תנועתו של איש הדת השיעי מוקתדא א-סדר זכתה במספר המושבים הגדול ביותר בבחירות שנערכו שלשום (יום א') לפרלמנט העיראקי, והמפלגות הפרו-איראניות איבדו מכוחן. כך דווח בסוכנות הידיעות של עיראק לאחר ספירה כמעט סופית של הקלפיות.
3 צפייה בגלריה
מנהיג שיעי ב עיראק מוקתדא אל סאדר א סדר
מנהיג שיעי ב עיראק מוקתדא אל סאדר א סדר
המנצח הגדול. א-סדר
(צילום: רויטרס)
א-סדר ומפלגתו "הזרם א-סדרי" זכו ב-73 מתוך 329 מושבים בפרלמנט, יותר מאשר במערכת הבחירות הקודמת, אז זכו ב-54 מושבים. הסיעה השנייה בגודלה בפרלמנט היא "תקדום", המייצגת פלג מהעדה הסונית במדינה, אשר זכתה ב-38 מושבים. למקום השלישי הגיעה מפלגתו של נורי אל-מאלכי, פוליטיקאי שיעי וראש הממשלה לשעבר של עיראק, שגרף 37 מושבים.
שיעור ההצבעה בבחירות היה נמוך ועמד על 41% בלבד, דומה לזה של הבחירות הקודמות לפרלמנט שנערכו ב-2018. הבחירות היו אמורות להתקיים בשנה הבאה, אך הוקדמו בחצי שנה בעקבות המחאה שהחלה ב-2019 שבמהלכה נהרגו מאות בני אדם.
3 צפייה בגלריה
תומכי מוקתדא אל סאדר א סדר חוגגים ב בגדד אחרי פרסום תוצאות בחירות עיראק
תומכי מוקתדא אל סאדר א סדר חוגגים ב בגדד אחרי פרסום תוצאות בחירות עיראק
"מהיום אין חלוקה של כספי העם". תומכי א-סדר חוגגים בבגדד אחרי פרסום התוצאות
(צילום: AP)
אחת מהפתעות הבחירות, לפי התוצאות המסתמנות, היא התבוסה האדירה של קואליציית אל-פתח, הזרוע הפוליטית של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות הפועלות בעיראק. לפי ערוץ "סקיי ניוז" בשפה הערבית, הקואליציה הפרו-איראנית קיבלה 14 מושבים בלבד בפרלמנט לעומת 48 המושבים שהיו לה בפרלמנט היוצא.
מוקדם עדיין לפרש את המשמעויות של התבוסה, אולם ניתן לשייך אותה ככל הנראה למחאות בעיראק בחודשים האחרונים, אשר החלו כבר לפני כשנתיים, ובמהלכן פעלו אותם ארגונים חברי הקואליציה באלימות כלפי המפגינים. יו"ר קואליציית אל-פתח, האדי אל-עאמרי, הגיב לתוצאות הבחירות וטען שזויפו. "לא נקבל את התוצאות המזויפות האלה, יהיה אשר יהיה המחיר. נגן על הקולות של מועמדינו ובוחרינו בכל הכוח", אמר אל-עאמרי.
3 צפייה בגלריה
בוחרות מצביעות ב קלפי ב בגדד בחירות לפרלמנט ב עיראק
בוחרות מצביעות ב קלפי ב בגדד בחירות לפרלמנט ב עיראק
שיעור ההצבעה עמד על 41% בלבד. בוחרות בקלפי בבגדד
(צילום: AFP)
הפתעה נוספת נרשמה לאחר שינוי שיטת הבחירות הישנה המבוססת על רשימות מפלגות, שהוחלפה באחת שנועדה לסייע למועמדים עצמאיים. בזכות שינוי השיטה פעילים אזרחיים וכאלה הנחשבים עצמאיים הצליחו להיבחר בכמה מחוזות בחירה בעיראק, זאת בעוד ששמות מוכרים יותר בזירה הציבורית במדינה לא הצליחו להיבחר.
המנצח הגדול של הבחירות, א-סדר, ידוע בהתנגדותו למעורבות חיצונית בעיראק, בין אם אמריקנית או בין אם איראנית. לאחר פרסום התוצאות הוא אמר כי "מהיום אין מקום לשחיתות או למושחתים, אין חלוקה של השלטון ואין חלוקה של כספי העם".