שנה לאחר טבח 7 באוקטובר, ראש האופוזיציה יאיר לפיד התראיין הבוקר (שני) במשדר המיוחד של ynet. מה ישראל צריכה לעשות אחרי המתקפה הברוטלית של איראן, למה לא נכנס לממשלה מיד עם פרוץ המלחמה ובכלל, ומדוע סיפק את האזהרה החריגה, ערב יום הכיפורים ב-2023?
לפיד בריאיון ל-ynet
(צילום: ליאור שרון, ירון שרון)

כמעט שבוע אחרי מתקפת הטילים הבליסטיים ששיגרה טהרן, אמר ראש האופוזיציה כי ישראל צריכה לתקוף את שדות הנפט של איראן. "זה עקב אכילס של איראן. עם האמריקנים יש דיון מורכב סביב זה. אני יכול להבין למה הם לא רוצים דקה לפני הבחירות בארצות הברית שיהיה זינוק במחירי הנפט. זה לא משנה את העובדה שלישראל יש אינטרסים משלה או תפיסה משלה", אמר.
למה את שדות הנפט? למה לא את מתקני הגרעין? "אני חושב שאנחנו צריכים לגייס קואליציה רחבה יותר לתקיפת מתקני הגרעין. זה צריך להיות בשיתוף עם האמריקנים, אבל כרגע ישראל צריכה להגיב לא על מתקפה אחת אלא על שתיים. לא הגבנו מספיק חזק על המתקפה הראשונה. עקב האכילס של איראן זו הכלכלה שלה. איראן היא מדינה מפורקת מבחינה כלכלית ואתה תמיד תוקף במקום שבו החולשה של האויב שלך היא גדולה במיוחד".
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ריאיון אולפן ynet
יאיר לפיד ריאיון אולפן ynet
לפיד במשדר המיוחד, שנה לטבח 7/10
(צילום: אביגיל עוזי)
כשבועיים לפני מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר אשתקד, נשא לפיד "נאום האזהרה", שבו הזהיר את אזרחי ישראל מ"עימות אלים ורב-זירתי". היום, הוא סיפר כי מסר את הדברים "על סמך מידע מודיעיני" וכי מי שדווקא "הניע" את התהליך להעביר את הדברים לציבור, היה ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הייתי בתדרוך ביטחוני של יו"ר האופוזיציה אצל ראש הממשלה והמידע ששמעתי החריד אותי. כשיש לך את המידע הבסיסי ברמת ראש הממשלה אז אתה יודע גם איפה לחפש. ואז הייתי שלוש או ארבע פעמים בוועדת החוץ והביטחון לקרוא את החומרים המודיעיניים. הכול היה בחומר, כל ההתרעות".
לדבריו, למרות שאותו חומר מודיעיני היה מונח גם בפני נתניהו "הוא לא היה נראה כאילו זה מרעיש אותו באיזושהי צורה". לפיד אמר כי "המערכת הייתה שאננה. שמעה את האזהרות והחליטה להתעלם מהן. המערכת הייתה כל כך לכודה בתוך הרעיון הזה שמעזה לא יבוא שום דבר ושצריך לחזק את חמאס".
לפיד טען כי מתקפת הפתע התבצעה בגלל שבארגון הטרור זיהו הזדמנות. "הממשלה התעסקה בדברים אחרים. המחדלים המודיעיניים והצבאיים הם בלתי נתפסים וכל מי שהיה מעורב צריך ללכת הביתה, אבל בעיקר התחושה של חמאס הייתה שלא תהיה ממשלה חלשה יותר, שלא מתעניינת בביטחון".
על ההשפעה של הקריאה שלא להתייצב לשירות מילואים בימים שקדמו למתקפה, בעקבות קידום חוקי המהפכה המשפטי, אמר לפיד כי מדובר ב"קשקוש מסוכן". לדבריו, "במדינה מתוקנת ממשלה היא האחראית על ביטחון אזרחיה, זה החוזה. זה שאזרחים מוחים זו זכותם הבסיסית בתוך דמוקרטיה. אני הייתי תמיד נגד סרבנות, אבל כל מה שהם מנסים מהיום הראשון, מ-8 באוקטובר, זה להסיר מעליהם אחריות".

הקריאה לאחדות, הבחירה להישאר מחוץ לקבינט

כבר ב-7 באוקטובר קרא לפיד לנתניהו להקים ממשלת חירום, אך בלי השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. לכן, החליט לבסוף שלא להצטרף לממשלה לצידו של בני גנץ. "הוכחתי שצדקתי", אמר היום ראש האופוזיציה. "הכניסה של גנץ ואיזנקוט הייתה טעות בעיניי, ואחרי כמה חודשים הם נאלצו לצאת כי אף אחד לא הקשיב להם. אם אתה משאיר לנתניהו את הרוב, אז זו לא ממשלת אחדות, זו סתם עוד ממשלה של נתניהו שבה יש עוד סטטיסטים והוא לא צריך להקשיב לאף אחד".
הוא טען כי בן גביר וסמוטריץ' פוגעים בניהול המלחמה. "הם מחלישים את מדינת ישראל. הם בלתי ניתנים לשליטה וגוררים אותנו למחוזות הכי קיצוניים שיש. חלק גדול מזה שישראל, אחרי שחטפה את המהלומה הגדולה בתולדותיה, היא זו שמותקפת בעולם. זה בגלל הפעילויות שלהם, ההתבטאויות שלהם, ההרס שהם זורעים".
לפיד הדגיש כי על ישראל להפסיק את המלחמה כדי להביא לשחרור כל החטופים. "להרוג את סינוואר צריך, הוא בן מוות ואנחנו נהרוג אותו. אבל אם צריך להפסיק את המלחמה ולו לתקופה מוגבלת בשביל להחזיר את החטופים, צריך לעשות את זה. לזה הוא (נתניהו, י"ק) לא היה מוכן".