האיחוד האירופי ומוזיאון השואה בוושינגטון הצטרפו הערב (ראשון) לארצות הברית, ויצאו להגנת יד ושם והעומד בראשו דני דיין, לנוכח כוונת הממשלה להדיחו. קתרינה פון שנורביין, מתאמת האיחוד האירופי למאבק באנטישמיות, צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי "יד ושם הוא שותף מרכזי של האיחוד האירופי בכל הנוגע לחקר השואה. מומחיות ועצמאות העומדים בראש המוסד חיוניות בתקופות של עיוות זיכרון השואה וניסיונות לפוליטיזציה של זיכרון השואה".
2 צפייה בגלריה
דני דיין
דני דיין
האיחוד האירופי הצטרפו לארה"ב וחוקרי שואה - ויצאו להגנת יו"ר יד ושם דני דיין
(צילום: קובי קואנקס)
ממוזיאון השואה בוושינגטון נמסר כי "כשהכחשת השואה עולה וכשהידע נמצא בדעיכה, המטרה שלנו להבטחת זכרם של שישה מיליון יהודים מעולם לא הייתה חשובה יותר". הם הוסיפו: "עבודה זו זקוקה לשותפים גלובליים רבים ומכובדים כמו יד ושם והמנהיגות החיונית של דני דיין".
הקריאות מטעם האיחוד האירופי ומוזיאון השואה בוושינגטון, מצטרפות גם לדבריהם של 123 מגדולי חוקרי השואה שפנו הבוקר במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב קיש וממשלת ישראל כולה, להימנע מהדחתו של יו"ר יד ושם דני דיין. "כל ניסיון להשיג שליטה פוליטית ביד ושם הוא איום ברור על זכר ששת המיליונים, ואתגר ללגיטימציה של המוסד שנהנה מיוקרה אדירה בכל העולם", כתבו החוקרים.
הם הוסיפו כי "היום, כשזיכרון השואה מוצא עצמו תחת לחץ גובר, כשמוסדות וממשלות הופכים מעורבים בסילוף והכחשת שואה, עצמאות יד ושם חיונית מאי פעם". החוקרים קראו לשר החינוך ולממשלה "להבטיח שדני דיין ויד ושם יוכלו להמשיך במשימתם באופן חופשי".
גם בארצות הברית התייחסו כאמור לנושא, ומחלקת המדינה האמריקנית יצאה אמש להגנת יד ושם והעומד בראשו דני דיין. אלן ג'רמיין, השליחה האמריקנית לענייני השואה, צייצה בחשבון הטוויטר שלה: "ארה"ב מעריכה את העבודה המכרעת של יד ושם והמנהלים שלו בזמן שאנו עובדים יחד על חינוך, זיכרון ומחקר לשואה. שמירה על עצמאות מוסדות כאלה ברחבי העולם היא המפתח נגד הניסיונות להכחשת שואה".
2 צפייה בגלריה
קרן פלס שרה נתניהו
קרן פלס שרה נתניהו
שרה נתניהו הכחישה: "קרן פלס? לא ידעתי אם היא משתתפת במחאות, המחאתי לה"
(צילום: מוטי קמחי, איתמר אייכנר)
דבורה ליפשטאט, שליחת הממשל האמריקני למאבק באנטישמיות, הוסיפה כי "המחקר והסינגור שלי על השואה מתחילים בשנות השמונים, כבר מזמן אני מעריכה את עבודתם של מוסדות כמו יד ושם. המחקר הקפדני והלא יסולא בפז של יד ושם על השואה נובע לא מעט מהמקצועיות והעצמאות שלהם".
גורמים במערכת הפוליטית, נזכיר, טענו כי הסיבה לרצון להדחתו של דיין "מגיעה מבלפור", וקשורה בהחלטתו של דיין לעבור למפלגת תקווה חדשה של גדעון סער. בנוסף דווח כי גם לזמרת קרן פלס - ששרה בהפגנות נגד המהפכה המשפטית בקפלן והוזמנה לשיר בטקס יום הזיכרון לשואה ביד ושם - יש קשר להדחה.
לפי הפרסום, בלשכת ראש הממשלה כעסו על הזמנתה של פלס אחרי שהופיעה בין השאר בתלבושת המזוהה עם מחאת השפחות, וכבר אז החליטו להזיז את דיין מתפקידו. בלשכת ראש הממשלה הכחישו את הדיווח, ורעייתו של ראש הממשלה, שרה נתניהו, אמרה כי "אין בסיס לכל המשפטים שנזפתי במישהו או משהו. להפך, בסוף הטקס, כשעברנו ללחוץ ידיים, לחצתי לה יד והחמאתי לה. הופיעה זמרת טובה. לא ידעתי אם היא משתתפת במחאות, אין לי מושג. החמאתי שהיא שרה מרגש וריגשה את כולנו - גם אותי".
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדיווחים, ואמר כי "הנושא נמצא בטיפול שר החינוך, הוא בודק את העניין. אין פוליטיזציה, אבל יש פייק ניוז". לדבריו, "ההסתערות הזאת על פוליטיזציה היא סלקטיבית. לא שמעתי אף אחד שאמר 'פוליטיזציה' בממשלה הקודמת, כשהחליפו כל מי שהיה מזוהה עם הימין או הליכוד באיזו צורה".
שר החינוך יואב קיש הכחיש שלשום כוונה להדיח את דיין ולהחליפו בחברת הכנסת לשעבר מהליכוד קרן ברק. בשיחה עם ynet הוא הודה כי אכן מתבצעת בדיקה נגד דיין בשל "טענות להתנהלות בניגוד לנהלים ולדין ביד ושם", אך לדבריו "הנושא נבחן עניינית - וככל שלא יהיו ממצאים אין שום כוונה לפטר את דיין".