" במובן ה"קלאסי" של הצתת מכוניות ומבני קודש או תקיפות פלסטינים. הפעולות שבהן הוא לוקח חלק מתרחשות בממד אחד של מאבקי קרקע שנולדו בעקבות הקמת החוות החקלאיות. החוות הללו, תוצר שיטה מתוחכמת של ההתיישבות לתפוס כמה שיותר שטח עם מעט אנשים, מקרבות את קו המגע בין רועי הצאן היהודים והפלסטינים ומייצרות חיכוכים שמערערים את היציבות הביטחונית באזור.
5 צפייה בגלריה
אלישע ירד משתחרר ממעצר
אלישע ירד משתחרר ממעצר
ירד לאחר שחרורו ממעצר
(צילום: לירן תמרי)
ירד הוא בורג חשוב ומשמעותי בקרבות הקרקע הללו בעיקר בגזרת בנימין. במערכת הביטחון מסבירים כי נערי הגבעות מתמקדים בכפרים שלווים יחסית, שלפי הערכתם התגובה מהם תהיה נשלטות. המיקוד בכפרים השלווים מגביר אלימות ועימות בנקודות שהיו שקטות יחסית זמן רב. לשיטתם של גורמי הביטחון, הם בחרו בכלי מידתי, בטח ביחס למעצר מנהלי - כלי דרקוני וקשוח - והסתפקו בהרחקה.
במקביל, המציאות מגלה כי השימוש בכלי ההרחקה אפקטיבי ואירועי האלימות ירדו משמעותית, בטח ביחס לחודשים קודמים. חשוב להדגיש שהכלי המנהלי שהוא סיכולי/הרתעתי ולא ענישתי. לפי מערכת הביטחון, המעצרים המנהליים מורידים את רמת האיום בשטח, מרתיעים ומרחיקים את הדמויות שמובילות את האירועים האלימים.
5 צפייה בגלריה
יהודה פוקס ליד המשאית של המחבל בפיגוע הדריסה
יהודה פוקס ליד המשאית של המחבל בפיגוע הדריסה
מפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס. "נלחמים בפעילות בגבעות"
(צילום: שאול גולן)
"במערכת הביטחון סולדים מכל הפעילות בגבעות, היא לא לרוחם וביחד עם פיקוד המרכז הם נלחמים בזה", מסביר ירד. "זאת קונספציית אוסלו. מבחינתם הגבעות מסכלות את תוכניות הרשות הפלסטינית. מבחינתם, הרשות היא פרטנר והיא גורם שצריך לסייע לו כדי לייצר יציבות ביטחונית וגם להעלים עין מהבנייה הערבית המשתוללת. וכשיש משהו שפוגע בתפיסה הזו בצורת עובדות בשטח של הקמת גבעות אז זה משפיע עליהם".
מנגד, גורמי ביטחון שוללים את טענות ירד על כך שהבעיה של מערכת הביטחון היא ההתיישבות. צה"ל, שב"כ והמשטרה אחראים על ביטחון המתנחלים ופועלים אל מול הטרור שמבוצע על-ידי קומץ של נערים שמנסים להבעיר את השטח. בסופו של יום, רובו ככולו של מפעל ההתנחלויות מקיף אוכלוסייה נורמטיבית שתורמת למכביר למדינת ישראל.

מחבק את התקשורת והעיתונאים

בשנים האחרונות ירד בחר לפלרטט עם התקשורת, הוא מנהל מערכות יחסים קרובות עם עיתונאים, ומספק מידע על אודות הנעשה בגבעות. "לתחום התקשורת נכנסתי חזק לפני שלוש שנים וחצי מתוך הבנה שחשוב שהציבור יידע מה הולך כאן", הוא מספר. "פינויים בגבעות היו עוברים בשקט. היום אפילו פינוי של מצפה (כמו זה שהתרחש השבוע סמוך ליצהר עם פינוי כמה מבנים ובכללם מצפה לזכרה של הנערה רנה שנרב שנרצחה ב-2019. אב"ק) לא עובר בשקט והופך לכותרות ראשית באתרים, יוצר סערות פוליטיות ואנחנו על המפה".
ירד הוסיף עוד בעניין הקשר עם אמצעי התקשרות: "תמיד אהבתי את התחום הזה. הייתי יושב בגיל 15, לוקח ידיעות קיימות ובלי לשקר בשום פרט הייתי עושה כתבה ימנית וכתבה שמאלנית. מה כותבים? 'פורעים' או 'מפגינים'? 'מתיישבים' או 'מתנחלים'? את כל הדברים הללו אני גם עושה יחד עם המחאות שהתעוררו פה נגד הטרור".
אלישע ירד הוא דמות בולטת שהלכה ותפסה תאוצה בגבעות. אין חולק על כך שהוא נמצא במקומות העימות ובחיכוך ואף מוביל לשם נערים צעירים. במערכת הביטחון יודעים להגיד כי אירועי עימות שהיו יכולים להיגמר בשקט יחסית מסלימים בגלל נוכחותו של ירד ואנשיו. ירד צפוי להיות מורחק בימים הקרובים מתוך הבנה במערכת הביטחון שהדבר יביא לשקט יחסי בגזרה. הוא מצידו טוען שימשיך לעשות את פעילותו היכן שיהיה.