ראש המוסד דדי ברנע, שמנהל מול הקטארים את המגעים לעסקה לשחרור החטופים שנמצאים בשבי חמאס בעזה כבר 44 ימים, ביקש להקדים את הדיון שנערך הערב (ראשון) בסוגיה בקבינט המלחמה המצומצם. לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו טענה שהקדמת הדיון בקריה בתל אביב בחצי שעה נובעת משינויי לו"ז שגרתיים ושאין משהו מיוחד בהחלטה. גורם ביטחוני ציין על רקע קיום הדיון כי עסקת החטופים לא תיסגר היום. עם זאת, בישראל אישרו כי חמאס חידש עם הקטארים את המגעים לעסקה.
בתמונות שפרסמה לשכת שר הביטחון גלנט טרם הדיון בקבינט המלחמה, נראו לצידו ראש המוסד ברנע, ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה, מפקד המערך המודיעיני לאיתור החטופים והנעדרים אלוף במיל' ניצן אלון, ומתאם השבויים והנעדרים לשעבר אלוף-משנה במיל' ליאור לוטן.
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהתכנסות קבינט ניהול המלחמה
שר הביטחון יואב גלנט בהתכנסות קבינט ניהול המלחמה
שר הביטחון גלנט, ראש המוסד ברנע, ראש אמ"ן חליוה, אלוף במיל' אלון ואל"מ במיל' לוטן
(צילום: שחר יורמן)
הכותרת
פני הרשע: האנשים שמאחורי המתקפה הרצחנית של חמאס / אבי יששכרוף
32:58
העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח לפנות בוקר כי ישראל וחמאס קרובים לעסקה בתיווך אמריקני וקטארי שתכלול שחרור של לפחות 50 חטופים מרצועת עזה, וגם הפסקת אש זמנית בת חמישה ימים לפחות – כשבכל 24 שעות תשוחרר קבוצה קטנה יותר מבין כלל המשוחררים.
בעיתון דיווחו תחילה, על סמך גורמים אנונימיים המעורים בפרטים, כי הצדדים הגיעו להסכם "טנטטיבי", כלומר לא-סופי, אולם בבית הלבן מיהרו להודיע כי לא הושגה עדיין עסקה וכי המשא ומתן נמשך - ובהמשך שונה מעט נוסח הידיעה, שכעת מדווחת כאמור על התקרבות לעסקה בין חמאס לישראל. בערוץ אל-מיאדין, שמזוהה עם חיזבאללה, צוין מפי מקורות כי הסרת המצור מעזה ונושא השיקום מחדש של הרצועה ייכללו בתנאי חמאס לשחרור חיילים חטופים.
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן ג'אסם אאל ת'אני אמר הבוקר: "נמשכים המאמצים להשלים עסקת חילופי שבויים, ואנחנו קרובים להגעה להסכם. הביטחון שלנו בהגעה לעסקה גובר. המשא ומתן קשור לעניינים לוגיסטיים - ולא למהות ההסכם - והאתגרים שנותרו הם קטנים מאוד. ההתמקדות שלנו היא בשחרור אזרחים משני הצדדים בצורה בטוחה".
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
ראש ממשלת קטאר אאל ת'אני
5 צפייה בגלריה
עצרת של משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב
עצרת של משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב
עצרת ב"כיכר החטופים"
(צילום: REUTERS /Ammar Awad)
הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב אישרר בישיבה לילית שארכה שש שעות וחצי את ההחלטה של קבינט המלחמה המצומצם להיענות לבקשת ארה"ב ולהכניס דלק בכמות מוגבלת לרצועת עזה. השרים בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר ומירי רגב התנגדו, השר גדעון סער נמנע. במהלך הישיבה שהסתיימה לפנות בוקר, ניסה הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי לשכנע את השרים בנחיצות של הכנסת דלק מסיבות הומניטריות.
"צריך להתחשב בדין הבינלאומי אם באזור שם תתפשט מגפה", אמר הרמטכ"ל. השר לביטחון לאומי בן גביר הגיב: "הרמטכ"ל, הדין הבינלאומי לא מחייב אותך במצב כזה". אחד הנוכחים בדיון אמר: "ייקחו אותך להאג".
בעקבות כך אמר השר בן גביר: "אשמח להגיע להאג. יצאתי זכאי 46 פעם בתיקים שהפרקליטות הגישה נגדי כאן, אז אשמח להגיע להאג ואני אצא גם שם זכאי. אתם לא שמים לב לכרסום. בהתחלה נתתם להם מים, אחרי זה מזון, עכשיו דלק והשלב הבא זה כדורגל וספורט. אסור לתת להם את התנאים הללו". למשמע דבריו של השר בן גביר, כל השרים התגלגלו מצחוק.
בדיון אירע עימות חריף בין השר בן גביר לחבר קבינט המלחמה המצומצם השר גדי איזנקוט שביקש לקבל עדכון מנציגי צהל מי אחראי מבחינת הדין הבינלאומי על עזה. בן גביר נכנס לדבריו של איזנקוט, שהטיח בו בתגובה: "שתוק, לא דיברתי אליך".
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
השר ישראל כץ
(צילום: קובי קואנקס)
השרה רגב אמרה: "אמריקה חשובה, אבל כאן בבית הציבור לא מבין מה עושים, מה המטרות, מה המניעים". שר האנרגיה ישראל כץ דרש במהלך הישיבה שכל החלטה עתידית בנוגע להכנסת דלק לעזה תובא לאישור הקבינט המורחב, ותהיה חייבת לכלול בתוכה את נושא שחרור החטופים. השר כץ הודיע שאם לא תהיה התניה בין הכנסה נוספת של דלק לשחרור החטופים הוא יצביע נגד. דרישתו התקבלה והוא הצביע בעד.
גורמי הביטחון הזהירו בדיון כי קיים חשש שאם לא יתחדש טיהור השפכים בעזה - תהיה התפרצות של דיזנטריה שעלולה לגרום להתפשטות וגם לפגוע בחיילי צה"ל ותושבי ישראל. זאת, לדבריהם, הייתה ההצדקה להכנסת הדלקים - 120 אלף ליטר כל 48 שעות באופן אוטומטי. השרים התעקשו לדעת האם יש חשש שדלק יגיע לחמאס, ונאמר להם כי יש למערכת הביטחון דרך לפקח לאן הדלק מגיע וכי הכמויות מדידות.
כמה שרים מתחו ביקורת על כך שלמדו מהתקשורת על החלטת קבינט המלחמה המצומצם להכניס דלק לעזה. "למה אנחנו לא מקבלים אינפורמציה? למה אנחנו צריכים ללמוד הכול מהתקשורת? לא יכול להיות שכחברי קבינט לא יהיו לנו סיורים ולא נקבל שום אינפורמציה מעבר למה שיש בתקשורת", אמרו שרים. "אם זה ככה, קחו את הסמכויות שלנו לקבינט המלחמה ותפסיקו לבזות את האנשים ולשחק בנדמה לי".

"לא אכפת לי מהגרדת שלהם"

מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן אמר בדיון: "אם לא נכניס דלק לטיהור שפכים יהיו בעזה כינים וגרדת. זה עלול לגרום להתפרצות מגפות". השר בן גביר הגיב: "אני צובט את עצמי, יש לנו תינוקות בעזה שאפילו הצלב האדום לא ביקר אותם, ואתם מדברים איתי על גרדת וכינים. אנחנו הקורבן ולא ההפך, כל עוד התינוקות, הילדים והנשים אצלנו לא מקבלים טיפול. לא אכפת לי מהגרדת שלהם. זה פשוט טרלול".
השר סער אמר: "אין לנו קווים אדומים, כל קו אדום הופך לוורוד". השרה רגב: "כל ורוד הופך ללבן, וסינוואר רואה שאנחנו ממצמצים". השר בצלאל סמוטריץ' אמר: "אני מהרגע הראשון אמרתי שצריך לתת הומניטרי, אבל לא ליטר אחד של דלק. צריך לעמוד במה שאנחנו אומרים".
השר ישראל כץ: "אסור לתת להם דלק סתם. חייבים לכרוך את ההחלטה, הומניטרי תמורת הומניטרי, אין מצב שבהחלטה אתם לא כותבים שזה יהיה אחד מול השני". ראש הממשלה נתניהו הגן על ההחלטה להכניס את הדלק והסביר ש"אלמלא הכנסת הדלק לא תהיה לנו תמיכה אמריקנית".
בדיון התפתח גם ויכוח לגבי מטרות המלחמה. השר איזנקוט אמר שהשבת החטופים היא המטרה העליונה. השר סמוטריץ' התרעם: "זה לא מה שהחלטנו. זאת לא מטרת העל - אלא להכריע את חמאס. למה אתה אומר את זה כל הזמן?". נתניהו התערב בוויכוח ואמר שמדובר במטרות מקבילות. הוויכוח נמשך גם בשאלת היום שאחרי המלחמה. נתניהו הבהיר שחמאס לא ישלוט ברצועה וגנץ הוסיף שגם ישראל לא תהיה ברצועה. סמוטריץ' העיר: "מעולם לא התקבלה החלטה שאנחנו לא נהיה בעזה ביום שאחרי - שזה יהיה ברור לכולם".
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי
נתניהו טוען: הצנזורה מאשרת פרסומים שפוגעים בביטחון המדינה
(צילום: דנה קופל)
ראש הממשלה נתניהו הודיע בדיון כי הוא מתכוון להעביר חוק שיגביל את שיקול הדעת של הצנזורה לאשר הדלפות מהקבינט בזמן המלחמה. נתניהו טען שהצנזורה מאשרת היום פרסומים שפוגעים בביטחון המדינה. לשכת ראש הממשלה התעמתה באחרונה עם הצנזורה לאחר שלא מנעה פרסומים שלפיהם משפחת נתניהו עברה להתגורר בווילה של המיליארדר סיימין פאליק בירושלים.
נתניהו גם הבהיר שהוא מקדם חוק שיאפשר להעביר את השרים בדיקת פוליגרף כדי למנוע הדלפות. השרה רגב אמרה שהיא בעד פוליגרף, אבל בתנאי שכולם, כולל כולם, יעברו אותו (ברמיזה ברורה לאנשי לשכת ראש הממשלה). השר דודי אמסלם אמר שההדלפות לא יוצאות מהקבינט המורחב אלא דווקא מקבינט המלחמה המצומצם.
כשהשרה רגב זעמה על כך שלא מעדכנים את השרים בהתפתחויות ושהם לומדים הכול מהתקשורת, הטונים עלו וראש הממשלה נתניהו קם וניסה להרגיע את כולם, אבל אמר שעשה זאת גם מפני שהוא חש כאבים בגבו.