הריאיון עם השר אלקין
(צילום: אריק מרמור, משי בן עמי)

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) העריך הבוקר (יום ג') כי למרות ממצאי תחקיר כלכליסט, שחשף כי בין האזרחים ואישי הציבור שהמשטרה עקבה אחריהם באמצעות תוכנת ריגול ללא אישור היו גם מקורביו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, משפטו של יו"ר הליכוד יימשך. "לא משנה מה יתגלה בפרשת פגסוס, ברור שהמשפט לא ייעלם", אמר השר אלקין בריאיון לאולפן ynet.
לפי כלכליסט, חוקרי המשטרה ריגלו אחר טלפון שהיה רשום על שמו של אבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר, וגם אחרי יועציו טופז לוק ויונתן אוריך. "זהו יום שחור למדינת ישראל", אמר יו"ר האופוזיציה אתמול בכנסת בעקבות חשיפת הפרשה. "הפשיטו אזרחים, עקבו אחריהם, האזינו להם ונכנסו להם לסודות הכי כמוסים". נתניהו אף קרא לחקירה עצמאית שתהיה מוסכמת על כל סיעות הבית.
במקביל, במשפט של נתניהו בתיקי האלפים חלה אתמול התפתחות לאחר שהשופטים ביטלו את הדיון שהיה אמור להיערך היום בנימוק של המתנה לתשובת הפרקליטות בכל הנוגע לתוכנות רוגלה שהושתלו על ידי המשטרה במסגרת חקירות התיק.
1 צפייה בגלריה
זאב אלקין בנימין נתניהו
זאב אלקין בנימין נתניהו
השר אלקין ויו"ר האופוזיציה נתניהו
(צילום: רפי קוץ, אלס קולומויסקי)
השר אלקין מעריך כאמור כי בסופו של דבר לא יהיו לפרשה החדשה השלכות שיובילו לביטול משפט נתניהו: "אנחנו מדינת חוק, ובסוף מי שצריך להחליט על הסוגיות הפרוצדורליות של בית המשפט זה השופטים עצמם. אני חושב שזה לא נכון שפוליטיקאים יתערבו, לא מכאן ולא משם. בית המשפט צריך להחליט מתי כן צריך לקחת הפסקה, מתי לא.
"בסוף ברור שרוב מוחלט של האישומים האלה בכלל לא קשורים לתוכנות האלה, וגם שם יש הרבה עובדות שאין עליהן בכלל מחלוקת בין ההגנה לפרקליטות, רק שאלה של הפרשנות המשפטית מה העובדות האלה אומרות. לכן, ברור שהמשפט לא ייעלם, לא משנה מה יתגלה בפרשת פגסוס. איך לנהל את המשפט ועד כמה המידע שרלוונטי לפרשת הריגול באמצעות התוכנות האלה - השופטים צריכים להחליט ולא אנחנו הפוליטיקאים".

"להחזיר את אמון הציבור למשטרה"

כמו רבים במערכת הפוליטית, גם השר אלקין מצדד בהקמת ועדת חקירה ממלכתית לבירור נסיבות הריגול המשטרתי. "הייתי בין הראשונים יחד עם שר המשפטים גדעון סער שהצענו ללכת לוועדת חקירה ממלכתית", אמר השר. "אם הולכים לבדיקה חיצונית, אין סיבה להשאיר את המינוי בידי הממשלה. צריך להחזיר פה את אמון הציבור מכל קצות הקשת למשטרה".
- אתה שר בכיר בממשלה, גם בממשלות קודמות, היית בקבינטים, היית מקורב לראשי ממשלה. כשאתה נחשף לפרטים האלה, מה אתה אומר לעצמך? "אני חושב שקריטי לבדוק את הכול עד עומקו. אם יש מישהו שפעל שלא כחוק צריך למצות איתו את הדין, והכי חשוב - לקבוע כללים מאוד ברורים לעתיד כדי שזה לא יחזור. כל אזרח במדינת ישראל, לא משנה אם הוא בן משפחת נתניהו או מנכ"ל משרד ממשלתי או אזרחי שיצא להפגין, צריך לדעת שהפרטיות שלו מוגנת ושהמשטרה פועלת על פי החוק. אין לנו משטרה אחרת, אסור לזרוק את התינוק עם המים".
- מי לדעתך אחראי למצב הזה שהגענו אליו? "אני לא יודע את העובדות, אני לא יודע בדיוק מה היה, אני לא יודע באילו מקרים ניתן צו ובאיזה לא. באיזה מקרים ניתן צו למשהו אחד והשתמשו בזה למשהו אחר, הרי ברור לך לחלוטין שההאזנה ושאיבת חומר זה שני דברים שונים. כשנותנים לך אישור להאזנה - זה אישור להאזנה מנקודת זמן מסוימת והלאה. כששואבים חומר מהטלפון שלך - זה גם הכול לאחור ובטח לא בהתאם לצו של שופט. כל זה צריך להיבדק לעומקו".
- לך קרה לאורך השנים בשירות הציבורי שחשת שאולי עוקבים כך אחריך? "שר האוצר אמר שבן אדם חכם משתמש בטלפון טיפש. ברור שכל אחד מאיתנו שמחזיק בטלפון חכם יודע שבכלים המודרניים זה נתון לפריצה. זה לאו דווקא יכולה להיות המשטרה, זה יכול להיות גם גורם פרטי, יריב פוליטי, או איזשהו גורם שאתה מאיים עליו בהחלטות שאתה מקדם. לכן, מי שמחזיק טלפון חכם צריך לדעת שזה חלק מהסיכונים. אני לא חי בפרנויה הזאת, אני חי מתוך הבנה שברגע שאני מחזיק טלפון חכם, יכולים גורמים כאלו ואחרים לפרוץ מרחוק. יכול להיות שפרצו לי".
חוק האזרחות אושר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

על ההחלטה של שרת הפנים איילת שקד לקדם יחד עם האופוזיציה את חוק האזרחות, שעבר אתמול בכנסת בקריאה ראשונה, אמר השר אלקין: "הייתי הרבה שנים יו"ר קואליציה, אז אני מכיר את העבודה הזאת לא רע. תמיד יש מחלוקות בקואליציה, תמיד יש חוקים שהדעות עליהם מתפצלות. תופעות כאלה היו בעבר גם בקואליציות יותר הומוגניות.
"מה שקרה אתמול זה הדבר הטבעי שבכלל חבל שהפך ל'אירוע'. הרי חוק האזרחות היה צריך לעבור בכנסת ברוב גדול כבר לפני חצי שנה, הרי נתניהו קידם את החוק הזה פעם אחר פעם ונימק אותו בצורך הביטחוני וגם בצדק. כל גורמי הביטחון דיברו על הצורך הביטחוני, אפילו ח"כ אבי דיכטר מהליכוד שהיה ראש שב"כ פרסם מאמר לפני חצי שנה כמה החוק הזה חשוב וקריטי".
השר אלקין משוכנע שהסיוע של האופוזיציה בהעברת החוק שמטרתו למנוע איחוד משפחות בין ערבים ישראלים לבין פלסטינים תושבי השטחים לא תוביל לפירוק הממשלה. "מתחים בקואליציה יש תמיד. מי שחושב שזה מה שיפרק את הממשלה - אני חושב שהוא טועה. בסוף, הממשלה הזאת קמה כדי להביא יציבות למדינת ישראל אחרי שנתיים של בלגן ממשלתי, שנתיים בלי תקציב. קרבות בתוך הקואליציה היו ויהיו".
דיון 40 חתימות במליאת הכנסת בהשתתפות נפתלי בנט ובנימין נתניהו
(צילום: ערוץ כנסת)

במהלך הדיון אתמול במליאת הכנסת, תקף יו"ר האופוזיציה נתניהו את מדיניות הממשלה בעקבות מצב התחלואה בקורונה. ראש הממשלה נפתלי בנט תועד במהלך דבריו של נתניהו מסמן בידיו לחבר כנסת אחר "הוא משוגע". על השאלה האם מדובר במעשה ראוי, השיב אלקין: "אני לא הייתי במליאה אתמול. אני לא חושב שצריך לתת פה ציונים לפה או לשם.
"ברור שהביקורת שנתניהו השמיע היא ברובה צינית, ברור שאם הוא היה היום ראש הממשלה והיו תוצאות כאלה - הוא היה מתגאה בהם מבחינה כלכלית, מבחינת היכולת לנהל את האירוע הזה בלי לחסל את כלכלת מדינת ישראל, ולא במקרה ישראל גם מקבלת ציונים טובים מגורמים בינלאומיים על ההתמודדות של הממשלה מול הקורונה והיכולת לשמר את הכלכלה. כדאי להתרכז בתוכן ופחות במה שמסביב".
הריאיון עם ח"כ שמחה רוטמן
(צילום: משי בן עמי)

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) מהאופוזיציה, ששיתף פעולה עם השרה שקד כדי לקבל בתמורה תמיכה לגרסה המחמירה יותר של חוק האזרחות, אמר: "עברנו אתמול משוכה ראשונה בדרך להסכמה. מה שהיה צריך לעבור זה החוק שלי בקריאה טרומית, עם מתווה שכולל מכסות ושקיפות, וגם המתווה הישן הממשלתי שאליו התנגדנו בפעם הקודמת.
- אז אתם אולי מבינים עכשיו שהממשלה לא תיפול ולכן עדיף לשתף איתה פעולה? "החוק הזה הוא הכרח, הוא תמיד היה הכרח. אבל כדי שהוא יהיה עם אפקטיביות מינימלית, הרי החוק הוא לא חוק החלומות, לא שלי וגם לא של איילת שקד, הוא כן הכרח ומשמר את הסטטוס קוו. החוק בגרסה הישנה שלנו לא שימר את הסטטוס קוו, ולכן היה צריך להכניס אליו את האלמנטים של מכסות ושקיפות. בשנייה שקיבלנו הסכמה לאלמנטים האלו של מכסות ושקיפות, אמרנו 'אוקיי, אפשר להתקדם'. לשאלה אם הממשלה תהיה קיימת או לא אין שום קשר".
- אבל יש כאלה שיגידו שהעברת החוק פוערת חור מסוים בספינה ששמה הקואליציה. "אתה בוודאי לא תראה אותי מצטער על חורים שנפערים בקואליציה, אבל אני חושב שאנחנו ראינו אתמול משהו שהוא בעיניי הרבה יותר נכון - בעד החוק שלי הצביעו 73 חברי כנסת מול 32 מתנגדים. זאת אומרת שיש פה 73 ח"כים שיכולים להתאחד סביב עניין ציוני. אני חושב שאם הייתה קמה קואליציה נכונה בכנסת הזאת, בהתאם לבחירת העם, זה פחות או יותר היה הרכב הקואליציה".
על פרשת הריגול המשטרתי אמר ח"כ רוטמן: "אני לא מזועזע במובן הזה שאני לא מופתע. אני חושב שהמערכת כבר שנים פועלת בדרך הזאת. זה יכול להיות מאוד מעניין כמה אחוזים מזמן העבודה של אותה תוכנה הושקע באמת בסיכול טרור או בסיכול ארגונים פשיעה כפי שהם אומרים לנו, שבשביל זה הם צריכים את הכלים האלו, וכמה הושקע בניסיון לצוד אנשי ציבור, פוליטיקאים, בכירים במשק וכו'.
"יש לי הרגשה שהמשטרה והפרקליטות כבר מזמן הפכו את התפקיד שלהם להגן עלינו האזרחים מפני פשיעה ושמו לעצמם למטרה לסכל נבחרי ציבור, לסכל עובדי ציבור בכירים. אתה יודע שבזמנו, אביחי מנדלבליט הצהיר לבית המשפט העליון שהם מנסים לסכל את המינוי שלו, אז הוא כתב את זה בתצהיר. עכשיו, הדבר הזה דורש תיקון יסודי ושורשי. כל הצעה שתבוא מתוך המערכת לאיך בודקים ואת מי בודקים - צריך להסתכל עליה בחשדנות רבה".