עוד סיכול ניסיון של איראן לגייס ישראלים למטרות טרור: ולדימיר ורחובסקי (35) מתל אביב הואשם הבוקר (רביעי) בשורת עבירות ביטחוניות, לאחר שהסכים לחסל מדען ישראלי עבור 100 אלף דולרים בשליחות איראן. כתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בלוד מייחס לורחובסקי עבירות של מגע עם סוכן חוץ, נשיאת והובלת נשק וקשירת קשר למעשה טרור.
התייחסות המשטרה למעצר הנאשם
(צילום: דוברות המשטרה)

לפי כתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד הילה כהן קדוש מפרקליטות מחוז מרכז, ורחובסקי שעלה לארץ לפני שמונה שנים מאוקראינה ניהל קשרים עם סוכן חוץ דרך אפליקציית הטלגרם, ובמהלך החודשים אוגוסט וספטמבר 2024 ביצע כמה משימות בעבור הסוכן.
בין הפעולות שביצע: ריסוס כתובות גרפיטי בתל אביב נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הטמנת מכלי פלסטיק עם מכשירי מעקב סמוך לבית העלמין סגולה בפתח תקווה, ושליחת סרטונים מהפגנות בתל אביב בניסיון ליצור קשר עם מפגין נוסף.
בנוסף, הנאשם קיבל הוראה לאסוף אקדח שמיועד לשמש לרצח המדען הישראלי. הסוכן הזר הבטיח לו סכום של 100 אלף דולר, והציע לסייע בהברחתו לרוסיה לאחר ביצוע הרצח. הנאשם התבקש להגיע למיקום מוסכם, שם אסף אקדח ומחסנית תואמת כדי להוציא לפועל את התוכנית. בעבור כל פעולותיו, הנאשם קיבל תשלום במטבעות דיגיטליים.
בבקשה למעצר עד תום ההליכים צוין כי "הנאשם ביצע עבירות ביטחוניות בזמן שמדינת ישראל מנהלת מלחמה מהקשות שידעה, בחזיתות רבות, וביניהן איראן. הנאשם היה מודע להיותו של הסוכן גורם עוין למדינת ישראל, ואף על פי כן המשיך ושיתף עימו פעולה. מעשיו של הנאשם הופסקו הודות לפעולות כוחות הביטחון אשר עצרו אותו טרם השלמת התוכנית לרצוח את המדען".
התשתית שהובילה למעצרו של הנאשם עבור גורמי המודיעין האיראנים נחשפה במסגרת פעילות סיכולית משותפת של שב"כ ויאחב"ל להב 433 במשטרה. בהודעת ארגוני הביטחון נמסר כי "חלק מהמשימות שבוצעו תועדו על-ידי ורחובסקי, והתקבל תשלום עבור ביצוען. הקשר בינו לגורמים האיראנים התקיים בשפה האנגלית, ובמסגרתו הוא התבקש לרכוש טלפון ייעודי".
עוד נמסר בהודעת שב"כ והמשטרה: "פנייה מצד גופי המודיעין האיראנים, באמצעות הרשתות החברתיות, מוכרת כפלטפורמה לגיוס בשיטוי של ישראלים לביצוע משימות שונות. אף שמשימות אלו עשויות להיחזות בתחילה כתמימות, יש בהן כדי להביא לפגיעה ממשית בביטחון המדינה. חלק ניכר מהאזרחים הישראלים אשר קיבלו פניות חשודות, לא נענו להן ואף התריעו עליהן בפני הגורמים הרלוונטיים".
רב-פקד מאור גורן, מפקד מחלק ביטחוני ביאחב"ל להב 433, ציין: "מדובר באירוע נוסף מתוך סדרה של תיקים חמורים הנחקרים ביאחב"ל ובשב"כ, בהם מופעלים אזרחים ישראלים על-ידי סוכן זר, אך כאן כבר נחצה גבול נוסף, ברמת החומרה והתעוזה: הנאשם כבר התחמש באקדח, מחסנית וכדורים וכל זאת לאחר שהסכים להוציא לפועל רצח של מדען תמורת 100 אלף דולר ולברוח מהארץ בעזרתו של הסוכן הזר לרוסיה, מיד לאחר הביצוע".

"הסוכן 'אלי' שאל את הנאשם האם הוא מעוניין להרוויח כסף"

בכתב האישום צוין כי במהלך מה שהוגדר "תקופת המגע", גורמי המודיעין באיראן יצרו קשר עם ורחובסקי בטלגרם באמצעות כמה פרופילים. סוכן חוץ בשם "אלי", שהתחזה לאזרח ישראלי שמתגורר בקנדה, שאל את הנאשם האם הוא מעוניין להרוויח כסף. הנאשם השיב בחיוב, והסוכן שלח אליו 10 דולרים באמצעות ארנק קריפטו.
לאחר כמה ימים, פנה סוכן החוץ אל הנאשם וביקש ממנו לרסס גרפיטי עם המילה "LEHI" באנגלית ובעברית. ורחובסקי עשה כן וריסס ארבע כתובות ברחוב ברזילי בתל אביב, בחניון הרכבת בתל אביב, בין הרחובות נחמני-טיומקין בתל אביב, ובאזור נחלת בנימין בתל אביב. עבור כל אחת מהפעמים שבהן ריסס הנאשם גרפיטי, העביר לו סוכן החוץ 30 דולרים לארנק.
לאחר ביצוע משימה זו, סוכן החוץ שאל את ורחובסקי האם הוא מעוניין להרוויח עוד כסף. הנאשם השיב בחיוב. הסוכן ביקש ממנו להשתמש במכשיר נייד אחר. הנאשם הסכים, וחלק מההתכתבויות עם הסוכן בוצעו באמצעות מכשיר טלפון מסוג "שיומי" שהיה בחזקתו של הנאשם. בתמורה להחלפת המכשיר, הסוכן העביר לנאשם סך של 200 דולרים לארנק.
בסוף ספטמבר ביקש סוכן חוץ מהנאשם לקנות שני מכלי פלסטיק ריקים של 10 ליטרים, ולהטמין אותם עם מכשיר עיקוב בשיחים מאחורי תחנת אוטובוס, סמוך לבית העלמין סגולה בפתח תקווה. הנאשם ביצע את ההנחיה, צילם עבור הסוכן את מיקום הסתרת המכלים ומכשיר העיקוב, ושלח לסוכן החוץ מיקום מדויק של מקום ההסתרה. עבור פעולה זו העביר סוכן החוץ לנאשם סך של 100 דולרים לארנק.
בהמשך התבקש הנאשם על-ידי סוכן החוץ לרסס שוב גרפיטי, והפעם עם הכיתוב "Netanyahu=Hitler". ורחובסקי הסכים וריסס כמה פעמים את הכיתוב על גבי קירות ומכשירי כספומט. בנוסף, סוכן החוץ ביקש מהנאשם לצלם עבורו סרטון מהפגנות בתל אביב. הנאשם נעתר לבקשה, ולאחר שצילם הפגנות בתל אביב הוא שלח סרטון שצילם כמה ימים קודם לכן בו נראה אדם משליך קרשים למדורה.
בהמשך התבקש ורחובסקי על-ידי סוכן החוץ לאתר אדם שגר ברחוב בורלא בתל אביב. סוכן החוץ העביר למכשיר הנייד של הנאשם תצלום של אותו אדם. ב-19 בספטמבר הגיע הנאשם לרחוב בורלא, וניסה לאתר את אותו אדם. לבקשת סוכן החוץ, הנאשם צילם את תיבות הדואר ואת דלתות הדירות בבניין.
בקומה הראשונה פגש הנאשם בדיירים בבניין, הציג בפניהם את התצלום ושאל אותם האם הם מכירים את אותו אדם. הדיירים השיבו בשלילה. הנאשם עלה לקומה החמישית ודפק על דלת של אחת הדלתות, אולם לא היה מענה. עבור פעולות אלו, העביר סוכן החוץ לנאשם סך של 60 דולרים לארנק.
1 צפייה בגלריה
שלט חוצות המציג תמונה של מתקפת טילים על ישראל
שלט חוצות המציג תמונה של מתקפת טילים על ישראל
ניסיון איראני להסתייע בישראלים למטרות טרור
(צילום: AFP)
ב-26 בספטמבר התבקש הנאשם על-ידי סוכן החוץ לאסוף אקדח ממיקום שאותו ישלח אליו. הסוכן ציין בפני ורחובסקי כי האקדח עתיד לשמש לרצח של מדען ישראלי. באותו מעמד או בסמוך לכך, קשר הנאשם קשר עם סוכן החוץ לביצוע פשע, בכך שיגרום למותו של המדען בכוונה בתמורה ל-100 אלף דולרים והברחתו לרוסיה.
ב-28 בספטמבר בשעות הבוקר, עלה הנאשם למונית והמתין לקבל את המיקום מסוכן החוץ. לאחר קבלת המיקום, הנאשם הנחה את נהג המונית לנסוע לפינת הרחובות יהודה מכבי-רכס באזור התעשייה בעיר מודיעין. במהלך הנסיעה, סוכן החוץ שלח אל המכשיר הנייד של הנאשם תצלום של מיקום התיק ובו האקדח.
כשהנאשם הגיע למקום, הוא ביקש מנהג המונית להמתין כמה דקות ויצא ממנה. לאחר כרבע שעה, חזר הנאשם אל המונית בעודו הוא נושא עימו תיק שמכיל אקדח, מחסנית תואמת ו-15 כדורים תואמים, והורה לנהג המונית להסיעו חזרה לביתו. עבור הנסיעה במונית העביר סוכן החוץ 120 דולרים לארנקו של הנאשם. לאחר שורחובסקי הגיע לביתו ובטרם הצליח להוציא אל הפועל את תוכנית הקשר, הוא נעצר על-ידי כוחות הביטחון.
בבקשה להאריך את מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים, צוין כי "בידי המבקשת ראיות לכאורה להוכחת אשמתו של המשיב, ובכללן הודאותיו המפורטות בחקירותיו בשב"כ ובמשטרת ישראל, במסגרתן הודה הנאשם בעובדות המיוחסות לו בכתב האישום, אם כי טען כי לא התכוון להוציא לפועל את רצח המדען. עוד בידי המבקשת התכתבויות של הנאשם עם סוכן החוץ באפליקציית טלגרם שעולות בקנה אחד עם הודאתו, וכן תמונות וסרטונים שמתעדים את ביצוע חלק מהמשימות שהוטלו עליו". לנאשם הרשעה קודמת, אך היא לא פורטה.
גורמים בשב"כ אמרו: "המלחמה בין שב"כ לאיראן עולה שלב. רצף הפרשיות שנחשפו ועוד ייחשפו ממחיש בצורה משמעותית את המאמצים הבלתי פוסקים של איראן לגייס, להפעיל ולפגע בתוך ישראל. היכולת של שב"כ לסכל מבעוד מועד מונעת מאיראן להגיע לתמונת ניצחון בדמות של התנקשות ביעדים ישראלים. הפניות ברשתות החברתיות מתבצעות בצורה רחבה, לקהלי יעד מגוונים, ויש מי שנופל ברשת. מי שבוחר, בזמן מלחמה, לעבוד עבור גורמי מודיעין איראנים תמורת תשלום - ישלם מחיר כבד".