בעוד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובכירי הבית הלבן ממשיכים להביע תמיכה חסרת תקדים בישראל במלחמה, במסדרונות הקפיטול מתחילים להישמע בימים האחרונים גם קולות אחרים. התפטרותו שלשום (שישי) של פקיד במחלקת המדינה האמריקנית בגלל "התמיכה העיוורת בצד אחד" וחבילת הסיוע המוגדלת לישראל לא מגיעות יש מאין.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כתב לעובדיו מכתב בו הוא מכיר במחיר הנפשי שהמלחמה גובה מהם. הוא מביע בו תמיכה וגינוי של גילויי השנאה נגד ערבים אמריקנים, מוסלמים ויהודים, אבל גם עומד על כך שגישת הממשל למשבר מאוזנת.
3 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
ביקורת על ביידן, עוד לפני הכניסה הקרקעית לעזה
(צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
"אני יודע שעבור רבים מכם, הזמן הזה לא רק מאתגר מבחינה מקצועית, אלא באופן אישי", כתב. "חלק מהקולגות שלנו באזור הושפעו ישירות מהאלימות, כולל מאובדן יקיריהם וחברים. אפילו אצלנו בארה"ב, היו גילויי פחד וקנאות. למרות שאנחנו תומכים באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה, הצורה שבה היא עושה זאת חשובה. זה אומר לפעול בדרך שמכבדת את שלטון החוק ואת הסטנדרטים הומניטריים הבינלאומיים, ולנקוט בכל אמצעי זהירות אפשריים כדי להגן על חיי אזרחים", כתב.
בחירת המילים הזאת מייצגת את שינוי הגישה של בכירי הבית הלבן, להבדיל מהימים הראשונים ללחימה. הממשל דואג להקדיש בימים אלה חלק ניכר מההצרות שלו בנושא לדרישה להימנע מפגיעה באזרחים, הכרה גלויה יותר בסבלם של הפלסטינים, וההבטחה לשלוח מיליוני דולרים כסיוע לעזה. השינוי הזה לא מגיע כאמור סתם ככה. הגישה הראשונית של ממשל ביידן הרגיזה רבים בקפיטול, כמו גם עובדים ישירים תחת בלינקן - יהודים ומוסלמים כאחד, שהרגישו שהלוחמנות של הממשל תוביל לתוצאות מדיניות "נוראיות" ו"לעוד אלימות ארוכת טווח במזרח התיכון".
רבים שקלו לפרוש, אבל בלינקן, מודע לרחשים, פנה אליהם ישירות במכתבו: "בואו נדאג להרחיב את המרחב לוויכוח ולהתנגדות שמשפרת את המדיניות שלנו ואת המוסד שלנו". ובאמת, כמה בכירים במשרד עומלים כעת על הגשת מסמך ביקורת רשמי שיוגש אליו. במקביל, ברחבי הקפיטול מסתובב מכתב עליו חתומים כבר יותר מ-400 פקידי ממשל יהודים ומוסלמים, שמבקרים את ביידן על הזנחת הפלסטינים.
3 צפייה בגלריה
בלינקן בתום הפגישה עם נתניהו. "ביידן יגיע לישראל"
בלינקן בתום הפגישה עם נתניהו. "ביידן יגיע לישראל"
מודע לרחשים בוושינגטון. בלינקן
(רויטרס)
"מיליוני נפשות תלויות על כף המאזניים", הם כותבים, "המשפחות שלנו, ההיסטוריה, האמונה והמסורת שלנו נטועות עמוק בירושלים, ישראל ופלסטין. כילדים של ניצולי עבדות, שואה, קולוניאליזם, מלחמה ודיכוי, אנחנו מרגישים אילוץ להרים את קולנו ברגע זה: גם על אזרחים פלסטינים ראוי להתאבל ולהגן באותה הקפדה שמגיעה לישראלים יהודים מהקונגרס האמריקני".
"כמוסלמים ויהודים, נמאס לנו לחיות מחדש את פחד הדורות של רצח עם וטיהור אתני. נמאס לנו ממנהיגים שדוחפים אותנו להאשים זה את זה, מנצלים את הכאב שלנו ואת ההיסטוריה שלנו כדי להגדיר אג'נדות פוליטיות ולהצדיק אלימות. רק ברגע שהדימום המיידי הזה יסתיים, נוכל להפנות את מאמצינו לשים קץ לסטטוס קוו של כיבוש ואלימות ולמצוא מסלולים לשלום בר קיימא עבור ישראלים ופלסטינים כאחד". את המכתב הם חותמים בעילום שם "מתוך דאגה לביטחונו האישי, הסיכון לאלימות וההשפעה על האמינות המקצועית שלנו בגבעת הקפיטול".
הדברים האלה מהדהדים גם לסנאט, כאשר כשליש מהם (30 סנאטורים) כתבו לבלינקן, שהם אמנם מביעים תמיכה בצעדי הממשל למיגור החמאס עד כה, אבל גם מאיצים בו לפעול להפסקת אש כי "פתרון לא יושג באמצעים צבאיים". "השמירה על ביטחון ישראל לא נוגדת סיוע הומניטרי בסיסי לתושבי עזה", הם כותבים.
3 צפייה בגלריה
בית הנבחרים הסנאט סנאט בניין הקפיטול קפיטול ארה"ב דיון על הדחת טראמפ הדחה
בית הנבחרים הסנאט סנאט בניין הקפיטול קפיטול ארה"ב דיון על הדחת טראמפ הדחה
התמיכה הופכת מסויגת. בניין הקפיטול
(צילום: AP)
"ארה"ב צריכה להמשיך את תמיכתה האיתנה בישראל, תוך שאנחנו גם עושים את חלקנו כדי לסייע לאו"ם לסייע לאזרחים חפים מפשע כשהם בורחים מהאלימות". בשבוע שעבר מכתב דומה שנשלח לביידן ובלינקן על ידי 55 חברי בית נבחרים פרוגרסיביים קרא להפסיק את המצור על עזה מייד.
בינתיים, על פני השטח לפחות, ארצות הברית ממשיכה בקו התקיף שלה נגד גורמים עוינים לישראל. הסנאט העביר אתמול פה אחד הצהרה המביעה תמיכה בישראל ומגנה את החמאס. 97 סנאטורים הצביעו בעד. שלושת הנותרים לא נכחו בדיון בוושינגטון.
גם בוועדת החוץ של בית הנבחרים אישרו ברוב מוחץ שורה של הצעות חוק פרו ישראליות: מסנקציות על תומכים בינלאומיים של חמאס וארגוני טרור פלסטיניים, להתנגדות לאיראן גרעינית "בכל האמצעים הנדרשים" ותמיכה ב"חופש הפעולה" של ישראל לעצור את ההתחמשות הגרעינית של טהרן, בניית אסטרטגיה למניעת שימוש בטכנולוגיה מערבית ברחפנים איראניים, הטלת סנקציות על סין ומדינות אחרות המעורבות בסחר הנפט האיראני, הצעת חוק המחייבת דוחות שנתיים על תכנים אנטישמיים ואנטי-ישראליים בתכניות הלימודים בבתי ספר פלסטינים הנתמכים על ידי ארה"ב, וקריאה לאיחוד האירופי להגדיר באופן מלא את חיזבאללה כארגון טרור.
יו"ר ועדת החוץ, הרפובליקני מייקל מקאול, הגדיל לעשות וכתב אתמול מכתב לנשיא ביידן ושר החוץ בלינקן בו הוא דורש שארה"ב תקבע באופן רשמי כי המתקפה של חמאס על ישראל מהווה רצח עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה נגד ישראל והעם היהודי.
בוועדת המסחר, המדע והתחבורה של הסנאט שלחו מכתב לחברות הטכנולוגיה הגדולות בדרישה מפתיעה שישמרו את החומרים שהועלו אצלן על "זוועות החמאס". במכתב, שנשלח למנהלי מטא, גוגל, X וטיקטוק, דורשים חברי הוועדה, בראשם הסנאטור הרפובליקני מטקסס, טד קרוז, לא למחוק שום תיעוד מהמתקפה - גם המזוויע ביותר. "אמנם יש לנקוט בצעדים לבלימת ניסיונות של חמאס לנשק את המדיה החברתית למטרותיו, אך אין עוררין על כך שפלטפורמות המדיה החברתיות כבר מילאו תפקיד קריטי בחשיפת הקהילה הבינלאומית לזוועות רצח העם שבוצעו נגד ישראל", כותבים הסנאטורים.
"בדרך כלל מדיניות המגבילה את ההפצה של תוכן מטריד עשויה להיות הגיונית, אבל במקרה זה יש לשמר סרטונים ותמונות שהועלו על ידי חיילים, רשויות אכיפת החוק, אזרחים, עיתונאים ובעלי גישה בזמן אמת לפעולות טרור כדי לסייע בהעמדה לדין של פשעי מלחמה, איסוף מודיעין, דיווח בתקשורת והתיעוד ההיסטורי. התפקיד של המדיה החברתית בתיעוד פשעי מלחמה הוא חדש יחסית אך בעל תוצאה משמעותית. לחברות יש אחריות לא למחוק לצמיתות אף אחד מהתוכן הזה, אלא לשמור אותו בצורה כזו שהרשומה הציבורית והתיעוד ההיסטורי יוכלו לתעד במדויק את הזוועות הנוראיות שמתבצעות".
על כל חוק, הצהרה, החלטה ונאום פרו ישראלי מגיעה גם תגובת נגד, והיא הולכת ומהדהדת חזק יותר מדי יום במסדרונות הממשל. ביידן הולך על חבל דק, וכל זה כשהכניסה הקרקעית לעזה עוד לא החלה.