מידע מוקדם של אמ"ן על היערכות נרחבת של חיזבאללה למכה על ישראל, כולל באזור המרכז, מנע נזקים ואולי גם אבדות חמורים למדינת ישראל במתקפת חיזבאללה הבוקר (יום ראשון). המידע ההתרעתי, שהושג על ידי גורמי המודיעין הישראלי, אפשר לצה"ל להנחית מכת מנע על אלפי קני שיגור של רקטות מסוגים שונים, כולל רקטות מדויקות במספר מצומצם, שאמורים היו לפגוע במטרות צבאיות אסטרטגיות של ישראל באזור המרכז כולל גוש דן.
לאחר מכן, צה"ל יירט מול החוף הצפוני של ישראל כטב"מים שהיו בדרכם מלבנון דרומה. ייתכן כי חיזבאללה ניסה לשחזר את ההצלחה של החות'ים בפגיעה בתל אביב, ושיגר את הכטב"מים מעל הים – בגובה ובנתיב שמקשה על מערכות ההגנה לאתר אותם וליירט אותם. אבל המזימה הזו נכשלה, וחיל הים וחיל האוויר יירטו את רוב הכטב"מים.
יירוט כטב"ם על ידי סטי"ל
(צילום: דובר צה"ל)

השיגורים לצפון, ב-5:30 בבוקר
(צילום: נוריאל טריגובוף)

רון בן ישי על המתקפה

4 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
חיזבאללה תכנן לפעול בעיקר בצפון. המתקפה, לפנות בוקר
(צילום: רויטרס / REUTERS / Aziz Taher)
4 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
כטב"ם שיורט בשמי הצפון. חיזבאללה שינה את היערכות השיגורים
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
יעדי חיזבאללה היו בין היתר מתקנים אסטרטגיים, גם במרכז הארץ - ובהם בסיסים של צה"ל. מדובר במספר מצומצם של בסיסים כאלה. בכל מקרה, מתקפת המנע של צה"ל שיבשה את תוכניות חיזבאללה לפתוח במתקפת רקטות וכטב"מים בחג הארבעים הקדוש לשיעים, שבו מזכירים את מותו של האימאם חוסיין בקרב כרבאלה.
האירוע הזה בעולם השיעי משול לתשעה באב, וחיזבאללה ככל הנראה כיוון את המתקפה שלו ליום הזה כדי להשיג הפתעה, בהנחה שבישראל יעריכו שהוא לא יתקוף ביום חג קדוש לשיעים וישבית את החג לרוב תושבי לבנון שהם בני העדה השיעית.
לקראת המכה, חיזבאללה היה צריך לשנות את היערכות משגרי הטילים והרקטות שלו באופן כזה, שהוא יקדם משגרי רקטות וכטב"מי נפץ לאזור דרום לבנון כדי לקצר את זמן ההתרעה שיש לישראל בעת מתקפה כזו, וגם כדי לתקוף את המטרות באזור המרכז ברקטות כבדות יותר מאלו שנמצאות כדרך קבע בדרום לבנון.
חיזבאללה התכונן למתקפה משולבת של רקטות וכטב"מי נפץ בעת ובעונה אחת, ומכת המנע של צה"ל שיבשה לארגון הטרור לא רק את היכולת לשגר את הפריטים שהושמדו על הקרקע, אלא גם את לוח הזמנים. זאת מכיוון שמתקפה משולבת של רקטות וכטב"מים מחייבת סנכרון זמנים מדויק בין הכטב"מים שטסים יחסית לאט, לבין הרקטות הבליסטיות המהירות.

המטרות של חיזבאללה

באופן כללי, נראה שחיזבאללה תכנן לפעול בעיקר בצפון כדי למנוע מלחמה אזורית שהייתה מתפתחת אם היה תוקף בצורה נרחבת באזור המרכז. עם זאת, ארגון הטרור ניסה לשמר את המשוואה שקבע מנהיגו חסן נסראללה, לפיה פגיעה בביירות – המקום שבו ישראל חיסלה את פואד שוכר, שהיה למעשה הרמטכ"ל בפועל של חיזבאללה – תגרור תגובה בתל אביב. אבל כאמור, ולפי הדיווחים, מספר המטרות שנבחרו באזור המרכז היה מצומצם וכולן היו מטרות צבאיות מתוך כוונה ברורה של חיזבאללה, כנראה על פי דרישת האיראנים למנוע מלחמה כוללת.
עובדה מעניינת נוספת היא שחיזבאללה ירה רק מאזור דרום לבנון, כולל מהאזור שבין הליטני לנהר האוואלי מתוך כוונה ברורה, כנראה שוב על פי דרישת האיראנים, שישראל בתגובתה לא תפגע באזור ביירות ובאזור בעלבכ ששם מצויים הטילים הכבדים מדגם "פת"ח 110", "זילזאל" ואחרים של חיזבאללה. ככל הנראה, האיראנים דורשים מחיזבאללה לא לסכן את מערך הטילים הכבדים והמדויקים האלה, שיהיו דרושים במקרה שישראל תתקוף את מתקני הגרעין באיראן.
המתקפה של חיזבאללה על הצפון
(רויטרס)

התיעוד של צה"ל ממכת המנע בלבנון
(צילום: דובר צה"ל)

נראה שאחרי דיונים וויכוחים רבים, טהרן וחיזבאללה החליטו לפעול בסוף בנפרד וכל אחד על פי יכולותיו והסיכולים האסטרטגיים שלו. את האיראנים מדאיגה במיוחד הנוכחות של כוחות המשימה הימיים והאוויריים הגדולים של ארה"ב שנמצאים באזור, ובהתאם לכך, כדי לא להתנגש עם הכוחות האלה, האיראנים מחשבים מסלול מחדש. לעומת זאת, חיזבאללה החליט על מכת נקם שמתבססת על כמות של אלפי שיגורים שהיו מתוכננים במקום על מכה איכותית עצימה על אזור המרכז. באזור המרכז, כאמור, היו מטווחות מטרות ספורות רק כדי לקיים את המשוואה ביירות=תל אביב.

מה צפוי עכשיו?

ההמשך עדיין לא ברור. חיזבאללה טוען שהשיגורים שהצליח להוציא הבוקר הם המנה הראשונה, וכי כב-320 שיגורים הוא פגע ב-11 מטרות בצפון. הפגיעות בצפון לא היו כבדות, ואפשר לומר שבשלב הראשון הזה, לפי טענת ארגון הטרור, לא נהרג מאש חיזבאללה אף ישראלי. היו נפגעים כתוצאה משברי יירוט שנפלו בשטחנו ובים.
על ההמשך למעשה יחליט הקבינט המדיני-ביטחוני, כשהוא לוקח בחשבון שהמו"מ לשחרור החטופים נמצא כעת בעדיפות ראשונה לישראל. שיקול נוסף הוא הדרישה האמריקנית החד-משמעית שישראל תימנע מכל פעולה שתצית מלחמה אזורית. ממשל ביידן לא רוצה, ערב בחירות, להיות מעורב במלחמה שבה אולי יידרש לתקוף גם באיראן ולהסתבך במלחמה ממושכת.
שני השיקולים האלה הם המרכזיים. כדי למנוע חששות אמריקניים, וושינגטון קיבלה התראה מראש, הרבה לפני 5:00 בבוקר, שישראל מתכוונת להנחית מכת מנע כדי לסכל את מתקפת חיזבאללה ולא יותר מזה. לכן, גם ההודעות שיצאו מהבית הלבן היו בהתאם ועיקרן היה הבעת תמיכה בישראל ובזכותה להגן על עצמה.
כאמור, האמריקנים עוד לא אמרו נואש גם ביחס לעסקת שחרור חטופים, שמבחינתם גם צריכה להביא להפסקת המלחמה בדרום. גם בעניין הזה ישראל מתכוונת לשתף פעולה באופן מלא, ולא רק מפני שהאמריקנים דורשים את זה, אלא מפני שזה אינטרס ישראלי ראשון במעלה: להחזיר את החטופים הביתה, ואז להתפנות לטפל בצורת ממוקדת בצפון.
כטב"ם מתרסק על כביש בצפון
(צילום: מייקל הנרי)

4 צפייה בגלריה
עשן באל-ח'יאם שבדרום לבנון
עשן באל-ח'יאם שבדרום לבנון
תקיפות בדרום לבנון, הבוקר
(צילום: Rabih DAHER / AFP)
4 צפייה בגלריה
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
מתקפת פתע של חיזבאללה על הצפון
(צילום: AP / Ariel Schalit)
אבל הסיכויים לפריצת דרך גבוהה אינם גבוהים, כי חמאס הודיע כבר אתמול שהוא דוחה את הצעות ישראל ביחס לציר פילדלפי וכי הוא אינו רואה אפשרות לעסקה קרובה. ייתכן מאוד שהחלטת חיזבאללה לפעול נבעה כתוצאה מההצהרה שהמו"מ בעניין עסקת החטופים הגיע למבוי סתום, אף כי אין ביטחון שזה כך – חיזבאללה פועל בעיקר משיקוליו שלו.

לסיים את מלחמת ההתשה

המו"מ על שחרור חטופים יימשך, אבל מנהיג חמאס יחיא סינוואר כנראה מקווה עדיין למלחמה אזורית שתחלץ אותו מהלחץ הצבאי שצה"ל מפעיל כעת ברצועה. עד שהוא לא יתייאש, כנראה שלא תהיה עסקה, אבל יכול להיות שאם ישראל תפעל בנחישות בימים הקרובים, וסינוואר יראה שחיזבאללה סיים את מה שהוא קורא "מכת נקם" על ישראל, הדיונים האפקטיביים על עסקת שחרור חטופים והפסקת הלחימה יתחדשו. בכל מקרה, עסקה לא תהיה בעוד כמה שבועות.
בישראל מתכוננים בינתיים לכך שחיזבאללה ינסה לכפר על הכישלון שלו הבוקר בעוד יום קרב או שניים, והדילמה של ישראל היא איך מונעים כרגע מצב שבו אנחנו שוב נכנסים לתקופת המתנה, השלב השני או השלישי לשיטתו של חיזבאללה של "מכת הנקם".
אחת האפשרויות היא שישראל תודיע כבר היום ללבנון שעוד ניסיון להנחית עלינו מכת נקם, ייענה באופן אוטומטי במלחמה כוללת של ישראל נגד לבנון. כמובן שהודעה כזו צריך גם לתאם עם האמריקנים, והעיקר – צריך לעמוד לגבות במעשים הכרזות מדיניות של ממשלת ישראל. בכל מקרה, אסור לאפשר לחיזבאללה להחזיק אותנו בכוננות ובחוסר וודאות כפי שעשה בשבועות האחרונים, ובטווח הזמן הקצת יותר רחוק צריך לסיים את המצב שבו הצפון נתון במלחמת התשה וסופג ללא הרף.