במשך שנים רבות ביצעו המתנחלים שינויים משמעותיים ביהודה ושומרון, שרובם התרחשו בחשיכה, הרחק מהביקורת הבינלאומית ומהממשלות השונות - אך כעת נראה כי השינויים הם כה עמוקים עד כדי כך שאי אפשר להסתירם יותר, והדברים נעשים מעל פני השטח.
3 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ' במאחז גבעת הראל
השר בצלאל סמוטריץ' במאחז גבעת הראל
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: נדב אבס)
שנה וחצי מאז הקמת הממשלה, אתמול (ראשון) נערך כנס מיוחד בחוות שחרית שבשומרון ובו נכחו עשרות ראשי יישובים ומאחזים, ששמעו על מהלכי ההסדרה האחרונים שביצעו השרים בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק (הציונות הדתית) במשרדיהם. השניים מעניקים תקציבים ואישורים לתשתיות לכ-63 מאחזים בלתי חוקיים שמתחילים בהליכי הסדרה, מאחזים שלא הונחו על השטח בצורה סתמית - ומטרתם היא סיכול בפועל של הקמת מדינה פלסטינית.
בנוסף לנקודות ההתיישבות הצעירה שבתהליך הסדרה, הוחלט כי לא מפנים חוות קיימות על אדמות מדינה ששומרות על קרקעות המדינה. שר האוצר סמוטריץ', שמשמש גם כשר במשרד הביטחון, גם מינה לראשונה אי פעם סגן ראש מנהל אזרחי מטעמו, מתיישב בשם הלל רוט. לאחר מאבק ארוך שניהל סמוטריץ' מול שר הביטחון יואב גלנט וצה"ל, רוט קיבל סמכויות מלאות על תכנון, מקרקעין, אכיפה, רמ״י, תחבורה והגנת סביבה - יכולות משמעותית ששולטות למעשה על ההסדרה ביהודה ושומרון. רוט אינו כפוף לראש המנהל הנוכחי, תא"ל הישאם איברהים, אלא למנהלת ההסדרה שאותה הקים סמוטריץ' - וזהו מהלך דרמטי.
בנוסף, כפי שדווח בעבר ב-ynet, כל הסמכויות המשפטיות הועברו ליועץ המשפטי מטעמו של סמוטריץ' במשרד הביטחון, והשר גם הקצה 85 מיליון שקלים לשיפור מרכיבי הביטחון ועוד כשבעה מיליארד שקלים לשיפור ובניית כבישים ביהודה ושומרון - מהלך שצפוי להשפיע משמעותית על גידול האוכלוסייה מעבר לקו הירוק. המהלך של שינוי הסדרי האכיפה והעברת הסמכויות למעשה משאיר את המנהל האזרחי עם סמכויות מעטות, וכעת כמעט כל הנתיב להקמת יחידות דיור חדשות ביו"ש פונה מחסמים ועיכובים, ונשאר כמעט ברובו בידיים של סמוטריץ' - דבר המהווה שינוי מציאות בשטח.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן בטקס השבעה לקבינט ברמאללה
אבו מאזן בטקס השבעה לקבינט ברמאללה
אבו מאזן. סמוטריץ' מנסה לדחוק את הרשות הפלסטינית לקצה
(צילום: REUTERS/Mohammed Torokman)
סמוטריץ' מנצל את העובדה שראש המנהל האזרחי התחלף. תא"ל פארס עטילה, מי שהיה ראש המנהל עד לפני כמה חודשים, היה מהדמויות האחרונות שעוד פיקחו על התהליכים שמבצע השר בעין צבאית, ביטחונית, חוקית ובינלאומית. העובדה כי מנהלת ההסדרה שאותה הקים שר האוצר הוקמה במהלך כהונתו של תא"ל עטילה יצרה לא מעט חיכוכים בין שני הגופים, ועטילה אף גיבש בעבר מסמך שבו התריע מפני השינויים במנהל ועל האפקט שהדברים עלולים לייצר מול גורמים בינלאומיים.
יחד עם זאת, במקרים רבים הבין תא"ל עטילה את הרוח הנושבת וניסה לפתור את הדברים בשיח מול גורמים בהתיישבות, שהעריכו אותו על כך. כעת מונה כאמור לתפקיד תא"ל הישאם איברהים, מי שנחשב ללוחם מיוחד ומוערך מאוד בצה"ל, שנכנס היישר לתוך קלחת השינויים שאותם מבצע סמוטריץ'. על פי גורמים המעורים בפרטים, ההתייחסות למנהלת כרגע היא כאל דרג מדיני לכל דבר ועניין, ורק הזמן יגיד כמה סמכויות עוד יישארו במנהל.
השינויים שמבצע סמוטריץ' עומדים בניגוד גמור לעמדת שב"כ ופיקוד המרכז בצה"ל, שמסבירים כי לכל אירוע ביהודה ושומרון יש השלכות ביטחוניות שעלולות לפגוע ביציבות הביטחונית, ושרוח גבית מהדרג המדיני להקים חוות ומאחזים בלתי חוקיים על קרקעות פרטיות עלולה לגרור את האזור להסלמה ביטחונית.
סמוטריץ', מצידו, מנסה להסביר כי יש להפריד את האספקט האזרחי מזה הביטחוני, וטוען כי עד כה כל אירוע אזרחי ביו"ש נגזר מהיבט ביטחוני - ושיש לשנות את המשוואה. בסופו של דבר, יש לציין, סמוטריץ' לא אחראי על הביטחון ביו"ש, כי אם אלוף פיקוד המרכז, כך שבמקרה של פיגועים הכתובת תהיה האלוף, ובצדק.
מעבר לכך , סמוטריץ' משחק עם הרעיון של קריסת הרשות הפלסטינית, ולמעשה מבצע פעולות טקטיות שגורמות לסדקים בה. לשיטתו של שר האוצר הרשות לא תקרוס, ויותר מכך - יש להביאה למצב קיצון שבה ראשיה יבינו שהם צריכים את ישראל שתציל אותם, ולא ההיפך. בתוך כך, במערכת הביטחון מתריעים כבר שבועות ארוכים על כך שהרשות במצב קשה ובסכנת קריסה, דבר שעלול להגדיל את כוחו של חמאס בלב יהודה ושומרון. "קריסת הרשות היא קטסטרופה ביטחונית", אמר גורם ביטחוני בכיר.
סמוטריץ' כאמור מבצע פעולות שדוחקות את הרשות הפלסטינית לקצה, ובין השאר לא צפויים להיכנס פועלים פלסטינים לעבודה בישראל עד להודעה חדשה. על שולחן הדיונים הועלתה אף הצעה לעודד פועלים פלסטינים לצאת ולעבוד באיחוד האמירויות. ראשי מערכת הביטחון מזהירים מכך בכל הזדמנות, ומתריעים כי ללא אופק כלכלי מעגל הטרור יגדל. לדבריהם, הכסף שאיראן וחמאס מכניסים לגדה המערבית יקרוץ ליותר אנשים, ההסתה תגבר, המתונים יוסתו - והטרור יתנפץ על מדינת ישראל בדמות פיגועים שעלולים אף להידרדר לאינתיפאדה.
3 צפייה בגלריה
רון דרמר בביקור בארה"ב
רון דרמר בביקור בארה"ב
השר רון דרמר. סמוטריץ' בנה "משולש עבודה" איתו ועם נתניהו
( ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
המחלוקת בין סמוטריץ' וצה״ל מגיעה לא פעם עד לראש הממשלה בנימין נתניהו, שנדרש לספק תשובות לסוגיות הללו. שר האוצר מנסה בכל דרך לדחוק את הרשות הפלסטינית לקצה, רגע לפני קריסה, ולהעמיד אותה בפני דילמה. לשיטתו, צריך להבהיר לרשות שעדיף לה לא לקרוס יותר מאשר לישראל. סמוטריץ נתלה, ובצדק, במעשיה של הרשות שמספקים לו דלק לסנקציות שהוא מטיל עליה. יו"ר הרשות אבו מאזן עדיין משלם משכורות למחבלים, אם כי בשבועות האחרונים פחות, והוא עומד מאחורי התביעות נגד ישראל בבתי הדין הבינלאומיים בהאג (הפלילי והבינלאומי).
מבחינה פוליטית כוחו של סמוטריץ', בטח כעת עם פרישתו של יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ מהממשלה, עולה. גורמים המעורים בפרטים מספרים כי סמוטריץ' אף בנה "משולש עבודה" פורה יחד עם השר רון דרמר ונתניהו, שסומך על דרמר באופן מלא, לעבודה מול ארה"ב. סמוטריץ' מקדם דברים ביו"ש, ודרמר באישור ראש הממשלה מנסה להסביר את המהלכים לאמריקנים.