משפחות נרצחי מסיבות הטבע "נובה" ו"פסיידאק" התכנסו אתמול (שני) לראשונה להקמת מטה שייקרא "פרחי המסיבות". המשפחות הסבירו כי הרקע להקמת המטה הוא התעלמות המדינה מהם ותפיסתם כ"שקופים".
ארז צרפתי, אביה של רון צרפתי ז"ל שנרצחה במסיבת הנובה אמר למשתתפים: "בשבעה באוקטובר נרצחו למעלה מ-350 פרחי מסיבות שהלכו לחגוג את החיים, מאז ועד היום שום גורם רשמי לא פנה אלינו. ברור לנו שהמדינה נמצאת במלחמה מתמשכת, ברור לנו שצריך לטפל בחטופים ולהחזיר את כולם עכשיו, אבל אנחנו לא מוכנים להיות שקופים בעיני קברניטי המדינה".
"כולנו צופים מדי ערב ומזדעזעים מהכותרות של המנהיגים, על איזה ניצחון מדובר? כולנו הפסדנו ואף אחד לא מסתכל לנו בעיניים ומתנצל על הכישלון המתועב הזה. לא נאפשר את המשך הטיוח של מה שקרה ליקרינו. למה? כי אלה החיים".
השקת מטה "פרחי המסיבות" של משפחות נרצחי נובה
(צילום: עידו ארז )

דרישות המשפחות מהמדינה:
1 הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את אירועי השבעה באוקטובר ואת אישור המסיבות בצל ההתראות.
2. סיוע למשפחות בהבנה מה קרה ליקיריהם בשעות האחרונות של חייהם, כיצד נרצחו ומתי.
3. ⁠זכויות הולמות לבני המשפחה בדגש על אחים ואחיות ובני ובנות זוג שכולים.
"אחרי ימים שלא ידענו מה עלה בגורל אחינו, קיבלנו את הבשורה המרה מכל. ואז, אחרי שהורידו לנו איבר חיוני מגופנו, מצופה מאיתנו לחזור לעבוד כרגיל"
נועם יהודאי, אחותו של רון יהודאי ז"ל, הרחיבה על כך: "אחרי ימים שלא ידענו מה עלה בגורל אחינו, קיבלנו את הבשורה המרה מכל. ואז, אחרי שהורידו לנו איבר חיוני מגופנו, מצופה מאיתנו לחזור לעבוד כרגיל. אין לנו איפה להתנחם ולהתחזק, כל כולנו בטיפול בהורים והכאב שלנו שקוף. יש אחות שמגדלת את שלושת ילדיה של אחותה שנרצחה. יש אח שמטפל באחיו עם צרכים מיוחדים וכל נטל הטיפול כעת עליו. איך ייתכן שאנחנו לא מקבלים שום הכרה? קצבה? תמיכה?".

2 צפייה בגלריה
ארז צרפתי אביה של רון צרפתי ז"ל בהשקת מטה "פרחי המסיבות" של משפחות נרצחי נובה
ארז צרפתי אביה של רון צרפתי ז"ל בהשקת מטה "פרחי המסיבות" של משפחות נרצחי נובה
ארז צרפתי אביה של רון צרפתי ז"ל : "כולנו צופים מדי ערב ומזדעזעים מהכותרות של המנהיגים"
(צילום: עידו ארז )
ערן ליטמן, אביה של אוריה שנרצחה במסיבת הנובה, סיפר על הקבוצה שקמה: "יש למעלה מ-350 נרצחים במסיבות, מדובר על אלפי בני משפחות. אנחנו לא מבחינים בין דם לדם - יש את ההרוגים בצבא שמחווה את המשפחות, יש את הנרצחים מהקיבוצים שמקבלים תמיכה מהקהילה, ואנחנו אבודים. יש אנשים שלא יכולים לקום מהמיטה לבקש את הטיפול שמגיע להם, או שלא יודעים שמגיע להם. כואבים לנו מספר דברים - ראשית חוסר הוודאות על מה שקרה ליקרינו. אנחנו יודעים שיש צילומים מסויימים, במשטרה ובעוד מקומות".
"החטופים הם בראש סדר העדיפויות. אם הרוצחים של הבת שלי ייתפסו, אני לא אעמוד בדרכן של המשפחות בהחלפת שבויים, ורבים אחרים חושבים כמוני"
"בנוסף כל מי שתומך בנו זה ארגונים ואנשים פרטיים, זה מדהים אבל זה לא מהמדינה. המדינה לא מתפקדת גם עכשיו. אני לא עוסק עכשיו באחריות או אשמים אלא מבקש שהגורמים הנכונים יתייחסו אלינו".
2 צפייה בגלריה
ערן ליטמן אביה של אוריה ליטמן בהשקת מטה "פרחי המסיבות" של משפחות נרצחי נובה
ערן ליטמן אביה של אוריה ליטמן בהשקת מטה "פרחי המסיבות" של משפחות נרצחי נובה
ערן ליטמן אביה של אוריה ז"ל: "אם הרוצחים של הבת שלי ייתפסו, אני לא אעמוד בדרכן של המשפחות בהחלפת שבויים"
(צילום: עידו ארז )
ליטמן הוסיף: "קשה לי לחייך ולשמוח, זה ממש ימים ראשונים שאני מצליח ללכת זקוף. יש כאן אלפי אנשים בצרה שצריכים תמיכה כדי שלא יהיה כאן דור עם פוסט טראומה שלא יתפקד אחר כך. אני רוצה גם להוסיף, החטופים הם בראש סדר העדיפויות. אם הרוצחים של הבת שלי ייתפסו, אני לא אעמוד בדרכן של המשפחות בהחלפת שבויים, ורבים אחרים חושבים כמוני".
במקביל להקמת המטה, מנכ״ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי נפגש אמש עם ארבע משפחות שייצגו קבוצה אחרת של משפחות הנרצחים במסיבות הטבע. מנכ״ל המשרד וצוותו הציגו למשפחות את מעטפת התמיכה המגיעה להן לצד הבנתם מה הם הצרכים המיוחדים של אותן משפחות. הערב (שלישי) צפוי מנכ״ל המשרד לעשות סיור במתחם ההנצחה למסיבת הנובה באקספו בתל אביב עם מנכ"לית הביטוח הלאומי, מנכ"ל משרד הרווחה והמשנה למנכ"ל רשות המיסים.