4 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו, אמיר ירון
עמיחי אליהו, אמיר ירון
עמיחי אליהו ופרופ' ירון
(צילום: יריב כץ, משה מזרחי)
שוב אמירה חסרת אחריות מתוך הממשלה: שר המורשת עמיחי אליהו ממפלגת עוצמה יהודית תקף הבוקר (ראשון) בצורה חסרת תקדים את נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בריאיון ברדיו קול ברמה. "הוא מלכלך על מדינת ישראל ופוגע בדירוג האשראי של המדינה", אמר אליהו. "הוא היה צריך להיות מגולגל מכל המדרגות. זה פרא אדם. לא ייתכן שפקידים ייצאו נגד הממשלה". לדבריו, "זה שהוא עדיין בתפקיד, זו אחת הסיבות שחייבים את הרפורמה המשפטית".
בהמשך אליהו התנצל על סגנון הדברים, אך לא על המהות, ואמר ברשת ב' כי "זה היה לפני הקפה של הבוקר". עם זאת, טען כי "הנגיד פוגע בדימוי המדינה תוך ניסיון להכניע את רצונה הדמוקרטי - ומאבד את הלגיטימיות שלו".
בניגוד לדבריו של אליהו, נציין, דירוג האשראי של ישראל לא ירד עד כה - אך סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את תחזית הדירוג של ישראל, תוך ביקורת על הממשלה שבה הוא חבר - ולא על בנק ישראל. הסוכנות הדגישה את הניסיון של הממשלה להעביר את המהפכה המשפטית ללא הגעה להסכמה רחבה - דבר שמעיד לדבריה על חולשת המוסדות.

4 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
אליהו האשים את הנגיד בפגיעה בדירוג, הסוכנות מודי'ס בכלל העבירה ביקורת על הממשלה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
גינו את דברי אליהו. "הנגיד משרת ציבור מסור"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"הממשלה הדגישה את כוונתה לשנות את אופן בחירת השופטים ולכן המתח נמשך, למרות ניסיונות ההידברות", כתבה אז מוד'יס בחוות דעתה, שבצל אירועי השבוע שעבר סביב הוועדה לבחירת שופטים נראה שלא הופנמה.
הסחרור שאליו נכנסה ישראל בעקבות קידום המהפכה המשפטית הוביל בסופו של דבר לעצירתה - אך נראה כי במחנה יריב לוין לא נלמד הלקח בהכרח, ובימים האחרונים הוא שואף לשוב ולקדם את התוכנית באופן חד-צדדי. בין השאר, מסתערת הקואליציה על הבחירות בלשכת עורכי הדין, בתקווה לשני נציגים תומכי המהפכה שיאפשרו לה למנות שופטי שלום ומחוזי, ואת נשיא בית המשפט העליון.
זו לא הפעם הראשונה ששרים בממשלה וח"כים בקואליציה מתבטאים בבורות נגד נגיד בנק ישראל, שנתניהו לא מתכוון להאריך את כהונתו לקדנציה שנייה בצל דבריו על המהפכה המשפטית. אמירות מעין אלה פוגעות בכלכלה הישראלית ובדרך שהיא נתפסת על-ידי משקיעים בעולם, שכן עצמאות הנגיד היא אבן יסוד בכל כלכלה מערבית. לכן נתניהו עצמו גינה היום את דבריו של אליהו, כשאמר כי הנגיד הוא "משרת ציבור מסור שעושה את מלאכתו נאמנה לטובת כלכלת ישראל ואזרחי ישראל".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר: "ההתבטאות כלפי הנגיד היא לא ראויה ואין לה מקום. גם אם יש ביקורת לגיטימית חשוב שהיא תהיה עניינית ומכבדת. כשר האוצר אני נותן גיבוי מלא לנגיד להמשיך לפעול ולבצע את עבודתו המקצועית בניהול המדיניות המוניטרית מתוך עצמאות מוחלטת לטובת כלכלת ישראל".
4 צפייה בגלריה
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות
"דברים בוטים". השר ארבל גינה את דברי השר אליהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם שר הפנים והבריאות משה ארבל תקף את אליהו על דבריו: "הדברים הבוטים והלא ראויים שהשמיע השר נגד נגיד בנק ישראל אינם במקומם". ארבל ציין כי "עצמאות נגיד בנק ישראל וחובתו להציג באופן בלתי תלוי את התחזיות הכלכליות היא אבן יסוד בחוסנה הכלכלי של מדינת ישראל אני קורא לשר אליהו לחזור בו מדבריו".
ביקורת על הדברים נשמעה גם מהאופוזיציה, כאשר ראש האופוזיציה יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקפו את השר אליהו על אמירתו חסרת הביסוס. "הטייסים הם 'בוגדים שבמדינות אחרות היו תולים אותם', היועמ"שית 'אשמה בפיגועים ובאלימות בחברה הערבית', ועכשיו נגיד בנק ישראל הוא 'פרא אדם שפוגע בכלכלת המדינה'. קואליציית 'הרצפה העקומה' של נתניהו מסיתה - והוא שותק", כתב גנץ.