מועצת הביטחון של האו"ם דנה הלילה (בין רביעי לחמישי) בלחימה בין ישראל לחיזבאללה, פחות משבוע לאחר שקיימה דיון דומה - אחרי פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר בלבנון. שר החוץ של צרפת, ז'אן-נואל בארו, חשף בדיון כי "ארה"ב וצרפת עובדות על הצעה להפסקת אש זמנית ל-21 יום כדי לאפשר מגעים דיפלומטיים להפסקת אש קבועה". ynet העביר את הדיון בשידור ישיר.
הדיון במועצת הביטחון - וההצעה להפסקת אש
(צילום: רויטרס )

4 צפייה בגלריה
ביידן ומקרון
ביידן ומקרון
ביידן ומקרון
(צילום: REUTERS/Sarah Meyssonnier)
"בשבועות אחרונים שיתפנו פעולה עם ארה"ב לקידום פלטפורמה של הפסקת אש זמנית בת 21 ימים על מנת לאפשר משא ומתן, ופלטפורמה זו תפורסם בפומבי בקרוב מאוד", אמר שר החוץ הצרפתי בדיון. "אנו מצפים משני הצדדים לקבלה בקרוב וללא עיכוב על מנת להגן על אזרחים ולאפשר למו"מ דיפלומטי להתחיל. עבדנו עם הצדדים לביסוס הפרמטרים לפתרון דיפלומטי סביב המשבר הזה תחת החלטה 1701".
הוא הוסיף: "קראנו לכינוס החירום הזה כי המצב בלבנון עלול להגיע לנקודת האל-חזור. המתקפות הישראליות גרמו לנפגעים רבים מדי, וחיזבאללה יורה למרכזי אוכלוסין בישראל. המתקפות הישראליות גרמו להרג אזרחים כולל עשרות ילדים, זה לא מקובל. אני מביע סולידריות מלאה עם העם בלבנון. אי כיבוד החוק הבינלאומי הוא לא אופציה, ואין לפגוע באזרחים. המתח בין ישראל לחיזבאללה עלול לזלוג לעימות כולל, והתוצאות יהיו הרסניות. לבנון כבר חלשה - והיא לא תוכל להשתקם אחרי מלחמה כזאת".
שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אמר בדיון כי "ישראל לא רוצה מלחמה כוללת". לדבריו, "הבהרנו לכל אלה שלא עיוורים משנאה - ישראל תחת התקפה. ישראל תחת התקפה של מעל 150 רקטות רק ביום האחרון, לעבר שטח שבו חיים 1.5 מיליון ישראלים - ועדיין בעולם שותקים. חיזבאללה לא מבחין על בסיס גזע ודת. הוא מסתתר מאחורי אזרחים, משתמש בבתי אזרחים כמחסנים לרקטות, שם במרתף ובגג רקטות ומחייב אזרחים להישאר בבית. אלה בתים שבהם גרים ילדים. הם מנצלים את האנשים שהם מתיימרים להגן עליהם. הם יורים ליד עמדות יוניפי"ל".
4 צפייה בגלריה
עצרת האו"ם
עצרת האו"ם
דנון. "איראן היא ראש הנחש"
(צילום: Bryan Smith / AFP)
דנון אמר כי "זאת לא רק מלחמה נגד ישראל, אלא נגד האנושות - שהחלו בה הפרוקסי של איראן. הם מחזיקים את האנשים בני ערובה, ומשתמשים בבתים שלהם לירי רקטות. לא נאפשר לפרוקסי של איראן להכתיב איך ישראלים יחיו את חייהם, ולא נאפשר להם להפוך את הצפון לאזור מלחמה. מי שמנהל את הכול זה משטר ששם שעון בבירה שלו שסופר את הזמן עד להשמדתנו. אם תחכו לטהרן - תראו את השעון מתקתק. איראן היא הכוח המניע מאחורי ירי הרקטות לעבר ישראל בשנה האחרונה, והיא הכוח המניע את אי היציבות. איראן היא ראש הנחש, והיא עומדת מאחורי החות'ים בפשעיהם נגד הסחר העולמי, מאחורי חיזבאללה ומאחורי הפרקטיקה של חמאס לאנוס נשים. כולם יודעים שהאיתוללות עומדות מאחורי זה. כל טיל שנורה על ידי חיזבאללה, כל כטב"ם שהחותים יורים - עומדת מאחוריו איראן".
הוא הוסיף: "לעולם לא עוד היכן שיהודים התחבאו מהמפלצות שמטרתם בחיים זה לרצוח יהודים. כשהם אומרים לנו ומראים מי הם - אנו נאמין להם, וננקוט בכל הצעדים במסגרת זכותנו ובהתאם לדין הבינלאומי לנטרל את האיום הזה".
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי אמר בדיון כי "אנו רואים בלבנון הפרה בוטה של הריבונות שלה דרך הפעולות הברוטליות של ישראל. ישראל מפרה את הריבונות בשליחת מטוסים וכטב"מים והרג האזרחים שלנו, כולל נשים וילדים. היא הורסת בתים וגורמת לתושבים לברוח. היא מפיצה טרור ופחד בקרב אזרחי לבנון לעיני העולם שרק מסתכל. מספר האזרחים החפים מפשע והפצועים עולה. מאות אזרחים איבדו את חייהם בכמה ימים. בתי החולים מלאים ולא יכולים לקבל עוד פצועים. לבנון היא היום קורבן של תוקפנות סייבר אלקטרונית שיכולה להפוך לתוקפנות קרקעית ולהסלים למלחמה כוללת. אנו עדים להסלמה חסרת תקדים עם כלים אלקטרוניים חדשים שמזיקים לתושבים".
עוד הוא אמר: "מי יבטיח שתוקפנות כזו לא תתפתח נגד מדינות אחרות אם לא ינקטו סנקציות נגד התוקפן? האירועים האלה לא יכולים להיות מנותקים מהיסטוריה ארוכה של אלימות נגד לבנון. במשך עשרות שנים התוקפנות הישראלית מהווה הפרה של הריבונות שלנו, המצב הזה לא חדש. לבנון ידעה מתחים ותוקפנות שפגעה בביטחון תושביה, אך היא עומדת חזקה ותושביה מתמודדים באומץ עם התוקפנות הזאת. אני פה כדי לצאת מכאן עם פתרון רציני - לשים לחץ על ישראל להגיע להפסקת אש בכל החזיתות. המצב בעזה משליך על המצב בלבנון והמזרח התיכון כולו, והכישלון להגיע לפתרון יסבך עוד יותר את המצב. האלימות תוביל לעוד הסלמה שלא תשרת אף צד. יש לפעול מיידית, אסור לאבד עוד דור בגלל המלחמה".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון. "אסור לאבד עוד דור בגלל המלחמה"
(צילום: JOSEPH EID / AFP)
סגן שגריר ארה"ב באו"ם, רוברט ווד, אמר בדיון כי "ארה"ב מעורבת אינטנסיבית עם כל הצדדים באזור. מטרתנו למנוע מלחמה רחבה יותר, שאנו מאמינים שהיא לא באינטרס של ישראל ולבנון. פתרון דיפלומטי נותר הדרך היחידה לעצור את מעגל ההסלמה שיאפשר לתושבים בלבנון ובישראל לשוב לבתיהם. יש להכיר בכך שהדיפלומטיה תהיה קשה יותר אם הקונפליקט יסלים. אנו מודאגים מאוד מהרג של מאות אזרחים לבנונים בימים האחרונים, ובאותו זמן אנו סבורים שמועצת הביטחון לא יכולה להתעלם מסיבות העימות הזה - מאות אלפי תושבים בלבנון ו-60 אלף ישראלים פונו מבתיהם בגלל החלטת חיזבאללה לפתוח באש, תוך הפרת החלטת 1701".
לדבריו, "מאגר הנשק של חיזבאללה, שסופק על ידי איראן תוך הפרת החלטות מועצת הביטחון, הוא מקור של אי יציבות. אף אחד לא רוצה לראות שוב את המלחמה שהיתה ב-2006. צריכים להגיע להבנות על הקו הכחול עם מנגנון יישום אפקטיבי. כאשר הקהילה הבינלאומית מאוחדת עם יעד משותף, ומדברת עם קול אחד - ניתן להגיע להצלחה. אנו עובדים על הצעה שתביא להסדר. לישראל יש זכות להגן על עצמה ממתקפות החיזבאללה".

סין: "ישראל אובססיבית לשימוש בכוח"

שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, תקף את ישראל. "המצב באזור נפיץ מאוד, ואם יישאר ללא פיקוח - תוצאה קטסטרופלית תהיה בלתי נמנעת", אמר. "משטר האפרטהייד פתח במלחמה לא מוצדקת נגד לבנון ופוגע באנשים חפים מפשע. זו טקטיקה מחושבת על ידי ישראל להפחיד אוכלוסייה שלמה ולהבריח אותה ממדינתם. לישראל אין לה כבוד לשלום וזכויות אדם, היא לא רוצה לחפש שלום או להסכים להפסקת אש. היעד שלה הוא לגרור האזור למלחמה כוללת. לצערנו, התמיכה של ארה"ב ובריטניה נתנה לישראל אישור להתנהגות הזאת. מנהיגי המשטר המושחת והפלילי של ישראל צריכים להבין שמעשיהם לא יישארו ללא מענה. המזרח התיכון עומד על סף סכסוך רחב יותר בגלל ההתקפות הישראליות נגד מדינות האזור, ועכשיו יותר מבעבר ישראל הפכה לאיום על השלום והיציבות".
4 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם נואם ב"פסגת העתיד" בשולי כינוס העצרת הכללית של ה או"ם
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם נואם ב"פסגת העתיד" בשולי כינוס העצרת הכללית של ה או"ם
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. "עלינו לעשות הכול כדי לעצור את ההסלמה"
(צילום: Michael M. Santiago/Getty Images)
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר בפתח הדיון כי "הגיהינום משתחרר בלבנון". לדבריו, "לבנון על סף תהום, וכולנו צריכים להיות מבוהלים מההסלמה. יש לכבד את ריבונות לבנון והכוח המזוין שלה. מאז אוקטובר, 200 אלף איש בלבנון ו-60 אלף בישראל ברחו מבתיהם, וחיים רבים אבדו. כל זה צריך להיפסק - יש לאפשר לתושבים לחזור לבתיהם ולחיות בביטחון וללא פחד. הצדדים חייבים לעצור את מעשי האיבה - אין לפגוע באזרחים ויש להבטיח את ביטחונם של אנשי האו"ם. יש להפסיק את ההרג וההרס. הפסיקו עם הרטוריקה המאיימת והתרחקו מהתהום. תושבי לבנון, כמו גם תושבי ישראל, לא יכולים להרשות לעצמם שלבנון תהפוך לעוד עזה".
שר החוץ של בריטניה, דיוויד לאמי, אמר בדיון כי "זהו רגע של סכנה מקסימלית. אנו על סף תהום. מדברים על סכנה של מלחמה רחבה אך אנו עדים לעימות בכמה חזיתות: בעזה, בגדה המערבית בלבנון ובים האדום. התקפות בימים האחרונים גבו את חייהם של 550 איש בלבנון - אזרחים, נשים וילדים. עובדי או"ם נהרגו. הרקטות של חיזבאללה הרגו ישראלים. על מועצה חובה לדבר בקול אחד ועלינו לומר שיש להפסיק את ירי הרקטות עכשיו, יש להפסיק את ההפצצות האוויריות עכשיו ויש להתחיל את השיחות עכשיו עם הפסקת אש מיידית - עכשיו. הגיע הזמן לסגת מהתהום, מלחמה כוללת היא לא באינטרס של העם הלבנוני והישראלי".
סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ורשינין, אמר בדיון כי "כל האזהרות שלנו התממשו. הקורבנות של ההפצצות הישראליות הגדולות ביותר נגד לבנון מאז 2006 גרמו למותם של 50 ילדים. ביום אחד נהרגו יותר לבנונים בכל ה-11 חודשים האחרונים, שני עובדי או"ם נהרגו וחצי מליון אזרחים נאלצו לעזוב את בתיהם. בבקאע משפחה בת 10 נפשות נהרגה כתוצאה מהפצצה ישראלית. אנו מגנים את ההתקפות נגד לבנון, ודוחים התקפות חסרות הבחנה נגד אזרחים. אנו מזהירים מאובדן שליטה,ומבינים לחלוטין שהדרך לעצור את המלחמה במזרח התיכון ניתנת להשגה רק אם תיפסק המלחמה בעזה. יש להשיב את החטופים הישראלים, ואנו מאמינים שנדרש פתרון הוגן לבעיה הפלסטינים. אנו מאמינים שיש צורך ביישום מלא של החלטת מועצת הביטחון 1701".
הרמטכ"ל: מתכוננים לתמרון קרקעי בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)

נציג סין גינה את ישראל על "מבצע הביפרים" וההפצצות. "ישראל ביצעה את ההפצצות הרחבות ביותר נגד לבנון שגרמו למותם של 500 בני אדם", אמר. "סין מודאגת מאוד מהמצב בלבנון וקוראת לשמירה על ריבונותה. אנו מתנגדים לכל התקפה חסרת הבחנה נגד אזרחים שמפירה את הקו האדום של החוק ההומניטרי הבינלאומי. מאז התפרצות העימות בעזה באוקטובר שעבר, הקהילה הבינלאומית היתה מרוכזת במאמצים להגיע להפסקת אש מיידית. ישראל בחרה להרחיב את המלחמה ולועגת לדין הבינלאומי. המזרח התיכון לא יכול להרשות לעצמו מלחמה נוספת. יש לעצור את ההרפתקנות הצבאית ואת ההסלמה. אנו מפצירים בישראל לקבל את ההחלטה הנכונה, לעצור את האובססיה שלה של שימוש בכוח, ולהפסיק את המלחמה בעזה וההתקפות בלבנון - שיכולים לגרור את האזור לקטסטרופה חדשה".
שר החוץ של אלג'יריה, נציג מדינות ערב בדיון, האשים את ישראל בפשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ופשעי רצח עם. לדבריו, "ברצונה של ישראל להפוך את לבנון לעזה החדשה". נציג דרום קוריאה גינה גם הוא את ישראל על התקיפות בלבנון, ואמר כי "הגנה על אזרחים זו חובה. ההפצצות בלבנון גרמו לפאניקה בכל הקהילה הלבנונית. במקביל, אלפי ישראלים נאלצו להיכנס למקלטים בגלל התקפות חיזבאללה".
בפנטגון אמרו אמש כי לא נראה שכניסה קרקעית של כוחות צה"ל ללבנון צפויה לקרות באופן מיידי - חרף המסרים שיצאו מצה"ל, וב"וול סטריט ג'ורנל" צוטטו גורמים המעורים בנושא שטענו כי צה"ל עדיין לא נמצא בעמדה להוציא לפועל פעולה קרקעית - מאחר שעליו להניע עוד חיילים לצפון. צה"ל מצידו הודיע אתמול שיגייס שתי חטיבות מילואים נוספות - שמשלבות חי"ר ושריון. לדברי הגורמים שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל", בפנטגון מעריכים שייתכן שפעולה קרקעית ישראלית תוכל לקרות בימים הקרובים.
השגריר דנון בריאיון ל-ynet
(צילום: ירון ברנר)

אתמול המשיך צה"ל לתקוף לאורך היום ברחבי לבנון. הלבנונים דיווחו על עשרות הרוגים לאורך היום, בשורת אזורים. לפי צה"ל, מפתיחת מבצע "חיצי הצפון" הותקפו יותר מ-2,000 מטרות של חיזבאללה בכל לבנון. פי משרד הבריאות של לבנון, לפחות 72 בני אדם נהרגו ועוד מאות נפצעו בתקיפות צה"ל במדינה במהלך 24 השעות האחרונות.
הכינוס מתקיים גם בזמן שבעולם מקווים שמתווה הפסקת האש שגובש בימים האחרונים ונחשף היום - יצליח לצאת לפועל. המטרה המרכזית והמיידית של ארה"ב היא להימנע ממלחמה אזורית, שעלולה לגרור גם את ארה"ב אליה. ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן אור ירוק למגעים שמתנהלים מול האמריקנים, במעורבות השר דרמר - אבל בסביבתו אמרו אמש כי "כרגע אין מו"מ. הקו האדום של ראש הממשלה ודרמר זה להעיף את חיזבאללה מעבר לליטאני". גם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לא בהכרח צפוי לקבל את ההצעה האמריקנית, שכן הוא סירב עד כה לעצור את האש ולסגת מ"חזית התמיכה" כל עוד המלחמה בעזה אינה מסתיימת.
אתמול התראיין ל-ynet שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, שתקף את מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שלדבריו יצר איזון בין ישראל לחמאס וחיזבאללה. דנון גם התייחס למצב הפוליטי בישראל, וקרא להרחבת הממשלה. זו "שעה לאחדות", אמר דנון, על רקע האתגרים והאיומים מלבנון ואיראן - ולאור "שעות קשות".